• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403030502781
  • خبرنگار : 71628

مسکو به توافق هسته‌ای با ژاپن خاتمه داد

مسکو به توافق هسته‌ای با ژاپن خاتمه داد

وزرات امور خارجه روسیه اعلام کرد به دلیل سیاست‌های «غیردوستانه» دولت ژاپن، از توافق هسته‌ای با این کشور خارج می‌شود.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه تایید کرد که مسکو رسما به توافق همکاری خود در زمینه خلع سلاح با توکیو پایان داده است. روند لغو این توافق از شش ماه پیش و پس از آن آغاز شد که روسیه سیاست‌های ژاپن را «غیردوستانه» نامید.

ژاپن قرار بود تحت این توافق که در اکتبر ۱۹۹۳ امضا شده بود، به روسیه برای اوراق کردن بخش بزرگی از زرادخانه اتمی اتحادیه جماهیر شوروی و  رسیدگی به مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آن کمک کند.

وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه آورده است: توافق میان دولت روسیه و دولت ژاپن در زمینه همکاری برای از رده خارج کردن تسلیحات هسته‌ای که قرار بود کاهش بیابند، در ۱۳ اکتبر ۱۹۹۳ امضا شد. این توافق در ۲۱ مه ۲۰۲۴ لغو شد.

«میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه برنامه خروج از این معاهده را در نوامبر سال گذشته اعلام کرد که با روندی شش‌ماهه آغاز می‌شود. به گفته مسکو، ادامه دادن به تعامل با کشوری غیردوست در زمینه مسائلی که روی امنیت ملی روسیه اثر دارد، «با توجه به سیاست‌های ضدروسی آشکار دولت فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن غیرممکن شده بود.»

وزارت امور خارجه روسیه، پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد «این قطع شدن روابط انتخابی است که طرف ژاپنی انجام داده است.»

ژاپن جنگ روسیه در اوکراین را محکوم کرده و در تحریم‌ کردن مسکو به آمریکا و اتحادیه اروپا پیوسته است. توکیو در مارس، مشروعیت چهار منطقه را زیر سوال برد که پیشتر متعلق به اوکراین بودند و در سپتامبر ۲۰۲۲ به روسیه ملحق شدند. این مناطق در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه شرکت کردند.

روسیه و ژاپن  هنوز به توافق صلحی به‌عنوان عاقبت جنگ جهانی دوم دست نیافته‌اند. مذاکرات صلح در مارس ۲۰۲۲ و پس از تحریم روسیه توسط ژاپن متوقف شد. توکیو خواستار بازگرداندن جزایر کوریل شده و این در حالی است که مسکو استدلال کرده است حاکمیت آن بر این مناطق بر اساس توافقات پساجنگ تضمین شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha