• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403030502795
  • خبرنگار : 71983

/بررسی دستاوردهای سیدالشهدای خدمت/

عدالت اجتماعی و کاهش شکاف طبقاتی با مالیات هدفمند

عدالت اجتماعی و کاهش شکاف طبقاتی با مالیات هدفمند

یک کارشناس امور مالیاتی با بیان این که درآمدهای مالیاتی برای انجام خدمات دولت و همچنین توسعه شهری و زیرساختی کشور هزینه می‌شود، گفت: این خدمات به همه مردم عرضه می‌شود، برخی از خدمات که بر اساس قانون اساسی بر عهده دولت گذاشته شده است، بیشتر شامل اقشار ضعیف و متوسط می‌شود. بنابراین با مصارف مهم مالیات و تخصیص منابع مالیاتی جهت تامین مالی خدمات ارائه شده دولتی و همچنین توسعه زیرساختی موجب تحقق عدالت اجتماعی و کاهش شکاف طبقاتی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دولت وظایف مختلفی برعهده دارد. یکی از مهم ترین وظایف دولت این است که از طریق سیاست گذاری های صحیح کشور را اداره کند. به زعم کارشناسان، مالیات یک ابزار مهم در دست دولت است که می تواند از آن در راستای ایجاد عدالت اجتماعی، حمایت از تولید و مسائل دیگر بهره ببرد. عدالت موضوعی است که در گفتمان شهید رئیسی و دولت سیزدهم به عنوان گفتمان و شعار اصلی در کنار جمهوریت، مطرح شد. 

البته دو نوع عدالت در اقتصاد مطرح است. عدالت اولیه و ثانویه. عدالت اولیه همان است که افراد متناسب با توانمندی و تلاش شان به منابع مالی و درآمدی دسترسی پیدا می کنند. عدالت ثانویه این است که دولت با استفاده از ابزارهایی مانند مالیات به بازتوزیع ثروت در کشور بپردازد. به نحوی که اقشار ضعیف جامعه نیز بتوانند از خدماتی مانند آموزش رایگان، بیمه همگانی و خدمات بهداشتی بهره مند شوند.

بسیاری بر این عقیده اند که درآمدهای نفتی باعث شده است ما به موضوع مالیات به عنوان یک مسئله تزیینی نگاه کنیم و تلاشی در راستای دریافت مالیات حقه از همگان نداشته باشیم. دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی طی دو سال و نیم اخیر اقدامات مهمی را در راستای شفاف سازی درآمد همگان و اصلاح نظام مالیاتی کشور در دستور کار قرار داد.

اصلاحات نظام مالیاتی کشور و تلاش در راستای شفاف سازی درآمد مودیان ما را به نتایج خوبی رساند. به نحوی که توانستیم طی سه سال گذشته میزان مالیات ستانی از پردرآمدها را تا حد قابل توجهی افزایش دهیم. نظرات محمدعلی یزدی زاده، کارشناس امور مالیاتی را در خصوص مصارف مالیات جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

مصارف درآمدهای مالیاتی در حوزه زیرساخت و توسعه شهری
یزدی زاده در خصوص مصارف مالیات در کشور به ایسنا گفت: درآمدهای مالیاتی برای انجام خدمات دولت و همچنین توسعه شهری و زیرساختی کشور هزینه می‌شود. این خدمات به همه مردم عرضه می‌شود، برخی از خدمات که بر اساس قانون اساسی برعهده دولت گذاشته شده است، بیشتر شامل اقشار ضعیف و متوسط می‌شود. بنابراین با مصارف مهم مالیات و تخصیص منابع مالیاتی جهت تامین مالی خدمات ارائه شده دولتی و همچنین توسعه زیرساختی موجب تحقق عدالت اجتماعی و کاهش شکاف طبقاتی خواهد شد

وی ادامه داد: برخی از خدماتی که دولت ارائه می‌دهد به نفع اغنیاست. به طور مثال، امنیتی که دولت ایجاد می کند، بیشتر برای حفظ امنیت اموال کسانی است که متمکن هستند.

شکاف طبقاتی با مسئله مالیات حل می‌شود

این کارشناس امور مالیاتی خاطرنشان کرد: این موضوع باید برای مردم جا بیفتد که اگر پرداخت مالیات صورت نگیرد، نمی‌توانیم شکاف طبقاتی را حل کنیم و عدالت در جامعه تحقق پیدا نمی‌کند. عدم پرداخت مالیات به معنی کسری بودجه، تورم و فشار بیشتر بر اقشار ضعیف و متوسط کشور است.

سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه شهری

یزدی زاده در خصوص مصارف مهم سهم ۴ درصد شهرداری‌ها در جهت توسعه شهری تصریح کرد: در نظر گرفتن سهم ۴ درصدی شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده که امکان توسعه جاده‌های درون‌شهری، اتوبان‌های داخل شهر و همچنین تهیه تجهیزات حمل ‌و نقل عمومی نظیر اتوبوس، بی‌آرتی، مترو، قطار و ... فراهم خواهد شد و این اقدام بسیار خوب است و به انجام وظایف شهرداری ها و ارائه خدمات به مردم کمک می کند. دولت باید در کنار تخصیص بودجه به شهرداری ها حتماً بعد نظارتی موضوع را پیش ببرد.

این کارشناس امور مالیاتی خاطرنشان کرد: اختصاص سهم ۴ درصدی از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها در این راستاست که آن ها بتوانند خدمات حمل و نقل بهتر و ارزان‌تر به مردم ارائه دهند. این امر همراستا با وظایف دولت است و کار درستی است.

یزدی زاده گفت: شاید بهتر باشد سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده در یک حساب فرعی نگهداری شود تا مطمئن شویم که در محل مورد نظر هزینه می شود. اگر در آن زمینه ها هزینه نشد، در همان حساب باقی بماند. به طور کلی، دولت باید از تمام ابزارهای نظارتی برای اطمینان یافتن از این موضوع که مبالغ به درستی هزینه می شوند، استفاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha