• جمعه / ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403030402147
  • خبرنگار : 50535

امان از جمعه‌ی بدون آل هاشم

میزبان نماز جمعه کجایی...

میزبان نماز جمعه کجایی...

ایسنا/آذربایجان شرقی هنوز کوی و برزن‌ این شهر از بهت نبود پدر معنوی آذربایجان شرقی بیرون نیامده، امام جمعه‌ها می‌آیند بدون اینکه بپرسند اماممان هست؟ اولین جمعه‌ی بدون سیدمان رسید، شهر با رخت سیاهش نبود آیت‌الله آل هاشم را به رخ می‌کشد.

بعد از هشت سال این جمعه چه قدر فرق دارد و غم‌انگیز است، دیگر آل هاشم نیست نماز جمعه را با دعوت به تقوای الهی و تشکر از میزهای خدمتی که خود بانی برپاییشان بود، آغاز کند.

امروز اولین جمعه‌ای است که آیت‌الله آل‌هاشم خواب مانده، خوابی از جنس ابدی در امن‌ترین نقطه‌ی این شهر.

جلوی درب مصلی پرشده از پوسترهای بزرگی از آقاسید با همان لبخند دلنشینش، گویی چشم‌هایش انتظار این جمعه را می‌کشد، از همان بدو ورود به مصلی تمامی زمزمه‌ها در خصوص آیت الله آل‌هاشم است.

هیچ امام جمعه‌ای جای آیت الله آل‌هاشم را برای ما نمی‌گیرد

یکی از خادمین مصلی به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: هیچ امام جمعه‌ای جای آیت‌الله آل هاشم را برای ما نمی‌گیرد، از خداوند می‌خواهم نور بر قبر شریف این شهید ببارد و به خانواده‌اش صبر حضرت زینب«س» را عطا کند.

به سراغ مادری می‌روم که پای ثابت ردیف‌های اول نمازجمعه‌ی تبریز است، وقتی از او در مورد حس و حالش می‌پرسم پاسخ می‌دهد: از لحظه‌ی ورود تا الان دلم خون گریه می‌کند، به قدری رفتن فرزند پیامبر من را ناراحت کرده که حتی نمی‌توانم به تصویر آیت‌الله آل هاشم نگاه کنم.

او می‌گوید: هر سخن شهید آل هاشم درس اخلاقی برای نمازگزاران بود، دل‌هایمان با سخنانش آرام می‌گرفت و به آینده امیدوار می‌شدیم.

دخترکوچکی در کنج دیوار دستش را زیرچانه‌اش گذاشته و بسیار غمگین نشسته است، وقتی حرف از آیت‌الله آل هاشم شد بغضش ترکید و اشک‌هایش به تمام قد صورتش جاری شد و گفت: خیلی ناراحتم امروز حاج آقا دیگر در بین ما نیست یک بار که برایش نقاشی کشیده بودم، نقاشی را از من گرفت و یک بسته مداد رنگی به من هدیه داد.

او ادامه می‌دهد: این بهترین کادوی عمرم بود که گرفته بودم ولی الان خیلی ناراحتم که حاج آقا شهید شده و هیچ وقت دیگر به مصلی نمی‌آید، فقط می‌خواهم بگویم« باشین ساغ اولسون آذربایجان».

 نگاه کردن به محراب خالی آیت الله آل‌هاشم کار هرکسی نیست، دل می‌سوزاند، پدری را می‌بینم که با قد خمیده، دستش را زیرچشمانش می‌کشد و زیر لب زمزمه‌ می‌کند: حاج آقا کجایی.

حال جمعه‌های تبریز بدون امام جمعه‌ی محبوب صفایی ندارد

او نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: حاج آقا خیلی زود رفت و با رفتنش حس از دست دادن پدر را به تمامی اهالی این استان القا کرد، حال جمعه‌های تبریز بدون امام جمعه‌ی محبوب صفایی ندارد. 

مرد جوان دیگری با گریه شهید آل هاشم را خطاب قرار داده و می‌گوید: می‌بینید حاج آقا، هنوز هم مردم از شما دل نکنده‌اند، هنوز هم که سخن از شما می‌شود پیر و جوان، زن ومرد فرقی ندارد اشک می‌ریزند.

 او می‌گوید: جای شما هیچگاه پر نمی‌شود و یادتان برای همیشه در دل‌های مردم آذربایجان شرقی می‌ماند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور که برای افتتاح سد قیز قلعه سی به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در هنگام بازگشت از جلفا به تبریز بر اثر سانحه هلیکوپتر شهید شد.

علاوه بر رئیس جمهور، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این پرواز حضور داشتند که به همراه چند نفر دیگر ، از جمله محافظان و کادر پرواز، به شهادت رسیدند.

پیکر مطهر شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی آل هاشم سومین امام جمعه‌ی شهید تبریز روز پنجشنبه، ۳ خرداد ماه در تبریز تشییع و سپس در گلزار شهدای وادی رحمت در قطعه‌ی صدیقین به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۴ ۲۱:۰۳

خدارحمت کنه من به خدمت ایشان رفته بودم خیلی نارحت هستم ادمهای خوب زود به سوی خدا میروند

avatar

خداوند متعال با شهدای اسلام محشور شان بگرداند شهدای خدمت را.