• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403030503036
  • خبرنگار : 30147

 مدیر جهاد کشاورزی قوچان مطرح کرد

فراگیری بیماری زنگ زرد در مزارع گندم غرب قوچان

فراگیری بیماری زنگ زرد در مزارع گندم غرب قوچان

ایسنا/خراسان رضوی  مدیر جهاد کشاورزی قوچان از فراگیر شدن بیماری زنگ زرد در مزارع غرب این شهرستان خبر داد.

حبیب‌الله مقتدر در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اینکه کشاورزان باید خطر زنگ زرد را جدی بگیرند، افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و به صدا در آمدن زنگ خطر؛ طغیان زنگ زرد و سفیدک سطحی تمامی کارشناسان بخش دولتی و خصوصی باید به طور مستمر از مزارع بازدید داشته و کشاورزان را مجاب به سمپاشی نموده و گزارش‌های خود را به مدیریت ارائه کنند.

وی با اعلام اینکه از بهره‌برداران خواسته شده دقت عمل در رصد مزارع خود را فراموش نکنند، از فراگیر شدن بیماری زنگ زرد در مزارع غرب شهرستان قوچان خبر داد و عنوان کرد: بیماری زنگ زرد در اکثر مزارع مشاهده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان بیان کرد: در وضعیت جوی نیمه ابری با باد نسبتاً آرام مزارع غرب قوچان و روستای فتح‌آباد توسط کارشناسان بازدید شد، در این بازدیدها رصد و پایش به منظور پوره سن و وضعیت زنگ زرد و سایر عوامل خسارت‌زا انجام شد.

 وی گفت: در نتیجه تورزنی‌های انجام شده پوره مشاهده نشد اما زنگ زرد در اکثریت مزارع مشاهده شد و به همین دلیل اطلاع‌رسانی لازم به صورت آموزش چهره به چهره برای شناسایی بیماری و تأکید بر اهمیت مبارزه با بیماری در محل روستا انجام شد.

مقتدر در ادامه از کنترل آفت سن در اراضی شرق قوچان خبر داد و افزود: در اراضی سیمرغ، قره چاه و حصار که وضعیت جوی به صورت آفتابی و گرم بوده کنترل سن به صورت رضایت بخشی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر خطر شیوع زنگ زرد در غرب قوچان اتفاق افتاده است اما شرق قوچان خوشبختانه وضعیت مناسب‌تری دارد و در همین خصوص گشت و بازدیدهای مستمر و روزانه توسط کارشناسان پرتلاش پهنه انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان در ادامه به از بین رفتن تمامی حشرات مفید مزارع در اثر استفاده از سم کاراتزئون علیه سن غلات، خبر داد و از کشاورزان خواست مواظب حیات حشرات مفید در مزرعه باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در باران‌ها و سیلاب اخیر بیش از ۶۰۰۰ هکتار از باغات شهرستان قوچان خسارت دیده‌اند، گفت: بیش از ۲۸۹ میلیون تومان خسارت ناشی از افت دما در اردیبهشت‌ماه حادث شده است.

مقتدر با اشاره به اینکه افت دما ۶۱۹۰ هکتار از باغات سطح شهرستان را دچار خسارت کرده است، اظهار کرد: در بازدید از باغات منطقه حدود ۳۵۰۰ هکتار از باغات انگور حدود ۲۰ درصد، ۱۱۰ هکتار از باغات گردو ۳۰ درصد، ۸۰ هکتار بادام ۳۰ درصد و ۷۰۰ هکتار سیب ۴۰ درصد دچار خسارت سرمازدگی شده‌اند.

وی در همین خصوص بر تغییر الگوی کشت تأکید و اظهار کرد: تغییر الگوی کشت پیش‌نیاز حفظ منابع برای آینده است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به اجرای پروژه لوله‌گذاری در روستای آبجهان افزود: متأسفانه آن طور که باید و شاید الگوی کشت تغییری نکرده، لذا این موضوع از وظایف مهم این اداره است.

وی ترویج مکانیزاسیون نوین در مزارع و باغات را حائز اهمیت دانست و از واحد مکانیزاسیون خواست تا ترتیبی اتخاذ شود همچون گذشته خرید ادوات کشاورزی از فروشگاه‌های مختلف شهرستان انجام شود و هیچ انحصاری برای بهره‌برداران ایجاد نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha