• جمعه / ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403030402073
  • خبرنگار : 71049

گزارش ایسنا از مراسم ترحیم شهید امیرعبداللهیان

گزارش ایسنا از مراسم ترحیم شهید امیرعبداللهیان

مراسم ترحیم حسین امیرعبداللهیان، وزیر شهید امورخارجه بعد از ظهر امروز (جمعه) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این مراسم با حضور خانواده شهید امیرعبداللهیان، مقامات لشکری و کشوری، کارکنان و معاونان و مدیران وزرات خارجه و سفیران و نمایندگان خارجی مقیم در تهران در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.

محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری، علی باقری سرپرست وزارت خارجه، مهدی صفری معاون وزارت خارجه ، حجت‌الاسلام خطیب وزیر اطلاعات، علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار سلامی فرمانده کل سپاه، حجت الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت تهران،  سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا ، حسین عادلی، سفیر پیشین ایران در انگلیس، علی فتح‌الله‌زاده مدیر عامل پیشین باشگاه استقلال، مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، غلامعلی خوشرو نماینده پیشین ایران در سازمان ملل، محمد جواد ظریف، علی‌اکبر صالحی و منوچهر متکی وزیران خارجه پیشین، سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، محرابیان وزیر نیرو، غلامعلی حدادعادل رئیس پیشن مجلس، عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق، علی مطهری نماینده پیشین مجلس و ... از جمله شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند.

 مراسم ترحیم شهید امیرعبداللهیان

پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه پس از تشییع در وزارت خارجه و شهر ری در حرم حضرت شاه‌عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد.

گزارش کامل ایسنا از مراسم ترحیم شهید امیرعبداللهیان
تشییع پیکر شهید امیرعبداللهیان

رئیس‌جمهور ایران، روز یک‌شنبه، برای افتتاح سد مرزی «قیزقلعه سی» به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود و بالگرد حامل او در مسیر بازگشت به تبریز در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. در پی این حادثه، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران و دیگر همراهان‌شان به شهادت رسیدند.

تعدادی از مسئولان شرکت کننده در مراسم ترحیم شهید امیرعبداللهیان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگاران به بررسی ویژگی‌های شخصیتی و دیپلماتیک وزیر شهید امور خارجه پرداختند. 

 مراسم ترحیم شهید امیرعبداللهیان

قطب‌نمای سیاست خارجی کشور با تغییر افراد تغییر نمی‌کند

علی باقری، سرپرست وزارت خارجه در حاشیه مراسم ترحیم شهید امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران گفت: سیاست خارجی نظام بر اساس یک عقلانیت راهبردی ترسیم و تدوین شده و وزارت خارجه بر اساس آن چارچوبی که ترسیم شده و چارچوب کلی آن باید در شورای عالی امنیت ملی و توسط رهبر انقلاب تایید نهایی بشود، عمل می‌کند.

وی ادامه داد: چارچوب‌ها و جهت‌گیری‌ها مشخص است و با تغییر افراد دچار تحول و تغییر نخواهد شد.

باقری ادامه داد: هنر و توانایی و هوشمندی و تجربه و بازیگردانی و بازی‌سازی افراد در میدان دیپلماسی قاعدتا می تواند متفاوت باشد ولی این به این معنی نیست که قطب‌نمای سیاست خارجی کشور دچار تغییر و تحول بشود.

وی افزود: حضرت آقا در دیدار با رهبران برخی کشورها که به تهران آمده بودند تصریح کردند که دولت با قوت، صلابت، اقتدار و مسئولیت کامل همان مسیر را ادامه خواهد داد.
لذا مسیر ما در عرصه‌های مختلف همچنان به قوت ادامه پیدا می‌کند.

سرپرست وزارت خارجه تاکید کرد: سیاست همسایگی یک سیاست مقطعی و تاکتیکی نبوده؛ سیاست راهبردی نظام بوده که البته ایده و چارچوب اولیه آن توسط دولت آقای رئیسی ارائه شده ولی حضرت آقا بارها علنا آن را مورد تاکید و تایید قرار دادند. این در واقع سیاست قطعی و راهبردی نظام است و عقلانیت راهبردی این را حکم می‌کند که در سطح منطقه باید تنش‌زدایی با همه همسایگان در دستور کار اول مان باشد. بهترین دلیل بر این که این نگاه و رویکرد موفق بوده مقایسه امروز با زمان آغاز به کار دولت آیت‌الله رئیسی است. 

مراسم ترحیم شهید امیرعبداللهیان

شهید امیرعبداللهیان ۲ گانه میدان و دیپلماسی را از بین برد

حسین جابری انصاری، معاون پیشین وزارت امور خارجه در حاشیه مراسم ترحیم شهید امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران گفت: شهید امیرعبداللهیان دیپلماسی و میدان را در خدمت اهداف ملی کشور و نظام قرار داد.

وی افزود: مراسم ترحیم و بزرگداشت این شهدای عزیز خدمت نشانگر محبوبیت این شهدای بزرگ است، این نام نیک است که از انسان ها بر جای می ماند.

جابری انصاری تصریح کرد: در جنبه عملی مهمترین جنبه شخصیت شهید امیرعبداللهیان این است که دوگانه میدان و دیپلماسی را از بین برد و این دو را یگانه کرد و در خدمت اهداف ملی کشور و انقلاب وجمهوری اسلامی قرار داد که این یک ارزش ماندگار است.

مراسم ترحیم شهید امیرعبداللهیان

شهید امیرعبداللهیان مجاهد در راه مقاومت بود

سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات عصر روز جمعه در حاشیه مراسم ترحیم حسین امیرعبداللهیان در توصیف وزیر شهید امور خارجه کشورمان گفت که او «مجاهد راه مقاومت» بود.

شهید امیرعبداللهیان در مقابل دشمنان و مخالفان مقاومت صراحت لهجه داشت

 محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه مراسم ترحیم شهید حسین امیرعبدالهیان گفت: آقای امیرعبداللهیان دارای صراحت لهجه مقابل دشمنان و مخالفان جبهه مقاومت بود و با رفتن‌شان داغ سنگینی بر دل ما نهادند.

مراسم ترحیم شهید امیرعبدالهیان

شهدای سقوط بالگرد درس خدمت و تواضع در مقابل مردم را یاد دادند

علی اکبر صالحی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی هم در حاشیه این مراسم گفت: آقای امیرعبداللهیان در دو سال و اندی که در وزارت خارجه خدمت کرد خوش درخشید. او درک درستی از مسایل سیاسی و منطقه ای داشت، او هم مرد میدان بود و هم سیاست.

وی گفت: امیدوارم ملت وحدت ملی را مبنای کار قرار دهد. ان‌شاءالله اختلافات سیاسی در بستر اخلاق و ادب بیان شود. ما الان به وحدت ملی نیاز داریم و باید به آرمان‌های ملی توجه کنیم وگرنه مساله شدید می‌شود، اگر خدای نکرده متفرق شویم. خدا می فرماید هر ملتی متفرق شود خدا هم به آنها کمک نمی کند. ما باید درس خدمت و تواضع در مقابل مردم را یاد بگیریم و معتقدم شهدای سقوط بالگرد این درس‌ها را به ما دادند.

مراسم ترحیم شهید امیرعبداللهیان


دولت شهید رئیسی توازنات مهم در روابط جهانی را در نظر داشت

سید عمار حکیم،  رهبر جریان حکمت ملی عراق در حاشیه این مراسم به نقش شهید ابراهیم رئیسی در روابط خارجی اشاره کرد و گفت ایشان توانستند نام بزرگی از خودشان به جا بگذارند و سیاست جمهوری اسلامی را در روابط با جامعه جهانی و واقعیت منطقه‌ای متحول کردند.

وی در ادامه افزود: شهید ما در دوره مسئولیت‌شان نقش مهمی در حل بحران‌های منطقه داشتند.

مراسم ترحیم شهید امیرعبداللهیان

وی افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران به طور گسترده با کشورهای منطقه خاصه کشورهای عربی و اسلامی روابط خوبی را آغاز کردند. مضافا اینکه دولت شهید رئیسی توازنات مهم در روابط جهانی را در نظر داشتند و این روابط و مدیریت صحیح آن مورد توجه دولت شهید رئیسی  و شخص شهید امیر عبداللهیان به لحاظ اجرایی بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha