• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۳
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1403030502955
  • خبرنگار : 71584

گام‌های شهیدجمهور برای رفع تورم از سفره‌های مردم

گام‌های شهیدجمهور برای رفع تورم از سفره‌های مردم

همزمان با اقدامات شهید رئیسی برای بهبود توسعه شاخص‌های انسانی، ارائه خدمات موثر به آحاد مردم و همچنین رفع فقر از سفره‌های مردم، وزارت رفاه دولتش نیز برای بررسی معیشت خانوارها در قانون بودجه سال گذشته مکلف به به‌روزرسانی داده‌های درآمدی اقتصادی خانوارها شد تا به موجب آن ۲ بار در سال، فهرست یارانه‌بگیران بازنگری و ضمن حذف خانوارهای غیرمشمول، مشمولان واقعی و نیازمند در فهرست دریافت خدمات حمایتی گنجانده شوند.

به گزارش ایسنا، طی سال گذشته دولت شهید رئیسی برای حذف تورم از سفره‌های مردم، بهبود سوءتغذیه و کاهش مرگ و میر مادران و کودکان زیر پنج سال، پیشگیری از بیماری‌های مادران و معلولیت‌های کودکان که در نهایت منجر به کاهش فقر و بهبود توسعه شاخص‌های انسانی می‌شد، گام برداشت. برای دستیابی به این اهداف، علاوه بر اجرای حکم مقرر در بند (ص) تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که به منظور جبران زیان مصرف‌کنندگان توسط قانونگذار، طرح کالابرگ الکترونیکی وضع و به دولت تکلیف و درنهایت موجب بهره‌مندی اکثریت خانوارهای جامعه از طرح کالابرگ الکترونیک شد، دولت در بخشی از اقدامات خود ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را اجرا کرد.

اجرای طرح ملی یسنا و حمایت از کودکان دارای سوءتغذیه

در این راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مکلّف شد با معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری کمیته امداد (ره)، ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان، مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر ۵ سال را که براساس آزمون وسع، نیازمند حمایت هستند، شناسایی کرده و خدمات سبد تغذیه رایگان و بسته بهداشتی رایگان را به آنها به صورت ماهانه اختصاص دهد. در این راستا قیمت سبد غذایی بر اساس سبد پیشنهادی وزارت بهداشت با لحاظ آخرین قیمت مصوب اقلام خوراکی مرکز آمار ایران برآورد، آمار خانوارهای سه دهک اول درآمدی در کل شهرها که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند، اخذ و پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی و تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تهیه شد.

باتوجه به تخصیص مبلغ ۵۹۰ میلیارد تومان از سوی ستاد ملی جمعیت در اسفندماه سال ۱۴۰۲، حدود یک میلیون مادر دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌های کشور با جمعیت ۹۳۵ هزار و ۷۲۴ نفر در پایان فروردین سال ۱۴۰۳ مشمول طرح شدند؛ به طوریکه مادران مشمول توانستند بسته‌های حمایتی پیش‌بینی شده شامل سبد غذایی مورد تأیید وزارت بهداشت (مشتمل بر لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی‌جات، میوه‌جات و سبزیجات) و بسته بهداشتی (مشتمل بر پوشک، شامپو، صابون، خمیر دندان، پودر بچه و شوینده‌های بهداشتی) برای کودک و مادر را به صورت رایگان از طریق تمام فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح کالابرگ الکترونیکی خرید کنند.

برنامه رفع سوء تغذیه کودکان زیر ۵ سال

اجرای برنامه رفع سوء تغذیه کودکان ۵ تا ۵۹ ماه نیز طرح دیگری بود که در دولت شهید رئیسی به اجرا درآمد که در گام اول، کودکان زیر پنج سال، از طریق پایش شاخص‌های تن‌سنجی (اندازه‌گیری قد و وزن و مقایسه با منحنی‌های رشد) در پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت به منظور کاهش و رفع سوء تغذیه (لاغری، کم وزنی و کوتاه قدی) مورد بررسی قرار گرفتند.

برنامه دولت رئیسی برای رفع سوء تغذیه ۱۳۵ هزار کودک

پس از جمع‌بندی داده‌ها از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، در مرحله اول ۱۴۰ هزار کودک و در مرحله دوم ۱۵۰ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه توسط وزارت بهداشت شناسایی و به وزارت رفاه معرفی شدند که پس از استحقاق‌سنجی خانوار از طریق آزمون وسع پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، به طور میانگین ۱۳۵ هزار کودک در هفت مرحله در خانوارهای دهک‌های ۱ تا ۷ درآمدی مشمول برنامه رفع سوءتغذیه کودکان قرار گرفتند.

گام‌های شهید رئیسی برای رفع تورم از سفره‌های مردم

در اجرای این طرح، به حساب سرپرستان خانوار مشمول در دهک‌های درآمدی یک تا پنج ماهانه یک میلیون تومان و برای دهک‌های درآمدی شش و هفت، ۶۰۰ هزار تومان واریز شد که از طریق فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی قابل استفاده بود.

در طرح ملی یسنا که در راستای اجرای ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مکلف شد با معرفی وزارت بهداشت و همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان، مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال که بر اساس آزمون وسع، نیازمند حمایت هستند، شناسایی کرده و خدمات سبد تغذیه رایگان و بسته بهداشتی رایگان را به آنها به صورت ماهانه اختصاص دهد. براین اساس تفاهمنامه‌ای بین معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت رفاه و بنیاد کرامت رضوی منعقد شد که در گام اول حدود ۲۳ هزار نفر از مادران دارای فرزند شیرخوار یا زیر ۲ سال، در دهک اول درآمدی در ۸ استان محروم (با اولویت نرخ باروری زیر ۲.۵ درصد) از جمله کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، گلستان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، هرمزگان در ۳ مرحله مورد حمایت قرار گرفتند.

اما اجرای این طرح‌ها و ارائه خدمات حمایتی مستلزم اجرای آزمون وسع، مبتنی بر داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان بوده است؛ تکلیفی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور نیز بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت تا این وزارتخانه ضمن به روزرسانی داده‌ها، دو بار در سال با اتکا به داده‌های متقن و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و واقعیت­‌های اقتصادی کشور، درآمد سرانه خانوارها و قدرت خرید مردم، نسبت به شناسایی گروه‌های مشمول حمایت و مشمولان ماده (۱۳) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برقراری حمایت‌­های یارانه­‌ای آنها و اعلام حذف گروه‌های پردرآمد از حمایت‌های یارانه‌ای اقدام کند. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف‌ شدند نسبت به ثبت‌­نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط و مقررات اقدام کنند.

به عبارتی حذف افراد یارانه‌بگیر از لیست یارانه‌بگیران منوط به «آزمون وسع» خانوارها و داده‌های جدید بود. بر همین اساس تابستان امسال وزارت رفاه برای به روزرسانی دهک‌بندی‌ها اعلام آمادگی کرد تا خانواده‌های مشمول خدمات حمایتی از این وزارتخانه مشخص شوند.

براساس بند "د" تبصره ۱۷ قانون بودجه کشور در سال ۱۴۰۲ این وزارت مکلف به دریافت اطلاعات از دستگاه‌های مختلف و به روزرسانی اطلاعات در پایگاه رفاه ایرانیان، اجرای آزمون وسع و شناسایی و رتبه‌بندی دهک‌های مختلف آحاد مردم شد.

ورود ۶۰ هزار خانوار از دهک‌های پایین درآمدی به لیست یارانه‌بگیران

در همین راستا در دولت شهید رئیسی، به روزرسانی و اعمال آزمون وسع برای ۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر صورت گرفت و منجر شد تا ۶۰ هزار خانوار معادل ۱۶۰ هزار نفر که جزء صدک ۱۰۰ و ۹۹ (بالاترین صدک دهک ده) بودند، مشمول دریافت یارانه نشوند و ۶۰ هزار خانوار از دهک‌های پایین درآمدی جزو لیست خانوارهای مشمول یارانه قرار گیرند که البته اطلاعات دهک‌بندی جدید در اختیار دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه‌های حمایتی جهت ارائه خدمات حمایتی قرار گرفته است چرا که دهک‌بندی مبنای ارائه کالابرگ الکترونیکی برای ۷ دهک و بیمه سلامت رایگان ۵ دهک اول است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha