• پنجشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403030301432
  • خبرنگار : 71660

رزمایش‌ «تنبیهی» ارتش چین در اطراف تایوان

رزمایش‌ «تنبیهی» ارتش چین در اطراف تایوان

پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور «جدایی‌طلب» تایوان، ارتش چین در یک «اقدام تنبیهی» و در پاسخ به اقدامات تحریک‌آمیز این جزیره، رزمایش‌هایی را روز پنجشنبه در اطراف تایوان برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و با هرگونه اقدام جنجال‌برانگیز «جدایی‌طلبان» این جزیره مخالف است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از فرماندهی جبهه شرقی در ارتش آزادی‌بخش خلق چین از آغاز رزمایش‌های ۲ روزه زمینی، آبی و هوایی این ارتش در صبح روز پنجشنبه خبر داد.

ارتش آزادی‌بخش خلق چین در بیانیه‌ای عنوان کرد: «این رزمایش تنبیه بزرگی برای جدایی‌طلبانی است که به دنبال استقلال هستند و همچنین هشدار جدی به نیروهای خارجی است که دخالت و اقدامات تحریک‌آمیز انجام می‌دهند»

در ادامه این بیانیه ارتش چین خاطر نشان کرده است که این رزمایش‌ها برای آزمایش توانایی‌های نیروی دریایی و هوایی یگان‌های ارتش آزادی‌بخش خلق چین و هم‌چنین توانایی حمله مشترک آن‌ها برای ضربه زدن به اهدافی در میدان نبرد است.

وزارت دفاع تایوان ضمن انتقاد از چین به دلیل آغاز چنین رزمایش‌هایی، اعلام کرد که ارتش خود را اعزام کرده تا با قرار دادن واحدها در حالت آماده‌باش، «واکنش مناسبی» نشان دهد.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد: «چنین بهانه‌ای برای برگزاری رزمایش نظامی نه تنها به صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان کمک نمی‌کند، بلکه بیانگر ماهیت هژمونیک آن است.»

ارتش‌ آزادی‌بخش خلق چین هم‌چنین نقشه‌ای از منطقه رزمایش مورد نظر را منتشر کرده که جزیره اصلی تایوان را در پنج نقطه مختلف احاطه کرده است و مکان‌هایی مانند ماتسو و کینمن – جزایر دورافتاده‌ای که به سرزمین اصلی چین نزدیک‌تر از تایوان هستند – را شامل می‌شود.

«لای چینگ ته» رئیس‌جمهور غرب‌گرای جدید تایوان که چین از او به عنوان یک «جدایی‌طلب» یاد می‌کند روز دوشنبه مراسم تحلیف خود را برگزار کرد. ایالات متحده پیشتر گفته بود که هیاتی از مقامات را در تاریخ ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) به تایوان اعزام می‌کند.

همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان بالا گرفته است زیرا پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه دخالت کشورهای غربی را در این مسئله «نقض حاکمیت» خود تلقی می‌کند.

پکن اصرار می‌ورزد که مسئله تایوان یک مسئله «داخلی» است و از دولت‌های خارجی خواسته که در این موضوع دخالت نکنند. مقامات چینی بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان، انعقاد قراردادهای دفاعی و ارسال تسلیحات به این جزیره انتقاد کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha