• جمعه / ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403030401991
  • خبرنگار : 71263

درخواست ۵۰ شرکت برای مجوز نفتی آمریکا در ونزوئلا

درخواست ۵۰ شرکت برای مجوز نفتی آمریکا در ونزوئلا

به دنبال پایان اعتبار مجوز کلی آمریکا برای فعالیت در صنعت نفت ونزوئلا، حداکثر ۵۰ درخواست صدور مجوز از سوی شرکت‌هایی که قصد فعالیت در این کشور آمریکای جنوبی را دارند، ارائه شده است.

به گزارش ایسنا، وزارت خزانه داری آمریکا در اواسط آوریل، اعلام کرد مجوز عمومی گسترده ای که محدودیتها برای انجام تجارت نفت و گاز در ونزوئلا را تسهیل کرده است، تمدید نخواهد کرد، زیرا کاراکاس، به شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری رقابتی عمل نکرده است. واشنگتن در عوض متعهد شد که مجوزهای تکی برای شرکت‌های صنعت نفت صادر کند.

ونزوئلا که بزرگترین ذخایر قطعی نفت خام را در جهان دارد، از سال ۲۰۱۹ و پس از پیروزی مجدد نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری که توسط اکثر کشورهای غربی به رسمیت شناخته نشد، تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد.

مجوزها برای طیف گسترده ای از فعالیتهای انرژی از جمله سرمایه گذاری، مجوز صادرات و واردات نفت، اکتشاف نفت و گاز و مذاکره در خصوص قراردادها و پرداختها، ضروری است.

تولیدکننده نفت فرانسوی «مورل اند پرام» در اوایل ماه جاری، اعلام کرد یکی از این مجوزها را برای گسترش تجارت با شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا دریافت کرده است، اما بسیاری از شرکت‌های دیگر منتظر تائید هستند.

رویترز روز پنجشنبه گزارش کرد شرکت رپسول اسپانیا نیز مجوز آمریکا را برای ادامه و گسترش عملیات نفت و گاز سرمایه گذاری مشترک خود در ونزوئلا دریافت کرد.

منابع آگاه هفته گذشته به رویترز گفتند: طبق دستورالعمل وزارت خارجه آمریکا به خزانه داری، واشنگتن قصد دارد صدور مجوز برای شرکت‌هایی که در ونزوئلا تولید و دارایی نفت موجود دارند را بر شرکت‌هایی که برای اولین بار به دنبال ورود به این کشور آمریکای جنوبی هستند، اولویت دهد.

فرانسیسکو پالمیری، مسئول امور ونزوئلا، در مصاحبه ای که اواخر روز چهارشنبه پخش شد، به وب سایت خبری اِفِکتو کوکویو گفت: تعداد ۲۰ تا ۵۰ درخواست مجوز وجود دارد. ما به تدریج آنها را بررسی می کنیم. پالمیری افزود: بخش نفت برای فعال کردن مجدد اقتصاد ونزوئلا بسیار مهم است، اما مهمترین مسئله، انتخابات ۲۸ ژوئیه است.

وی به نام درخواست کنندگان مجوز اشاره نکرد و درباره این که آیا این درخواستها، مورد موافقت قرار می گیرند، حرفی نزد.

مقامات در ونزوئلا گفتند: درخواستها شامل حداکثر ۱۶ شرکت است که موافقت کرده اند سرمایه گذاریهای مشترک نفتی و گازی خود با شرکت PDVSA را تجدید یا توسعه دهند.

غول نفتی انگلیسی بریتیش پترولیوم چهارشنبه هفته جاری اعلام کرد مذاکرات با ونزوئلا در خصوص یک پروژه گازی فراساحلی مشترک با ترینیداد و توباگو از زمانی که مجوزهای عمومی منقضی شده، متوقف شده است.

بر اساس گزارش رویترز، پالمیری همچنین گفت: کانال‌های دیپلماتیک با دولت مادورو از جمله گفتگوها درباره مهاجرت و اقتصاد باز هستند. وی در مورد انتخابات اظهار کرد که آمریکا انتظار مشارکت گسترده را دارد و امیدوار است که گروههای بین المللی اجازه نظارت بر این روند را داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha