• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403030502557
  • خبرنگار : 71415

نیویورک تایمز: تصمیم دیوان لاهه نشان دهنده انزوای فزاینده اسرائیل است

نیویورک تایمز: تصمیم دیوان لاهه نشان دهنده انزوای فزاینده اسرائیل است

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» تحلیل کرد، تصمیم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی منجر به تشدید انزوای فزاینده این رژیم می‌شود.

به گزارش ایسنا، روز جمعه دیوان بین‌المللی دادگستری وابسته به سازمان ملل به رژیم صهیونیستی دستور داد عملیات نظامی خود را در شهر رفح در جنوب غزه متوقف کند؛ حکمی که طبق تحلیل روزنامه نیویورک تایمز یک عنوان دیگر به فهرست فزاینده چالش‌های حقوقی و دیپلماتیک علیه این رژیم و عوامل تضعیف جایگاه بین‌المللی آن اضافه می‌کند.

روزنامه نیویورک تایمز در پی اعلام این تصمیم دیوان لاهه با یادآوری هشداری که «ایهود باراک»، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۱ همزمان با انقلاب‌ها در غرب آسیا نسبت به مواجهه این رژیم با توبیخ و «سونامی سیاسی دیپلماتیک» در صورت حل نشدن موضوع جنگ با فلسطینی‌ها داده بود، می‌نویسد: «به زعم تحلیلگران اسرائیلی سیاست خارجی، این سونامی هرگز تا این میزان نزدیک نبوده است.»

این در حالی است که چند روز قبل از حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری، دادستان‌های دیوان بین‌المللی کیفری نیز درخواست دستگیر کردن نتانیاهو و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را صادر کردند؛ درخواستی که با حمایت برخی از دیرینه‌ترین متحدان اسرائیل از جمله فرانسه مواجه شد.

سه کشور اروپایی هم در یک اقدام هماهنگ اعلام کرده‌اند کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. در هفته‌های قبل از این تحولات، پردیس‌های دانشگاه‌های سراسر آمریکا و دیگر کشورها به ویژه متحدان واشنگتن موج گسترده از اعتراضات حامیان فلسطین در محکومیت جنگ علیه غزه را تجربه کردند. علاوه بر این ترکیه تصمیم به معلق ساختن روابط تجاری با رژیم صهیونیستی گرفت و چند کشور شامل بلیز، بولیوی و کلمبیا هم تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک با این رژیم گرفتند.

«آلون پینکس»، سرکنسول سابق رژیم صهیونیستی در نیویورک گفت: «ما هنوز به سطح انزوای کره شمالی، بلاروس یا میانمار نرسیده‌ایم اما این یک احساس فشار چشمگیر را به وجود آورده است.»

نیویورک تایمز حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی را الزام آور نمی‌داند و می‌نویسد که تنها شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند یک قطعنامه الزام آور برای مجازات این رژیم صادر کند که آمریکا، بزرگترین متحد رژیم صهیونیستی با توجه به داشتن عضویت دائم، آن را وتو خواهد کرد.

«ایتامار رابینوویچ»، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا با اشاره به اینکه آمریکا هر چه بیشتر قدرتش را برای جلوگیری از اقدامات متحدان خود آمریکا و نهادهای بین‌المللی در هدف گرفتن این رژیم از دست می‌دهد، می‌گوید: «در مجموع اقدامات اخیر علیه اسرائیل نه فقط نشان دهنده تضعیف بین‌المللی اسرائیل بلکه همچنین تحلیل رفتن نفوذ آمریکا است.»

رابینوویچ خاطرنشان کرد: «قواعد سیاست بین‌المللی در حال تغییر هستند. مابقی کشورهای دنیا به سمت غلبه بر آمریکا به پیش می‌روند. آنها دارند به ما می‌گویند شاید نتوانیم در سازمان ملل شما را شکست دهیم اما حالا دو دادگاه بین‌المللی داریم و به سراغ آنها خواهیم رفت و شما هیچ کنترلی بر آنها ندارید.»

به نوشته این روزنامه آمریکایی با توجه به این پیش‌زمینه، آمریکا و دیگر متحدان سفت و سخت اسرائیل همچون آلمان حالا رو به انتقاد از کابینه رژیم صهیونیستی آورده‌اند.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در دومین هفته از جنگ اخیر علیه غزه  برای اعلام حمایت از اسرائیل به اراضی اشغالی سفر کرد اما در ماه‌های اخیر او به ابراز نگرانی فزاینده درباره حملات این رژیم در غزه پرداخته، استراتژی آن را «اشتباه» خوانده و برخی از اقدامات این رژیم را «شنیع» دانسته است.

بایدن همچنین جلوی ارسال یک محموله تسلیحات به رژیم صهیونیستی را گرفت و با برنامه‌های این رژیم برای حمله به شهر رفح واقع در جنوبی‌ترین قسمت نوار غزه مخالفت کرد.

صحبت‌های «اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان هم حکایت از تغییر موضع تدریجی او دارند. او در جریان سفری که ماه مارس به تل‌آویو داشت خطاب به کابیه اسرائیل گفت: «آیا هدف هر چقدر هم مهم باشد یک چنین هزینه‌های بالای وحشتناکی را توجیه می‌کند؟»

نیویورک تایمز با اشاره به تصویب یک کمک نظامی جدید ۱۵ میلیارد دلاری در ماه آوریل در کنگره آمریکا برای رژیم صهیهونیستی تصریح می‌کند که با وجود انتقادهای برخی رهبران واشنگتن از این رژیم همچنان عمل کردن در راستای منافع صهیونیست‌ها در دستور کار واشنگتن است، در حالی که توانایی رژیم صهیونیستی در ادامه دادن به جنگ در گروی حفظ کمک‌های نظامی و مالی واشنگتن به این رژیم است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه تصریح می‌کند که در کنار عملکرد رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، اظهارنظرهای وزرای افراطی کابینه این رژیم در حمایت از در کنترل گرفتن دائمی غزه یا حتی انداختن یک بمب اتم روی این باریکه به همراه مانع‌ ایجاد کردن صهیونیست‌ها برای کاروان‌های امدادی و غارت محموله‌های آنها ضربات بیشتری به جایگاه آن وارد ساخته‌اند.

«یائیر لاپید»، رهبر مخالفان نتانیاهو ادعا کرد: «اگر یک دولت حرفه‌ای و عاقل داشتیم که جلوی برخی اظهارنظرهای دیوانه‌وار وزیران را می‌گرفت، امور سیاسی را به صورت موثر و آرام اجرا می‌کرد و نمی‌گذاشت مجرمان کامیون‌های کمک‌ها را آتش بزنند، میشد جلوی حکم دیوان لاهه را گرفت.»

نیویورک تایمز در ادامه این مطلب بیان کرده که به دنبال گسترش ابعاد انزوای رژیم صهیونیستی، در عرصه فرهنگی و دانشگاهی هم این رژیم هدف انزوای فزاینده واقع شده و جنبش‌های چند دهه‌ای حامیان تحریم این رژیم در عرصه هنری و دانشگاهی بیش از پیش تقویت شده‌اند.

در ماه‌های اخیر دانشگاه‌ها در کشورهایی نظیر ایرلند، هلند، نروژ، اسلوونی و اسپانیا قطع روابط خود با دانشگاه‌های این رژیم را اعلام کردند.

ماه فوریه دانشگاه جنوب شرقی نروژ در بیانیه‌ای که بعد از پایان دادن به برنامه‌های تعاملی با دو دانشگاه در سرزمین‌های اشغالی منتشر کرد، نوشت: «ما می‌خواهیم پیام واضحی را بفرستیم مبنی بر اینکه جنگی که اسرائیل هم اکنون در نوار غزه در حال اجرا کردن است غیرقابل قبول بوده و تضعیف کننده بنیان دموکراتیکی که همه دانشگاه‌ها باید بر آن استوار باشند است.»

در ماه فوریه هزاران هنرمند یک نامه سرگشاده را امضا کرده و در آن از سازمان دهندگان فستیوال «بی‌ینال ونیز» که یکی از معروف‌ترین فستیوال‌های هنری جهان است خواستند جلوی شرکت رژیم صهیونیستی در این فستیوال در سال جاری میلادی را بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha