• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403030502466
  • منبع : رسانه‌های خارجی

در اجتماع عظیم مهاجرین افغانستانی مقیم قم برای یادبود شهدای خدمت

کاظمی قمی: دولت شهید رئیسی در تداوم حمایت از مردم افغانستان، راه تعامل را برگزید

کاظمی قمی: دولت شهید رئیسی در تداوم حمایت از مردم افغانستان، راه تعامل را برگزید

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در اجتماع عظیم مهاجران افغانستانی مقیم قم در مراسم یادبود رییس‌ جمهور شهید ایران، آیت‌الله شهید رییسی، گفت که اصل مورد نظر جمهوری اسلامی ایران این است که افغانستان برای همه افغانستانی‌هاست و دولتی متشکل از افراد صالح همه قومیت‌ها باید روی کار بیاید.

به گزارش ایسنا، حسن کاظمی قمی به عنوان سخنران اصلی مراسم یادبود رئیس‌جمهور شهید ایران که جمعه‌شب در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم با حضور گسترده مهاجران افغانستانی مقیم استان قم برگزار شد، سیاست جمهوری اسلامی ایران در افغانستان را در یک اصل دانست که «ما به صراحت گفته‌ایم افغانستان برای همه افغانستانی‌هاست» و در تبیین آن افزود: «ما به صراحت گفته‌ایم افغانستان برای همه افغانستانی‌هاست که اگر می‌خواهیم به شرایط بُن بازنگردیم باید به این مساله توجه کنیم. ما با حاکمین جدید در افغانستان ضمن تعامل، مشورت‌های خود را نیز می‌دهیم. دولتِ متشکل از افراد صالح از تمامِ قومیت‌ها می‌تواند رمز ثبات سیاسی و شروع سازندگی در افغانستان باشد که جمهوری اسلامی همین سیاست را در پیش دارد.»

وی با اشاره به توجه ویژه شهید رئیسی به محرومان و مستضعفان، به مدیریت دقیق ورود بیش از 2 میلیون پناهجوی افغانستانی پس از فروپاشی نظام جمهوری و خروج نیروهای اشغالگر پرداخت و تصریح کرد که این امر با توجه به شرایط امنیتی و اقتصادی ناشی از این رویداد، کار آسانی نبوده؛ اما به درستی مدیریت شده است.

بر اساس گزارش ایراف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان در سخنرانی خود بر اهمیت نقش‌آفرینی مهاجرین در سازندگی افغانستان تاکید کرد و گفت که در افغانستان، امروز واقعیتی شکل گرفته که البته همه واقعیت نیست؛ اما در این برهه، مهاجرین افغانستانی که در ایران هستند باید به نقش خود در سازندگی کشورشان توجه کنند و از خود بپرسند که سهم آن‌ها در سازندگی کشورشان چیست.

کاظمی قمی: در دولت آقای رئیسی، ایران در تداوم حمایت از مردم افغانستان راه تعامل را برگزید
اجتماع عظیم مهاجرین افغانستانی مقیم قم

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید ۲۰ ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع «تغییر نظم جهانی»، مساله اساسی امروز جهان اسلام را چنین بیان کرد: «امروز آنچه که مهم است این است که جایگاه جهان اسلام در قطب‌بندی‌های جهان چیست؟ ما در کجای قصه هستیم؟»

کاظمی‌ قمی خطاب به مهاجران افغانستانی، مهم‌ترین مساله مهاجرین را نیز در موضوع «تغییر نظم و نظام جهانی» دانست که باید مهاجران بدان توجه ویژه داشته باشند: «می‌خواهم به خواهران و برادران افغانستانی‌ام بگویم، به برادرانی که از سر اجبار مهاجر شدند و بر اثر تحمیل 2 اشغالگری مجبور به مهاجرت شدند؛ اما فراموش نکنیم که شما مهاجرین امروز در قبال جایگاه اسلام در نظم نوین جهانی مسئولیت دارید که ببینید جایگاه افغانستان در آن کجاست؟ مهاجرین باید به این مساله توجه کنند.»

وی خطاب به مهاجران افغانستانی، با اشاره به تداوم سیاست‌های مداخله‌گرانه و بی‌ثبات‌کننده آمریکا در افغانستان در قالب‌ بازگرداندن داعش، گفت: «امروز آمریکایی‌ها بیش از دیروز در افغانستان خباثت می‌کنند».

نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان همچنین با اشاره به همزمانی دوره ریاست ‌جمهوری آیت‌الله رئیسی و روی کار آمدن شرایط و تحولات جدید در افغانستان، سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی در این برهه حساس و مهم در افغانستان را در راستای «تداوم حمایت از مردم افغانستان» چنین تبیین کرد: «در دولت آقای رئیسی که همزمان با شرایط جدید در افغانستان بود، جمهوری اسلامی ایران در تداوم حمایت از مردم افغانستان راه تعامل را برگزید.»

وی در ادامه تشریح کرد که تداوم بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌ها در غرب آسیا از سال ۲۰۰۱ تا امروز تنها «محصول چالش‌های درون منطقه‌ای نیست» و به 2 عامل اساسی دیگر بازمی‌گردد و گفت: «تا زمانی که این دو عامل اساسی در منطقه ما حل نشود، ما شاهد چنین بی‌ثباتی‌ها، ناامنی‌ها، درگیری‌ها، تهدیدها و ترورها خواهیم بود: اول؛ وجود رژیم اشغالگر قدس. دوم؛ مداخله‌گری‌های آمریکا در منطقه».

کاظمی قمی: در دولت آقای رئیسی، ایران در تداوم حمایت از مردم افغانستان راه تعامل را برگزید
اجتماع عظیم مهاجرین افغانستانی مقیم قم

کاظمی ‌قمی با بیان اینکه سیاست‌های مداخله‌گرایانه آمریکا از ۲۰۰۱ تا به امروز خسارت‌های زیادی را بر جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه تحمیل کرده است، اما با شکست مواجه بوده، افزود: «آمریکایی‌ها خسارت بزرگی به ما در منطقه زدند، با اینکه جنگ‌هایی را در منطقه بر ما تحمیل کردند؛ اما در تمامی طرح‌های‌شان شکست خوردند. در افغانستان شکست خوردند، در عراق، لبنان، سوریه، فلسطین و یمن شکست خوردند.»

او تصریح کرد که هزینه سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه را مردم افغانستان می‌پردازند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اجتماع رهبران «محور مقاومت» در روز تشییع رئیس‌جمهور شهید ایران در تهران، پیروزی محور مقاومت را نقطه مقابل شکست طرح‌ها و سیاست‌های آمریکا در منطقه خواند به نحوی که «جبهه مقاومت به یک قطب قدرت، تبدیل می‌شود».

کاظمی ‌قمی محور مقاومت را در راستای دیدگاه و اندیشه بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) دانست و گفت: «از نگاه و دیدگاه‌ امام خمینی در سیاست ‌خارجی، امت اسلام و جهان اسلام باید به قطب قدرت جهانی تبدیل شود و محور مقاومت، سرآغاز این حرکت است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha