• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403030502820
  • خبرنگار : 30057

سازگاری با طبیعت بهترین روش برای مواجهه با نعمت سیل

سازگاری با طبیعت بهترین روش برای مواجهه با نعمت سیل

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ترکیب، آبخوان‌داری، آبخیزداری و دانش زمین‌شناسی را روشی دانست که می‌تواند مخاطره سیل را به نعمت سیل تبدیل کند و گفت: با توجه به شرایط موجود، پدیده‌هایی مثل سیل طالقان در اسفند ۹۷، سیل ۹۸ در لرستان، خوزستان و گلستان یا سیل اخیر سیستان و بلوچستان از این پس دیگر نباید برای ما عجیب باشد و ما فقط باید خود را با آن سازگار کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا شهبازی گفت: در شرایطی قرار داریم که پدیده‌هایی مثل سیل را دیگر نباید مخاطره بدانیم، چرا که این پدیده بر اساس روندهایی که از سال ۹۷ شروع شده، به هنجار ایران تبدیل شده و این ما هستیم که باید خود را با «نعمت سیل» سازگار کنیم.

شهبازی در خصوص اثرات تغییر اقلیم بر افزایش بارش‌های کشور، توضیح داد: الگوهای بارشی کشور تقریبا از حدود ۶ سال پیش، تغییرات اساسی پیدا کرده و از اسفند سال ۹۷ تاکنون در حالی که به صورت عمومی شرایط خشکسالی را در کشور تجربه می‌کنیم، به ناگهان با سیل‌های خیلی شدیدی که خسارت‌های زیادی به بار می‌آورند، مواجه می‌شویم. به عبارت دیگر در عین‌حالی که کمبود آب داریم، در مناطقی که انتظار نمی‌رود، حجم بسیار زیادی آب در یک بازه زمانی بسیار کوتاه رواناب می‌شود. اگر الگوهای وقوع رخدادهای جوی را پیدا و خود را آماده بهره‌برداری از آن نکنیم و تطابق نپذیریم، نعمت بارش، به «مخاطره سیل» تبدیل می‌شود.

شهبازی درباره قابل پیش‌بینی بودن الگوهای بارشی، خاطرنشان کرد: وقتی در یک بازه زمانی، الگویی تکرارشونده را می‌بینیم، کم‌کم در بازه زمانی بلندمدت می‌توانیم «روند» آن پدیده را پیش‌بینی کنیم و در واقع از تکرار الگوهاست که روندها قابل شناسایی می‌شوند.

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با بیان این‌که شاید الان نتوانیم پیش‌بینی کنیم که در تیرماه چه اتفاقی می‌افتد، یادآور شد: وقتی سابقه بلندمدت بارش‌های تیر و مرداد، یعنی سابقه سیلاب‌های شمال تهران، امامزاده داوود و جاده چالوس‌ و... را رصد می‌کنیم، می‌توان انتظار رخدادهای نامتعارف سیل در فصل‌های نامتعارف را داشت.

وی با تاکید بر اینکه ما در شرایطی قرار داریم که دیگر باید خود را با چنین روندهایی سازگار کنیم، افزود: هنوز برای پیش‌بینی دقیق زود است و پدیده‌هایی مثل سیل طالقان در اسفند ۹۷، سیل ۹۸ در لرستان، خوزستان و گلستان یا سیل اخیر سیستان و بلوچستان از این پس دیگر نباید برای ما عجیب باشد و ما فقط باید خود را با آن سازگار کنیم.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، شهبازی درباره سازگاری با این پدیده الگوی بارشی در کشور و استفاده بهینه از آن افزود: اگر ما خودمان را با این الگوهای بارشی سازگار نکنیم، حاصل فقط سیل و فرسایش خاک است، اما اگر سازگار شویم، سیل یک فرصت برای تامین آب است، به همین دلیل برنامه‌های آبخیزداری و آبخوانداری به شدت اهمیت پیدا می‌کند. 

وی، ترکیب، آبخوان‌داری، آبخیزداری و دانش زمین‌شناسی را روشی دانست که می‌تواند مخاطره سیل را به نعمت سیل تبدیل کند و گفت: باید از فرصت‌هایی که طبیعت در اختیارمان قرار می‌دهد برای تطابق با شرایط استفاده کرد. تنها در این صورت است که الگوی مدیریتمان نیز تغییر می‌کند و وقتی بدانیم کدام مناطق به چه دلیلی و با چه اندازه و حجمی درگیر پدیده‌هایی مثل سیل، زلزله، فرونشست، گرد و غبار و ... می‌شوند، این شمایید که باید تغییر کنید، نه طبیعت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha