• جمعه / ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403030402068
  • خبرنگار : 71654

تاریخ جدید اولین پرتاب سرنشین‌دار فضاپیمای «استارلاینر» اعلام شد

تاریخ جدید اولین پرتاب سرنشین‌دار فضاپیمای «استارلاینر» اعلام شد

شرکت بوئینگ اکنون اول ژوئن را برای اولین پرتاب سرنشین‌دار کپسول استارلاینر خود در نظر گرفته است، اگرچه این تاریخ هنوز قطعی نیست.

به گزارش ایسنا، تاریخ پرواز برای این ماموریت که تست پرواز سرنشین‌دار (CFT) نام دارد، به تازگی تغییر قابل توجهی داشته است. این پرتاب قرار بود در روز ۶ مه بر فراز موشک اطلس ۵ (Atlas V) از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا انجام شود، اما این تلاش حدود دو ساعت قبل از پرتاب به دلیل عملکرد نادرست دریچه در قسمت بالایی موشک متوقف شد.

به نقل از اسپیس، بوئینگ تصمیم گرفت دریچه را جایگزین کند، که نیاز به برداشتن فضاپیمای استارلاینر از روی اطلس ۵ داشت که پرتاب برنامه ریزی شده را تا روز ۱۷ مه عقب انداخت. با این حال، پس از شناسایی یک نشت کوچک هلیوم در ماژول سرویس استارلاینر، این تاریخ به ۲۱ مه منتقل شد.

چندی نگذشت که تیم پرتاب دوباره هدف را ۲۵ ماه مه قرار دادند و توضیح دادند که برای ارزیابی نشتی به زمان بیشتری نیاز است. سپس، روز سه‌شنبه (۲۱ مه)، ناسا اعلام کرد که ۲۵ مه دیگر گزینه‌ای برای پرتاب نیست، اما تاریخ پرتاب جدیدی اعلام نکرد.

عصر روز چهارشنبه (۲۲ مه)، تاریخ جدید یکم ژوئن (۱۰ خرداد) در ساعت ۱۲:۲۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۹:۵۵ به وقت ایران) اعلام شد و مقامات ناسا افزودند که فرصت‌های پشتیبان در روزهای دوم ژوئن، پنجم ژوئن و ۶ ژوئن وجود دارد.

با این حال، این تاریخ‌ها اولیه هستند. اعضای تیم به تجزیه و تحلیل داده‌ها و ترسیم مسیرهای بالقوه رو به جلو ادامه می‌دهند.

مقامات ناسا روز چهارشنبه نوشتند: کار برای ارزیابی عملکرد استارلاینر پس از کشف یک نشت کوچک هلیوم در ماژول خدمه فضاپیما ادامه دارد.

آنها افزودند: به عنوان بخشی از این کار تیم‌ها در حال تکمیل ارزیابی سیستم پیشرانه بعدی برای درک تأثیرات احتمالی سیستم هلیوم بر برخی از سناریوهای بازگشت استارلاینر هستند.

این پرتاب، فضانوردان ناسا بوچ ویلمور (Butch Wilmore) و سونی ویلیامز (Suni Williams) را برای اقامت تقریبا یک هفته‌ای به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد. این ماموریت یک نسخه آزمایشی شبیه به پرواز آزمایشی دمو ۲ اسپیس‌ایکس برای شرکت بوئینگ است. دمو-۲ اسپیس‌ایکس در سال  ۲۰۲۰ انجام شد و به لطف آن موفقیت، دراگون مجوز پرواز ماموریت‌های سرنشین‌دار ۶ ماهه عملیاتی به آزمایشگاه مداری ناسا را دریافت کرد. شرکت ایلان ماسک در اواسط هشتمین پرواز خود قرار دارد.

این ماموریت سومین پرواز استارلاینر خواهد بود. ماموریت‌های آزمایشی بدون سرنشین به ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ و مه سال  ۲۰۲۲ انجام شد. استارلاینر در اولین پرواز نتوانست با ایستگاه ملاقات کند، اما در پرواز دوم موفق شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha