• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403030502398
  • خبرنگار : 71362

مقام پیشین ارتش ترکیه: محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران را نیروهای حاضر در منطقه پیدا کردند

مقام پیشین ارتش ترکیه: محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران را نیروهای حاضر در منطقه پیدا کردند

دریاسالار بازنشسته ارتش ترکیه‌ عملیات پهپاد آکینجی را یک شوی تبلیغاتی و رسانه‌ای عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، دریاسالار بازنشسته ارتش ترکیه تورکر ارتورک؛ در شبکه تلویزیونی TELE1 گفت پهپاد «آکینجی» در عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهور ایران  هیچ اقدام موثری انجام نداد.

وی این عملیات را شو تبلیغاتی رسانه‌های وابسته به حاکمیت ترکیه که به گفته وی واقعیت را تغییر دادند، خواند.

این مقام پیشین ترک در ادامه افزود محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران را نیروهای امدادی و میدانی حاضر در منطقه نشانه‌گذاری و پیدا کردند و هر سناریوی دیگر در مورد یافتن محل سقوط از طرف رسانه‌های ترکیه بی اساس و کذب است.

بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که برای افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بودند که در این سانحه به شهادت رسیدند.

مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارشنبه اعلام کرد: با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی بسیار نامساعد و پیچیدگی جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه وقوع حادثه از یک سو و حضور پهپاد های پیشرفته ایرانی مجهز به رادار سار( پهپاد هایی که قادر به تشخیص و کنترل نقاط در زیر ابرهای فشرده هستند) برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آن ها با محله سقوط بالگرد از سوی دیگر، باعث گردید نیروهای امدادی اعم از نیروهای مسلح، هلال احمر، نیروهای مردمی و محلی ناگزیر از راه های زمینی عملیات جستجو را بلافاصله آغاز نمایند که به دلیل شرایط سخت جوی و جغرافیایی این عملیات به شب کشیده شد. در چنین شرایطی پس از اعلام همکاری کشورهای همسایه و دوست با همکاری نزدیک ترین کشور یعنی ترکیه موافقت گردید. این کشور پهپاد مجهز به دوربین های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام نمود لیکن با وجود تلاش مداوم به دلیل نداشتن تجهیزات تشخیص و کنترل نقاط زیرابر موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نگردید (نقاط با فاصله چند کیلومتری از محل سانحه اعلام می شد) که در نهایت این پهپاد به کشور ترکیه بازگشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۶ ۱۳:۴۶

آقا ترکیه ضعیف ترین سیستم پهپاد را دارد