• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403030502584
  • خبرنگار : 71589

ناسا تصویر «اینسایت مرده» را شکار کرد

ناسا تصویر «اینسایت مرده» را شکار کرد

یکی از فضاپیماهای ناسا که به دور سیاره سرخ می‌گردد، کاوشگر اینسایت را در حالی که در گوشه‌ای از این سیاره از کار افتاده شکار کرده است.

به گزارش ایسنا، فضاپیمای ناسا یک کاوشگر مرده را روی سطح مریخ مشاهده کرد.

به نقل از آی‌ای، فرودگر اینسایت(InSight) که در سال ۲۰۱۸ به مریخ پرتاب شد، ماموریت چهار ساله خود را در مریخ به پایان رساند و داده‌های علمی منحصر به فردی را جمع‌آوری کرد.

اکنون مدارگرد شناسایی مریخ(MRO) کاوشگر از کار افتاده اینسایت را روی سطح مریخ مشاهده کرده است.

اینسایت اولین کاوشگر رباتیک بود که فضای درونی مریخ شامل پوسته، گوشته و هسته آن را بررسی کرد.

اکنون این تصویر ثبت شده توسط مدارگرد ناسا کاوشگر اینسایت را نشان می‌دهد که خیلی آرام در میان گرد و غبار صحرایی مریخ نشسته است.

ناسا با به اشتراک گذاشتن این تصویر جدید در شبکه اجتماعی ایکس گفت: با مطالعه مکان فرود اینسایت در طول زمان، دانشمندان می‌توانند ببینند که گرد و غبار اطراف آن با چه سرعتی جمع می‌شود که به تخمین سن سایر اختلالات سطحی مریخ کمک می‌کند.

سنجش بیش از ۱۳۰۰ مریخ‌لرزه توسط اینسایت

ماموریت فرودگر اینسایت که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد، چهار سال بعد با جمع‌آوری دانش منحصر به فرد در مریخ به پایان رسید و به یکی از اساسی‌ترین مسائل علوم سیاره‌ای پرداخت که درک فرآیندهایی بود که بیش از چهار میلیارد سال پیش سیارات سنگی منظومه شمسی از جمله زمین را شکل داده‌اند.

این کاوشگر که بیش از ۱۳۰۰ مریخ‌لرزه را اندازه‌گیری کرد، برای ارسال گزارش‌های آب و هوای روزانه استفاده می‌شد. همچنین هسته مریخ را تجزیه و تحلیل کرد و شواهدی ارائه کرد که نشان می‌دهد سیاره سرخ از نظر زمین‌شناسی مرده نیست.

اکنون این کاوشگر بازنشسته توسط مدارگرد شناسایی مریخ مشاهده شده است.

متفاوت با کاوشگرهای استقامت و کنجکاوی

فرودگر اینسایت با کاوشگرهای استقامت(Perseverance) و کنجکاوی(Curiosity) متفاوت بود، زیرا با انرژی خورشیدی کار می‌کرد. در حالی که استقامت و کنجکاوی مریخ‌نوردهای هسته‌ای هستند.

همین امر باعث شد گرد و غبار مریخ روی صفحات خورشیدی اینسایت را بپوشاند که در نهایت موجب شد باتری‌های آن تخلیه شوند و کاوشگر از کار بیفتد.

در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲ یعنی زمانی که مشخص شد اینسایت دیگر نمی‌تواند کار کند، ناسا از قول اینسایت گفت: قدرت من واقعاً کم است، بنابراین این ممکن است آخرین تصویری باشد که می‌توانم ارسال کنم. با این حال نگران من نباشید. فعالیت من در اینجا هم سازنده و هم آرام بوده است. اگر بتوانم با تیم ماموریتم صحبت کنم، این کار را خواهم کرد، اما به زودی اینجا خاموش می‌شوم. از اینکه با من همراه هستید، ممنونم.

کاوشگر اینسایت با بازوی رباتیک ۱.۸ متری خود و یک لرزه‌سنج، اعماق مریخ را مطالعه کرد.

به گفته ناسا، اینسایت اولین ماموریتی بود که از زمان شکل‌گیری این سیاره در ۴.۵ میلیارد سال پیش، مریخ را بررسی کرد.

ابزارهای فرودگر اینسایت به زیر سطح مریخ نگاه کردند و به دنبال نشانه‌های فرآیندهایی بودند که بیش از چهار میلیارد سال پیش سیارات سنگی منظومه شمسی درونی را شکل دادند.

ناسا می‌گوید: یافته‌های اینسایت نحوه شکل‌گیری مریخ، زمین و حتی سیارات فراخورشیدی سنگی را روشن می‌کند.

حسگرهای اینسایت که بر اساس طراحی فرودگر مریخ فینیکس ناسا ساخته شده‌اند، صدای ناشی از ارتعاشات باد مریخ را که تخمین زده می‌شد با سرعت ۱۰ تا ۱۵ مایل در ساعت می‌وزند، ثبت کردند. این بادها با جهت رگه‌های نقش بسته بر گرد و غبار سطح منطقه فرود اینسایت که از مدار مشاهده می‌شدند، مطابقت داشتند.

این کاوشگر بازنشسته در حال حاضر روی منطقه Elysium Planitia که دشتی صاف در نزدیکی استوای مریخ است، قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha