• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۷
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403030503003
  • خبرنگار : 71974

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

کارکرد دانشگاه حقیقت جویی است

کارکرد دانشگاه حقیقت جویی است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: کارکرد دانشگاه حقیقت جویی است و حقیقت حاصل تضارب آرا و اندیشه ارتقای عقلانیت اجتماعی است. اگر این موضوع شکل نگیرد در جای دیگر نمی‌توان آن را جستجو کرد.

به گزارش ایسنا،  عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که امروز در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور فقید و همراهان ایشان اظهار کرد:مسابقات مناظرات دانشجویی تکثیر عقلانیت و گفت‌وگو در متن دانشگاه است، با تشکر از عزیزان در  مجموعه جهاد دانشگاهی فضل تقدم در مناظرات دانشجویی  و کرسی‌های آزاد اندیشی با این نهاد علمی بوده است در واقع زمانی که این مطالبات از سوی مقام معظم رهبری مورد مطالبه قرار گرفت کما فی السابق جهاد دانشگاهی پیش قراول این موضوع بود.

وی افزود: ما هر چقدر برای این حوزه هزینه کنیم،در واقع سرمایه گذاری برای فرهنگ کشور است، تکثیر و تقویت عقلانیت و مدنیت در متن دانشگاه است، کارکرد دانشگاه حقیقت جویی است و  حقیقت حاصل تضارب آرا و اندیشه ارتقای عقلانیت اجتماعی است اگر  این موضوع شکل نگیرد در جای دیگر نمی‌توان آن را جستجو کرد.

به گفته وی؛ قدر دانستن این رویداد و تقویت نهاد دانشگاه که منطق آن بر اساس منطق گفت‌وگو است منجر به تقویت نهاد دانشگاه خواهد شد.

کلانتری با بیان اینکه هر نهاد منطق خاص خود را دارد، عنوان کرد: هر خرده نظامی منطق خود را دارد در اقتصاد بازار، در سیاست قدرت و دانشگاه منطق گفت‌وگو است، هر چه قدر  که این موضوع در دانشگاه چالش کشیده شود منجر به قدرت نهاد دانشگاه خواهد شد.

معاون فرهنگی وزارت علوم تصریح کرد:سه رویداد ملی در حوزه کرسی آزاد اندیشی داریم، رویداد مناظره جهاد دانشگاهی که با سد شکنی این نهاد چالاک ایجاد شده است، م رویداد بحران در وزارت علوم َشکل گرفته است، کرسی آزاد اندیشی نیز در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است.

وی افزود: این سه رویداد ملی با مشارکت طرفین و اظلاع نهادی مجموعه آموزش عالی  مسیر رو به رشدی را طی می کنند اما هنوز  با افق مطلوب فاصله داریم و تمدنی ایران با وجود هجوم ایده و مکاتب بیگانه توانست قوی بماند و با این وجود امروز در شرایط مطلوب نیست و بنابراین  کرسی‌های آزاد اندیشی و مناظرات ضرورت تاریخی ماست، همکاری میان همه گروها باعث تقویت اندیشه انقلاب اسلامی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha