• پنجشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۴۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403030301777
  • خبرنگار : 71604

بسته اخبار علم و فناوری

شناسایی سرنخ‌های تکامل در بیش از ۱۰۰ کهکشان/درمان دیسک کمر با کمک فناوری‌نانو

شناسایی سرنخ‌های تکامل در بیش از ۱۰۰ کهکشان/درمان دیسک کمر با کمک فناوری‌نانو

دنیای علم و فناوری در روز پنجشنبه، سوم خرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این گزارش به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، شما همراهان گرامی می‌توانید با لمس هر یک از خطوط آبی‌رنگ به صورت مستقیم به خبر مورد نظر خود هدایت شوید.

عدم سوددهی واحد ساخت ریزتراشه اینتل تا ۳ سال آینده. واحد ساخت ریزتراشه (Foundry) شرکت اینتل ۷ میلیارد دلار ضرر کرده که بیش از ۵.۲ میلیارد دلار ضرر آن مربوط به سال ۲۰۲۲ می‌شود و به اعتقاد تحلیلگران این امر نشان می‌دهد که این شرکت نتوانسته است از بازار پررونق قطعات هوش مصنوعی استفاده کند و انتظار دارند که سال ۲۰۲۴ سخت‌ترین سال برای واحد ساخت ریزتراشه این شرکت باشد، ولی بااین‌حال امیدوارند تا سال ۲۰۲۷ شروع به کسب سود کنند.

ارتباط کابوس دیدن با ابتلا به بیماری‌های خودایمنی. پژوهشگران می‌گویند کابوس دیدن می‌تواند یک هشدار اولیه برای شروع اختلالات خودایمنی در مغز باشند. مطالعه جدیدی که به سرپرستی «ملانی اسلون» پژوهشگر بهداشت عمومی «دانشگاه کمبریج» انجام شده است، نشان داد که خواب‌های بد و کابوس‌ها یکی از شایع‌ترین و اولیه‌ترین نشانه‌های شعله‌ور شدن «لوپوس» است.

مغز در هنگام خواب دکمه تنظیم مجدد را می‌زند. دانشمندان می‌گویند مغز انسان در هنگام خواب چیزی شبیه به یک دکمه تنظیم مجدد دارد که برای مدت مختصری آن را می‌فشارد. پژوهش جدید «کالج دانشگاهی لندن» درباره رمز و رموز خواب نشان می‌دهد که وقتی مغز در حالت چرت زدن و خوابیدن است، برخی از اتصالات عصبی تا حدی ضعیف می‌شوند، استراحت می‌کنند و تنظیم مجدد می‌شوند. البته این فقط در چند ساعت اول خواب اتفاق می‌افتد.

نانوحسگری برای تشخیص سریع و ارزان سرب در آب. پژوهشگران «موسسه فناوری ماساچوست»، «دانشگاه فناوری نانیانگ» و چندین شرکت خصوصی موفق به ارائه فناوری شدند که می‌تواند میزان سرب در آب را در مقادیر بسیار کم تشخیص دهد. این ابزار بسیار کوچک، از قیمت پایینی برخوردار است. این فناوری جدید می‌تواند سرب را شناسایی کند و این کار با یک ردیاب ساده مبتنی بر تراشه و به صورت دستی قابل انجام است. برای این کار فقط یک قطره آب کافی است. تراشه‌ای که این گروه ساختند یک تراشه فتونیک بوده که در آن مولکول‌هایی حلقه‌ای با شکل خاص استفاده شده که یون‌های سرب را به دام می‌اندازند.

اولین ماموریت فضاپیمای «استارلاینر» فعلا انجام نمی‌شود. مقامات ناسا اعلام کردند که ماموریت سرنشین‌دار فضاپیمای «استارلاینر» باز هم به تعویق افتاده و هیچ تاریخ جدیدی برای پرتاب آن درنظر گرفته نشده است. استارلاینر قرار بود روز شنبه ۲۵ مه پرواز کند اما این برنامه فعلا متوقف شده است. مقامات ناسا هنوز دلیل خاصی را ارائه نکرده‌اند اما طی هفته‌های اخیر در حال بررسی یک نشت کوچک هلیوم در رانشگر استارلاینر بوده‌اند.

دیسک کمر با کمک فناوری‌نانو قابل درمان می‌شود. ترمیم بافت آسیب‌دیده دیسک کمر در موش‌های آزمایشگاهی، دانشمندان را امیدوار کرد که در آینده بتوانند از فناوری‌نانو در درمان دیسک کمر استفاده کنند. نانوساختارهایی که با خود DNA حمل می‌کنند ممکن است درمان دیسک کمر باشند. به تازگی کمر درد موش‌های مبتلا به دیسک کمر با این روش درمان شده است. این نتایج نشان می‌دهد که درد ناشی از دیسک کمر می‌تواند با یک روش ژن‌درمانی درمان شود، روشی که در آن از نانوذرات مشتق شده از مواد طبیعی استفاده شده است.

۲۳ ماهواره «استارلینک» به مدار زمین رفتند. شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) یک مجموعه دیگر از ماهواره‌های اینترنتی «استارلینک»(Starlink) خود را شب چهارشنبه ۲۲ مه از فلوریدا پرتاب کرد که دومین ماموریت را در کمتر از ۲۴ ساعت برای این شرکت رقم زد. یک موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) با ۲۳ فضاپیمای «استارلینک»(Starlink) در ساعت ۱۰:۳۵ شب به وقت منطقه زمانی شرقی از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» فلوریدا بلند شد.

هوش مصنوعی سرنخ‌های تکامل را در بیش از ۱۰۰ کهکشان شناسایی کرد. گروهی از ستاره‌شناسان با کمک هوش مصنوعی توانستند اطلاعات بسیاری را درباره نحوه تکامل بیش از ۱۰۰ کهکشان شناسایی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha