• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403030502407
  • خبرنگار : 50037

سیب‌زمینی کاران همدانی چشم انتظار صادرات

سیب‌زمینی کاران همدانی چشم انتظار صادرات

ایسنا/همدان استان همدان قطب تولید سیب‌زمینی کشور و یکی از جمله استان‌هایی است که به‌ طور میانگین سالیانه دارای یک میلیون تن تولید سیب‌زمینی بوده که بیشترین سیب‌زمینی تولید شده آن به شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ اختصاص دارد.

در حال حاضر به دلیل منع صادرات سیب‌زمینی به گفته برخی از کشاورزان، بخشی از سیب‌زمینی‌های کشاورزان استان بویژه شهرستان‌ بهار، در سردخانه‌ها و انبارها دپو شده است که در همین رابطه چندی پیش برخی از  سیب‌زمینی کاران این شهرستان خواستار رفع منع ممنوعیت صادرات این محصول استراتژیک شدند.

وجود ۵۰۰ هزار تن سیب‌زمینی در سردخانه‌های همدان 

در همین رابطه رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تولید سالیانه سیب‌زمینی کشور شش میلیون تن بوده که از این میزان تولید سیب‌زمینی یک میلیون تن آن به استان همدان اختصاص دارد.

بهزاد بابایی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار تن از سیب‌زمینی تولید شده استان همدان در انبارها و سردخانه‌ها در حال نگهداری است، تصریح کرد: اگر ۱۰۰ هزار تن از محصول سیب‌زمینی در حال نگهداری در انبارهای استان همدان صادر شود به طور قطع مشکل بهره‌برداران سیب‌زمینی استان حل  و از ضایعات محصول سیب‌زمینی آنان جلوگیری خواهد شد.

وی با اشاره به مشکل صادرات سیب‌زمینی کشور، بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سطح کشور پیگیر حل مشکل صادرات سیب‌زمینی کشور هستند.

بابایی با بیان اینکه  در ۱۵ استان از جمله گرگان، اصفهان، همدان، کرمان، فارس، خراسان و خوزستان سیب‌زمینی کشت و تولید می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر در بخشی از استان‌های کشور فصل برداشت سیب‌زمینی بوده و در برخی از استان‌ها نیز از جمله استان همدان بخشی از سیب‌زمینی تولید شده آنان در انبار و سردخانه‌ها در حال نگهداری است‌.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشاورزان سطح کشور از جمله استان همدان در رابطه با صادرات سیب‌زمینی مشکل دارند، افزود: باید قبل از ممنوع شدن صادرات، ممنوعیت صادرات به صادرکننده و کشاورز اطلاع‌رسانی شود تا کشاورزان نسبت به اصلاح الگوی کشت اقدام داشته باشند نه اینکه یک شبه تصمیم برممنوعیت صادرات محصول کشاورزی گرفته شود.

  وی با اشاره به اینکه سیب‌زمینی از نظر کیفیت دارای انواع مختلف با قیمت‌های متفاوت است، گفت: سیب‌زمینی‌های تولید شده  ایران در سال‌های گذشته صادرات محور بوده و معمولا کشورهایی چون عراق، افغانستان و ارمنستان مقصد صادرات سیب‌زمینی کشور ما هستند.

بابایی با بیان اینکه در داخل کشور هر چقدر هم سیب‌زمینی را زیر قیمت بدهیم خریدار داخلی ندارد و با توجه به ممنوعیت صادرات، خشک و تر با یکدیگر می‌سوزند، خاطرنشان کرد: از مسئولین می‌خواهیم، چون تولید و رقم سیب‌زمینی ما مناسب کشورهای ضعیف منطقه مانند افغانستان است بین ارقام سیب‌زمینی تفاوت گذاشته و کالای درجه یک را  مناسب بازار مصرف داخلی اختصاص دهند و رقم مناسب صادرات به کشورهای همسایه را هم برای صادرات آزاد بگذارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر یک میلیون تن از شش میلیون تن سیب‌زمینی تولید شده سراسر کشور صادر شود مشکل سیب‌زمینی‌های موجود در انبارها و سردخانه‌ها مرتفع خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر سیب‌زمینی‌های در حال نگهداری در انبارها و سردخانه‌های استان همدان به دلیل مشکلات و ممنوعیت صادرات در حال خراب شدن است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از خرابی سیب‌زمینی های موجود در انبارهای و سردخانه‌ها هم اکنون کشاورزان استان همدان به ناچار سیب‌زمینی خود را با قیمت ۲۹۰۰ تومان به کارخانه نشاسته  ارسال می‌کنند که در این کارخانه از ضایعات سیب‌زمینی، گل حفاری و نشاسته تولید می‌شود.

ضایعات ۵۰ هزار تنی سیب‌زمینی در همدان

بابایی یادآور شد: از شش میلیون تن سیب زمینی تولید شده سطح کشور حدود ۳۰۰ هزار تن آن از نظر سایز فندقی و گردویی و بیل خورده جز ضایعات و دور ریز محسوب می‌شود که  سهم استان همدان از این میزان سیب‌زمینی دورریز و ضایعات ۵۰ هزار تن است.

وی گفت: به دلیل نبود بازار و گذشتن تاریخ مصرف سیب‌زمینی‌های تولید شده به ناچار کشاورزان استان همدان به تبع سراسر کشور مجبور هستند سیب‌زمینی تولید شده و موجود در سردخانه و انبارها را با قیمت نازل ۲۹۰۰ تومان به کارخانجات بفروشند که عملا هیچ سود و توجیه اقتصادی برای آنان ندارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان مطرح کرد: نسبت به ماه‌های گذشته افزایش صادرات سیب‌زمینی داشته‌ایم اما نسبت به بلندمدت و میزان تولید سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ کافی نیست، چون میزان تولید افزایش پیدا کرده است.

 این فعال حوزه کشاورزی با تأکید براینکه سیب‌زمینی از کشاورز ۷۰۰۰ تومان خریداری می‌شود درحالی که هزینه تمام شده این محصول ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان است، افزود: خرده‌فروشان که قبلاً از کشاورز  ۱۰ هزارتومان خریداری می‌کردند و به قیمت  ۱۵هزارتومان می‌فروختند هم‌اکنون همان ۱۰ هزارتومان می‌خرند اما ۲۵ هزارتومان می‌فروشند که در این رابطه نظارت بر خرده‌فروشی‌ها ضروری است.

منع صادرات سیب‌زمینی تنها مختص به استان همدان نیست

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه استان همدان با تولید سالیانه یک میلیون تن سیب‌زمینی یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان سیب‌زمینی با کیفیت در کشور به شمار می‌رود، اظهارکرد: ۱۰۰ درصد مزارع سیب‌زمینی استان  مکانیزه بوده و  بیش از ۹۵ درصد سطح مزارع مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است.

رضا بهراملو در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: با توجه به بالا بودن ظرفیت سردخانه‌ها و محل نگهداری صنعتی سیب‌زمینی استان همدان، بخشی از تولیدات سیب زمینی استان‌هایی چون مرکزی و لرستان ... نیز در سردخانه‌ها و انبارهای سیب‌زمینی این استان نگهداری می‌شود.

بهراملو با اشاره به بحث صادرات سیب‌زمینی استان همدان تصریح کرد: موضوع منع صادرات سیب زمینی تنها مختص به استان همدان نیست به‌طوری که وزارت جهادکشاورزی نگران نوسان قیمت این محصول بوده است.

وی ادامه داد: برای مرتفع شدن مشکل صادرات سیب‌زمینی با جدیت و رایزنی این موضوع را از یکماه گذشته پیگیر هستیم ضمن اینکه پیگیری نماینده مردم شهرستانهای بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه قابل تقدیر است.

بهراملو اضافه کرد: با رایزنی‌های انجام شده در صورتی‌ که اطمینان حاصل شود که سیب‌زمینی مورد نیاز جامعه تامین می‌شود، بخشی از سیب‌زمینی به صادرات اختصاص پیدا خواهد کرد.

صادرات سیب‌زمینی به زودی آغاز خواهد شد

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس نیز با تأکید براینکه با پیگیری‌های انجام شده از طریق وزیر جهاد کشاورزی صادرات سیب‌زمینی به زودی  آغاز خواهد شد.

فتح الله توسلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ از عمده‌ترین تولیدکنندگان سیب‌زمینی در کشور محسوب می‌شوند و حدود ۸۰۰  هزار تن سیب‌زمینی در این دو شهرستان تولید می‌شود، اظهارکرد: از این میزان ۲۸۰  هزار تن در شهرستان بهار، ۲۰۰ هزار تن در کبودراهنگ و حدود ۳۰۰ هزار تن سیب‌زمینی توسط کشاورزان این شهرستانها در سایر استان‌ها تولید و در انبارهای منطقه نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه در این دو شهرستان صنایع تبدیلی مناسبی در حوزه سیب‌زمینی نداریم و کشاورزان چشم انتظار صادرات این محصول هستند تا دچار ضرر و زیان نشوند، ادامه داد: منع صادرات سیب‌زمینی، قیمت پایین و هزینه‌های بالای عوارض صادرات این محصول، کشاورزان منطقه را با مشکل جدی مواجه کرده است که برای حمایت از کشاورزان، مطالبات این قشر زحمتکش را با وزیر کشاورزی به‌صورت ویژه مطرح کردیم.

 توسلی گفت: در گفتگوی تلفنی با وزیر جهاد کشاورزی و همزمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بر ضرورت صادرات محصول سیب‌زمینی تاکید کردیم که ایشان موافقت کنند بخشی از سیب‌زمینی منطقه صادرشود چرا که مقدار زیادی از این محصول در مرزها و انبارها منتظر رفع محدودیت صادرات هستند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ، با توجه به دستور وزیر کشاورزی و با صدور مجوز و سهمیه چند هزار تنی این محصول  و براساس قول وزیر محترم بخشی از سیب‌زمینی منطقه صادر خواهد شد.

توسلی خاطرنشان کرد: مکاتبات متعدد در خصوص رفع محدودیت صادرات محصول سیب زمینی با وزارتخانه و دستگاه‌های مربوطه انجام شده و در این گفتگوی کنفرانسی با وزیر جهاد کشاورزی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز حضور داشتند مقرر شد اختصاص سهمیه با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی این دو شهرستان صورت گیرد.

 به گزارش ایسنا، در پایان امیدواریم در حمایت از کشاورزان و سیب‌زمینی‌کاران با پیگیری انجام شده مسئولین مشکل منع صادرات  سیب‌زمینی  و هزینه‌های بالای عوارض صادرات  این محصول هر چه سریع‌تر مرتفع شود ضمن اینکه نباید از توسعه صنایع تبدیلی این حوزه با جذب سرمایه‌گذاران جدید غافل ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۵ ۱۶:۳۸

برای کشت سیب زمینی آینده آبی ایران را در نظر بگیرید،سیب زمینی را به اندازه مصرف داخلی کشت کنید