• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403030502572
  • خبرنگار : 71660

واشنگتن‌پست: ترفند روسیه، تسلیحات پیشرفته غربی را ناکارآمد کرده است

واشنگتن‌پست: ترفند روسیه، تسلیحات پیشرفته غربی را ناکارآمد کرده است

طبق اسناد محرمانه و آنچه مقامات ارشد نظامی اوکراین می‌گویند، بسیاری از مهمات هدایت‌شونده ماهواره‌ای ساخت آمریکا به وسیله فناوری پارازیت‌انداز روسیه با مشکل مواجه شده و کی‌یف را وادار کرده تا دیگر از برخی مهمات غربی استفاده نکند زیرا کارآمدی آنها در برابر تکنیک‌های روسیه افت پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، فناوری پارازیت‌انداز روسیه در تسلیحات غربی از جمله در مسیر موشک‌انداز هیمارس – که می‌تواند برخی از راکت‌های ساخت آمریکا را تا بُرد ۵۰ مایل شلیک کند – توانایی اوکراین را کاهش داده و هم‌چنین موجب شده تا مقامات در کی‌یف فورا از پنتاگون بخواهند تا این وزارتخانه نسخه‌های ارتقاء یافته را از تولیدکنندگان تسلیحات دریافت کند.

براساس ارزیابی‌های محرمانه اوکراین که توسط روزنامه واشنگتن پست مشاهده شده‌اند، سطح کارآمدی گلوله‌های اکسکالیبر ساخت آمریکا طی چند ماه اخیر کاهش پیدا کرده است و چندان قادر نیستند اهداف دقیق را شناسایی کنند.

علاوه بر اینکه پیشتر مسئله برتری قابلیت‌های جنگ الکترونیکی روسیه برجسته شده بود، اکنون طبق اسناد جدیدی که به دست واشنگتن پست رسیده، تاکید می‌شود که سیستم پارازیت‌انداز روسیه، تسلیحات غربی را با مشکل مواجه ساخته است.

در این اسناد محرمانه اوکراین آمده است: «نسخه‌های کنونی فناوری اکسکالیبر پتانسیل خود را از دست داده‌اند. تجربه میدان نبرد در اوکراین نشان می‌دهد تا زمانی که پنتاگون و سازندگان تسلیحات آمریکایی به این مورد رسیدگی نکنند، این نوع از فناوری‌ها شهرت خود را در رابطه با "یک شلیک، یک هدف" از دست می‌دهند.»

مقامات اوکراینی به شرط آنکه نامشان فاش نشود در گفت‌وگو با واشنگتن پست گفتند: «۶ ماه پیش پس از آنکه اوکراینی‌ها مشکل را گزارش کردند، واشنگتن ارائه گلوله‌های اکسکالیبر را به راحتی متوقف کرد زیرا سطح ناکارآمدی آنها بالا بود.»

فرماندهی نظامی اوکراین این گزارش‌ها را از پاییز ۲۰۲۳ تا آوریل ۲۰۲۴ آماده کرد و آنها را با آمریکا و دیگر حامیانش به امید توسعه آنها و ایجاد روابطی مستقیم با سازندگان تسلیحات به اشتراک گذاشت. مقامات اوکراینی به واشنگتن پست گفته‌اند که روند بروکراتیک، مسیر رسیدگی فوری به این مسئله را پیچیده کرده است.

مقام ارشد دفاعی آمریکا می‌گوید: «پنتاگون انتظار شکست برخی مهمات هدایت‌شونده را توسط جنگ الکترونیک روسیه دارد و با اوکراین جهت پیشرفت تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها همکاری می‌کند. روسیه به گسترش استفاده از جنگ الکترونیک ادامه داده است و ما هم اطمینان حاصل می‌کنیم که اوکراین قابلیت‌هایی را که به آنها نیازمند است، به دست بیاورد.»

البته این مقام آمریکایی ادعاهایی را مبنی بر آنکه «بروکراسی روند کار را آهسته پیش برده است»، رد و در عین حال بدون ذکر مثالی تاکید می‌کند: «پنتاگون و سازندگان تسلیحات گاها راه‌حل‌هایی را طی ساعت‌ها یا چند روز ارائه داده است.»

وزارت دفاع اوکراین هم با انتشار بیانیه‌ای خاطر نشان کرد که مرتبا با پنتاگون و هم‌چنین مستقیما با سازندگان تسلیحات در ارتباط است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «ما درخصوص چنین مسائلی از نزدیک با پنتاگون همکاری می‌کنیم. در رابطه با مشکلات فنی، فورا شرکایمان را مطلع می‌کنیم تا اقدامات لازم برای حل آنها در زمان مناسب اتخاذ شود. شرکای ما در ایالات متحده و هم‌چنین دیگر کشورهای غربی حمایت‌های مداومشان را برای درخواست‌های ما اعلام می‌کنند. ما هم‌چنین پیشنهاداتی را برای بهبود تجهیزات دریافت می‌کنیم.»

واشنگتن‌پست: ترفند روسیه، تسلیحات پیشرفته غربی را ناکارآمد کرده است
نیروهای اوکراینی در منطقه «میکولایف» - نوامبر ۲۰۲۲

روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد: «مهمات هدایت‌شونده ساخت آمریکا که معمولا به اوکراین ارسال می‌شوند، در ابتدا موفقیت‌آمیز عمل می‌کنند اما بعدا روسیه نسبت به آنها سازگاری پیدا می‌کند و این تسلیحات کارآمدی خودشان را از دست می‌دهند.»

یکی از مقامات ارشد نظامی اوکراین می‌گوید: «نگرانی همه نسبت به این موضوع کم‌کم شروع می‌شود. همانطور که ما اطلاعات را با شرکایمان به اشتراک می‌گذاریم و آنها نیز متقابلا ما را مطلع می‌کنند، روسیه هم قطعا اطلاعاتی را با چین به اشتراک می‌گذارد؛ حتی اگر این کار را نکند، چین وضعیت را در اوکراین رصد می‌کند.»

«راب لی» کارشناس برنامه اوراسیا در «موسسه تحقیقات سیاست خارجی» می‌گوید: «استفاده روسیه از جنگ الکترونیک برای مقابله با مهمات هدایت‌شونده، پیشرفت مهمی در میدان نبرد طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود. بسیاری از تسلیحات در ابتدا پرقدرت هستند اما به مرور زمان کارآمدی خود را از دست می‌دهد.»

مقامات اوکراینی انتظار دارند که کارآمدی تسلیحات در میدان نبرد طی سال جاری همچنان کاهش پیدا خواهد کرد و «نیروهای روسیه خواهند آموخت که چگونه مبارزه کنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۶ ۱۳:۲۴

به نام الله باید به روسیه و در رٱس آن به آقای پوتین و هم تیمی هایشان خداقوت گفت. رعدآسا بر سر غرب ، و در رٱس جنگ طلبان و جهان خواران دزد(آمریکای جنایتکار) پتک مداوم فرود بیاورید. ما هم دعایتان میکنیم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۶ ۱۴:۳۹

زلنسکی ! تا به دار آویختنت و در کوره های آدمسوزی سوزاندنت و خاکسترت را در اسید سولفوریک یا فسفریک انداختنت و اسیدها را بمباران اتمی کردنت ! راهی نمانده ! ؟ !

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۷ ۰۱:۰۳

تمام تلاش آمریکا درگیر کردن کشورها با یکدیگر است تا فرسوده شوند و تسلیحات خودش را در قالب حمایت ارسال میکند تا نقاط ضعف و قوت شأن را آزمایش کند .