• پنجشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403030301539
  • خبرنگار : 50181

شمشیر دولبه بارش‌های خوب بهاری برای محیط زیست کرمانشاه

شمشیر دولبه بارش‌های خوب بهاری برای محیط زیست کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه به گفته معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه، بارش‌های خوب امسال برای محیط طبیعی کرمانشاه مزایای فراوانی داشته، اما خطراتی را نیز به همراه دارد.

ثریا قربانی در گفت و گو با ایسنا، از بارش‌های خوب امسال و تاثیر مثبت آن بر بخش‌های مختلف محیط زیست یاد کرد و گفت: یکی از مهمترین این مزایا این است که در فصل گرمای امسال دیگر دغدغه چندانی برای تامین علوفه حیات وحش نداریم.

وی از غنای پوشش گیاهی در نقاط مختلف استان خصوصا مناطقی که زیستگاه حیات وحش است یاد کرد و افزود: در سنوات گذشته که با خشکسالی مواجه بودیم، گاهی مجبور به توزیع دستی علوفه در مناطق تحت مدیریت محیط زیست می‌شدیم، اما امسال مشکل چندانی برای تغذیه گونه‌های علفخوار نداریم.

معاون محیط زیست کرمانشاه یکی دیگر از مزایای بارش‌های امسال را تامین آب کافی برای حیات وحش دانست و عنوان کرد: آبشخورهایی که پایین دست چشمه‌ها هستند، به دلیل شرایط خوب چشمه‌ها دیگر نیازی به آبرسانی سیار نخواهد داشت و در فصل گرما آب کافی را برای گونه‌های جانوری تامین خواهد کرد. البته برای آبشخورهایی که پایین دست چشمه‌ها نیست باز هم نیاز به آبرسانی سیار با تانکر خواهیم داشت، اما نه به شدت سال‌های گذشته.

قربانی احیاء تالاب‌ها و سراب‌های استان همچون تالاب هشیلان، سراب نیلوفر، سراب یاوری و ... را نیز حاصل بارش‌های خوب امسال دانست که برخی از آنها بعد از مدت‌ها خشکی دوباره جان گرفتند.

بارش‌ها خوب بود، اما کافی نیست

معاون محیط طبیعی محیط زیست کرمانشاه با بیان اینکه یکسال بارش خوب چندین سال کم بارشی را جبران نخواهد کرد و هنوز هم با معضل جدی کمبود منابع آب زیرزمینی مواجهیم، گفت: اینکه امسال آمار بارش‌ها مناسب بوده نباید منجر به افزایش بی رویه برداشت از منابع آب زیرزمینی شود.

قربانی بر لزوم مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی که نزدیک به ۹۲ درصد مصرف آب را به خود اختصاص می‌دهد تاکید کرد و ادامه داد: باید جلوی کشت‌هایی که با اقلیم کرمانشاه ناسازگار است، گرفته شود.

وی همچنین از پیامدهای بسیار منفی کشت دوم و سوم نیز یاد کرد که بارش‌های خوب امسال نباید منجر به رواج این کشت‌ها شود و اظهار کرد: کشت‌های دوم و سوم دقیقا در ایامی رخ می‌دهد که در فصل گرما کمترین میزان منابع آب سطحی را در اختیار داریم

بارش‌ها تاثیری بر ریزگردهای گسترده نخواهد داشت

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در پاسخ به اینکه آیا بارش‌های امسال می‌تواند به کاهش روزهای همراه با ریزگرد در کرمانشاه کمک کند نیز افزود: منبع اصلی ریزگردهای گسترده و غلیظی که کرمانشاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خارج از کشور و در کشورهایی از جمله عراق، سوریه و اردن است، از همین رو بارش‌های خوبی که در کرمانشاه داشتیم کمکی به جلوگیری از نفوذ ریزگردهای خارجی نخواهد کرد.

قربانی ادامه داد: گاهی شاهد آن هستیم که بعد از یک بارش بسیار خوب، بلافاصله خیزش گرد و غبار شدید رخ می‌دهد که این امر نشان می‌دهد بارش‌ها کمکی به جلوگیری از نفوذ ریزگردهای شدید نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کانونی از ریزگرد در استان کرمانشاه نداریم، یادآور شد: اما برخی از غبارهای رقیق محلی که گاهی به صورت مقطعی در کرمانشاه شاهد هستیم منشاء داخلی دارد و بارش‌های خوب امسال می‌تواند به کاهش گرد و غبارهای محلی کمک کند، زیرا پوشش گیاهی غنی و وجود آب‌های سطحی مانع از خیزش غبارهای محلی خواهد شد.

خطر جدی آتش‌سوزی با بارش‌های خوب امسال

معاون محیط طبیعی محیط زیست کرمانشاه از خطراتی که به دنبال غنی شدن پوشش گیاهی ناشی از بارش‌های خوب امسال وجود دارد نیز یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه پوشش گیاهی بسیار گسترده شده، به محض خشک شدن آن با گرمای هوا خطر آتش‌سوزی‌ها قوت خواهد گرفت.

قربانی گفت: با توجه به این شرایط امسال خطر بروز حریق با کوچکترین بی احتیاطی از سوی گردشگران و کوهنوردان جدی است.

وی با اشاره به اقداماتی که محیط زیست برای کاهش خطر آتش‌سوزی آغاز کرده، خاطرنشان کرد: در حال هرس گیاهان به منظور جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی‌ها هستیم، به علاوه سنگ چینی اطراف درختان را نیز در دستور کار داریم تا در صورت بروز حریق، آتش به درختان سرایت نکند.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه، گفت: با وجود همه این اقدامات همکاری مردم نیز بسیار ضروری است، زیرا عامل انسانی بیشترین دلیل بروز حریق را به خود اختصاص می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۵ ۰۹:۳۱

بله کاملا درسته خطر آتش سوزی در تابستان بسیلر زیادتر از سالهای گذشته است در ضمن برداشت بی رویه از چاهها آسیب جدی به خود کشاورز و در نهایت به کل محیط زیست ما میزند