• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403030502861
  • خبرنگار : 50072

/بررسی دستاوردهای سیدالشهدای خدمت/

دستاوردهای اقتصادی دولت شهید رئیسی طبق آمار بانک جهانی

دستاوردهای اقتصادی دولت شهید رئیسی طبق آمار بانک جهانی

به دلیل اتخاذ برنامه‌های مختلف، کنترل رشد نقدینگی، کاهش کسری بودجه، کنترل ‌ترازنامه بانکی و سیاست‌های تنظیم بازار در دولت سیزدهم تلاش شد تا عوامل ایجاد تورم از بین بروند؛ به طوری که بر اساس آمار بانک جهانی، طی این مدت تورم به‌صورت نقطه به نقطه کاهش یافته و نرخ تورم که در سال ۲۰۲۰ به میزان ۴۸.۷ درصد بود، در سال ۲۰۲۴ به ۳۵ درصد رسیده است.

به گزارش ایسنا، تا قبل از دولت سیزدهم، انتظارات تورمی و روند افزایش قیمت کالاها و خدمات، اقتصاد ایران را گرفتار کرده بود و عواملی ازجمله رشد نقدینگی، فشار تقاضا، کاهش ارزش پول ملی و  تحریم‌ها به عواملی در ایجاد ساختار تورمی اقتصاد ایران تبدیل شده بودند.

در دولت سیزدهم با ادامه تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا و کشورهای غربی مواجه شدیم اما دولت شهید رییسی، رویکرد سیاست خارجی خود را از تکیه بر کشورهای دوستدار تحریم غرب به سمت کشورهای همسایه، شرق آسیا و آفریقا تغییر داد و برنامه‌های اقتصادی خود را بر مبنای تحریم‌های غرب تنظیم کرد.

دولت رییسی در راستای مهار تورم سیاست‌های مختلفی اعمال کرد و با هدف کاهش تورم، برنامه‌های خود را بر کاهش کسری بودجه و واقعی‌سازی بودجه، سیاست‌های کنترل ‌ترازنامه بانکی، سیاست‌های تنظیم بازار و سیاست‌های اطمینان‌بخشی و پیش‌بینی‌پذیرسازی بازار و کنترل فضای انتظارات تورمی قرار داد.

بر همین اساس، بانک جهانی در سال گذشته اعلام کرد که اقتصاد ایران در مسیر رشد قرار گرفته و این رشد تحت تاثیر بخش نفتی بوده است. در این گزارش عنوان شد که اقتصاد ایران نرخ رشد متوسط ۳.۸ درصدی را در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حفظ کرد که پایداری این رشد با عملکرد بخش خدمات و تولید همراه بود.

این بانک اظهار کرد که کاهش انتظارات تورمی و تثبیت نرخ ارز به کاهش تورم ماهانه کمک کرده است و با دسترسی به وجوه مسدود شده در خارج از کشور همراه شد و تا حدی کمک‌کننده به کاهش فشارهای نرخ ارز بوده است.

بر اساس آمار منتشرشده داخلی، میانگین رشد اقتصادی ایران در سه سال پایانی دولت دوازدهم منفی ٢.٠۵ درصد بود، اما رشد اقتصادی کشور با یک جهش چشمگیر در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب به ۵.۶، پنج و نزدیک به ۶ درصد رسید.

میزان تولید ناخالص داخلی (GDP)، بهترین روش برای سنجش اقتصاد یک کشور است، تولید ناخالص داخلی ایران نیز طی این دوره افزایش داشته و از ۱۹۵.۵۳ در سال ۲۰۲۰ به ۴۶۴.۱۸ در سال ۲۰۲۴ رسیده است.

شاخص برابری قدرت خرید نیز (PPP) افزایش یافته است و از رقم ۳۰.۷۳ در سال ۲۰۲۰ به رقم ۱۱۵.۶۷ در سال ۲۰۲۴ رسیده است.

در حوزه اشتغال نیز این دولت موفق عمل کرده است و بیکاری از رقم ۹.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ به رقم ۸.۹ درصد در سال ۲۰۲۴ رسیده است.

مجموع داده‌های فوق نشان می‌دهد که عملکرد پولی دولت سیزدهم بسیار منظم‌تر از گذشته بوده و در این دولت، رشد اقتصادی بالایی رخ داده و تورم کمتری ثبت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha