• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403030502489
  • خبرنگار : 71496

توافق رام‌الله با مصر برای کمک‌رسانی موقت از گذرگاه کرم ابوسالم

توافق رام‌الله با مصر برای کمک‌رسانی موقت از گذرگاه کرم ابوسالم

دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین از موافقت با مصر برای کمک‌رسانی موقت از گذرگاه کرم ابوسالم خبر داد. یک منبع مصری در این رابطه تاکید کرد که «قاهره هرگز سیاست عمل انجام شده را که اسرائیل سعی دارد تحمیل کند، نمی‌پذیرد.»

به گزارش ایسنا، دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین از توافق با مصر درباره انتقال موقت کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق گذرگاه کرم ابوسالم خبر داد.

این دفتر در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد، در سایه رایزنی‌های رسمی با مقام‌های مصری درباره انتقال موقت کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی‌ها به ملت تحت محاصره نوار غزه از طریق گذرگاه کرم ابو سالم تا زمان راه‌اندازی بخش فلسطینی گذرگاه رفح توافق شد.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر روز جمعه تماس تلفنی از سوی «جو بایدن» همتای آمریکایی خود دریافت کرد که در جریان آن ۲ طرف به بررسی تحولات اوضاع در نوار غزه پرداختند.

دفتر ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد بایدن در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تقدیر از میانجیگری‌های گسترده و مستمر مصر جهت رسیدن به یک توافق آتش‌بس در نوار غزه اعلام کرد ۲ طرف درباره لزوم گسترش تلاش‌های بین‌المللی برای موفقیت مذاکرات و ایجاد گشایشی که به توقف فاجعه انسانی منجر شود، به توافق نظر رسیدند.

السیسی و بایدن در این گفت‌وگوی تلفنی به بررسی شرایط انسانی دشوار فلسطینی‌ها در نوار غزه و نبود امکان زندگی در این منطقه تحت محاصره و نیز نبود سوخت کافی برای فعالیت بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها پرداختند.

روسای جمهور مصر و آمریکا در ادامه نیز در خصوص ارسال مقادیری کمک‌های بشردوستانه و سوخت و تحویل آنها به سازمان ملل در گذرگاه کرم ابو سالم به شکل موقت تا زمان دستیابی به یک ساز و کار قانونی برای راه‌اندازی دوباره بخش فلسطینی گذرگاه رفح توافق کردند.

در ادامه این بیانیه نیز آمده است، روسای جمهور مصر و آمریکا بر لزوم افزایش تلاش‌های مختلف جهت نجات راه‌حل ۲دولتی مطابق با قطعنامه‌های بین‌المللی تاکید کرده و مخالفت خود را با تمام تلاش‌ها برای کوچاندن فلسطینی‌ها به خارج از سرزمینشان و حمایت این ۲ کشور از تمام راه‌ها برای ممانعت از وخامت و توسعه درگیری‌ها تاکید کردند.

پیش از این خبرنگار وب‌سایت آمریکایی «آکسیوس» با انتشار مطلبی در پلتفرم «ایکس» نوشت، پیش‌بینی می‌شود بایدن از مصر درخواست کند ارسال کامیون‌های حامل کمک‌ها به نوار غزه از طریق گذرگاه کرم ابوسالم را از سر بگیرد.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، بایدن از پایبندی السیسی به موافقت با انتقال موقت کمک‌ها از مصر از طریق گذرگاه کرم ابوسالم استقبال کرد. همچنین کاخ سفید اعلام کرد که بایدن با ارسال یک گروه عالی رتبه به قاهره طی هفته آتی برای انجام مذاکرات بیشتر موافقت کرد.

طبق این بیانیه، رئیس‌جمهور آمریکا پایبندی خود به حمایت از تلاش‌ها برای بازگشایی گذرگاه رفح با تدابیر مورد توافق مصر و رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. همچنین کاخ سفید اعلام کرد بایدن و السیسی درباره ابتکارعمل‌های جدیدی جهت آزادسازی اسرا و برقراری آتش‌بس دائمی در غزه رایزنی کردند.

شبکه ماهواره‌ای «القاهره» به نقل از یک منبع عالی رتبه مصری گفت: «قاهره به دنبال راه‌حل‌هایی برای امدادرسانی به غزه است و هرگز سیاست عمل انجام شده را که اسرائیل تلاش می‌کند، تحمیل کند، نخواهد پذیرفت.»

این منبع که خواست هویتش فاش نشود، گفت: مصر هرگز در مقابل بحران انسانی و فاجعه ویرانگر در غزه دست بسته نخواهد ماند. گذرگاه رفح تنها گذرگاه مصری-فلسطینی است و مصر کمک‌رسانی‌ها را با سازوکاری که با هماهنگی با تشکیلات خودگردان فلسطین مورد توافق قرار می‌گیرد، از سر خواهد گرفت. مصر به مقابله با هرگونه تلاشی برای نابودی مساله فلسطین و یا منزوی کردن نوار غزه ادامه خواهد داد.

منبع مذکور تاکید کرد: مصر و آمریکا درباره انتقال موقت کمک‌ها از گذرگاه کرم ابوسالم بر اساس تاکید قاهره بر رفع کمبود کمک‌ها موافقت کردند و مصر به دنبال آن است که با کمک‌رسانی از طریق گذرگاه کرم ابوسالم تا زمانی که فعالیت در گذرگاه رفح به صورت عادی از سر گرفته شود، از تاثیر کمبود کمک‌رسانی‌ها بکاهد.

این منبع آگاه در ادامه تاکید کرد که مصر بر تسریع در ایجاد راه‌حل‌های موقتی جهت انتقال سوخت به نوار غزه جهت راه‌اندازی بیمارستان‌های تعطیل شده، تاکید دارد.

ورودی‌های گذرگاه مرزی رفح برای هجدهمین روز پیاپی پس از کنترل اشغالگران بر این تنها گذرگاه زمینی میان مصر و فلسطین همچنان مسدود هستند و توقف عبور و مرور مانع از ورود سوخت، غذا، دارو و تمامی نیازهای یک زندگی برای ساکنان نوار غزه شده که تحت محاصره و حملات مستمر و برنامه‌ریزی شده جنگنده‌ها، پهپادها و توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارند.

مسوولان مصری صدها دستگاه کامیون را در منطقه واقع در حد فاصله رفح و العریش برای انتقال کمک‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که در انبارهای فرودگاه و استادیوم العریش روی هم انباشته شدند، جهت آمادگی برای ورود به نوار غزه مستقر کردند.

تنها گذرگاه برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اسکله شناور غزه است که ارتش آمریکا آن را احداث کرد و کامیون‌های کمک‌ها از جمعه به آنجا می‌روند. در حال حاضر رژیم صهیونیستی تحت فشارهای بین‌المللی گسترده‌ای جهت موافقت با انتقال کمک‌ها به نوار غزه قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha