• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۲۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403030503098
  • خبرنگار : 71616

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

ثبت درخواست ۱۴۰ هزار نفر برای خودروهای برقی / احتمال تعیین تکلیف بنزینی‌های ۱۴۰۱ تا تیرماه

ثبت درخواست ۱۴۰ هزار نفر برای خودروهای برقی / احتمال تعیین تکلیف بنزینی‌های ۱۴۰۱ تا تیرماه

رئیس سازمان توسعه تجارت، ضمن اشاره به اینکه تاکنون ۱۴۰ هزار نفر جهت ثبت نام خودروهای برقی اقدام کرده اند در رابطه با فروش خودروهای وارداتی بنزینی نیز توضیح داد مشتریانی که هنوز خودرویی انتخاب نکرده‌اند، ممکن است ابطال شده و خودروها برای متقاضیان جدید عرضه شود؛ اما این سوال مطرح می شود که این مشتریان دیگر منتظر چه خودرویی هستند؟

به گزارش ایسنا، مهدی ضیغمی در نشست خبری برخط خود با حضور خبرنگاران ضمن تشریح نکاتی پیرامون عرضه خودروهای برقی وارداتی، به تعدادی از سوالات در مورد موضوعات مربوط به خودروهای وارداتی پاسخ داد.

به گفته رئیس سازمان توسعه‌ تجارت، پس از فراز و نشیب‌هایی که وجود داشت، بالاخره عرضه‌ خودروهای برقی از هفته‌ گذشته با بحث وکالتی کردن حساب‌ها و بلوکه کردن وجه ١٠٠ میلیون تومانی آغاز شد. بیش از ١۴٠ هزار نفر حساب‌های بانکی خود را به نام خودروهای برقی، وکالتی کردند، به همین تعداد هم احتمالا تا پایان امشب (شنبه شب) که مهلت ثبت‌نام وجود دارد، ثبت‌نام خود را انجام خواهند داد.

ثبت ٢۵ هزار درخواست برای ٣ مدل خودرو 

وی با بیان اینکه علیرغم انتقادهایی که نسبت به عرضه‌ی خودروهای برقی وجود داشت و برخی اعلام می‌کردند، مورد استقبال قرار نخواهد گرفت، اما در حقیقت استقبال بسیار خوب و خارج از انتظار از این طرح عرضه‌ خودروهای برقی صورت گرفت، گفت: عملاً ثبت‌نام بسیار خوب در این عرضه که شامل مدل‌های مختلف بود، انجام شد؛ ضمن اینکه علاوه بر خودروهای با قیمت متوسط، خودروهای با قیمت بالا هم مورد استقبال قرار گرفت و عدد ثبت‌نام قابل توجه بوده است. به طور مثال تنها برای سه مدل از خودروهای عرضه شده، ٢۵ هزار ثبت درخواست صورت گرفته است.

ضیغمی ضمن اعلام اینکه روز دوشنبه هفته جاری (هفتم خرداد ماه) اولویت‌بندی‌ها انجام خواهد شد، تصریح کرد: باتوجه به اینکه تعداد درخواست بالا است، این امکان وجود ندارد که برای خرید خودروهای برقی در این سامانه، صف تشکیل شود و پس از اینکه متناسب با تعداد خودروهای موجود، افراد مشخص شوند و در اصطلاح رزرو (تا زمان واریز وجه) صورت گیرد، عملاً الباقی مشمول«عدم تخصص» یا «ابطال» خواهند بود و از این نوبت حذف خواهند شد و همچون مدل عرضه‌ خودروهای بنزینی اینگونه نخواهد بود که مجدد در همین گروه امکان ثبت‌نام‌ داشته باشند؛ مگر آنکه فردی از منتخبان (افرادی که به شرکت‌ها معرفی می‌شوند) از واریز وجه منصرف شود و وجه خودروها را واریز نکنند، در این صورت به سراغ افرادی خواهیم رفت که حذف شده‌اند. بنابراین افرادی که عدم تخصیص داشته باشند، ابطال صورت می‌گیرد و این افراد برای ثبت‌نام در طرح عرضه خودروهای برقی، بایستی از اول ثبت‌نام‌ کنند.

به گفتی وی بر این اساس به صورت قطعی، در این عرضه، هیچ صفی تشکیل نخواهد شد و تنها افرادی که در اولویت‌بندی، اسامی آن‌ها اعلام شود، مشمول تخصیص خودرو خواهند شد.

از روز دوشنبه، وجه‌های بلوکه شده، قابل برداشت است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: پس از مشخص شدن اولویت‌ها، از همان روز دوشنبه (هفتم خرداد ماه) وجه‌های بلوکه شده در حساب‌های وکالتی آزاد خواهد شد و قابل برداشت است. این موضوع به بانک‌ها نیز ابلاغ شده و ظرف ۴٨ ساعت به بانک‌ها فرصت داده شده که وجوه مشتریان را از حالت وکالتی، خارج کنند.

واردات خودروهای برقی همچنان ادامه دارد

ضیغمی تصریح کرد: کماکان واردات خودروهای برقی ادامه خواهد داشت؛ خودروهای برقی از سایر برندهای معتبر و از کشورهای مختلف صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان توسعه‌ تجارت در رابطه با آمار تخصیص خودروهای برقی، گفت: حداقل ١٠ هزار خودروی برقی در حال حاضر وجود دارد (وارد شده یا روی آب به سمت کشور هستند؛ بدین معنا که ثبت سفارش و تخصیصذارز صورت گرفته) که ظرف مدت ٩٠ روز که سازمان حمایت اعلام کرده، فعلا مدنظر برای تحویل داریم. تلاش بر این داریم ما باتوجه به استقبالی که صورت گرفته، این عدد را افزایش دهیم. 

وی تاکید کرد: طبق مصوبه شورای رقابت، شرکت‌ها این امکان را دارند که مستقلاً فروش خودروی برقی که وارد کرده‌اند را داشته باشند اما ترجیح اکثریت  شرکت‌ها هم بر این است که فروش آن‌ها از طریق سامانه‌ باشد؛ اما برای برخی شرکت‌ها که تمایل داشته باشند، می‌توانند فروش داشته باشند. با نظر اعضای شورای رقابت، خودروهای برقی خارج از انحصار هستند و حتی مشمول قیمت‌گذاری نیستند اما با همکاری شرکت‌های واردکننده، بحث قیمت‌گذاری را نظارت می کنیم تا اجحافی در حق مشتریان صورت نگیرد و همکاری صورت می‌گیرد تا عرضه از مسیر درست و اصلی صورت گیرد اما اگر شرکتی در تعامل با مشتری عرضه کرد، باید خود هم مسئولیت آن را بپذیرد که چنانچه در تعداد بالایی ثبت‌نام‌ کرد اما نتوانست ثبت سفارش کند یا ارز دریافت کند، پاسخگوی افراد باشد.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: براساس حداقل ریسک و حداکثر اعتمادی که به مشتریان وجود دارد، در سامانه رفتار می‌کنیم و عددهایی برای عرضه ایجاد کنیم که بتوان پاسخگو باشیم و ریسک را برای شرکت‌ها و سپس وزارت صمت پایین بیاوریم. 

ضیغمی گفت: برای دوره های بعدی عرضه نیز به احتمال بسیار، قطعا بحث وکالتی کردن حساب‌ها برای آنکه شبیه بخت‌آزمایی نباشد، وجود خواهد داشت. ضمن اینکه ممکن است وجه بالاتری برای بلوکه کردن در نظر گرفته شود. 

این مقام مسئول با بیان اینکه برخی از افراد اقدام به تعریف حساب وکالتی کرده اما هنوز خودرویی در سامانه انتخاب نکرده‌اند، تاکید کرد: متقاضیان توجه داشته باشند که صرف تعریف حساب وکالتی و مسدود کردن ١٠٠ میلیون تومان، تخصیص صورت نخواهد گرفت و مشتریان حتماً بایستی یک خودرو در سامانه عرضه‌ خودروهای برقی انتخاب کنند. چنانچه تا پایان امشب، خودرویی انتخاب نکنند، حذف خواهند شد و دیگر در نوبت انتظار عرضه‌ بعدی نمی‌توانند باشند.

حجم قابل توجهی خودرو از برندهای معتبر وارد کشور شده است

رئیس سازمان توسعه‌ تجارت در ادامه‌ این نشست مجازی، در رابطه با موضوع واردات خودروها (بنزینی‌ها) اظهار کرد: تاکنون حجم قابل توجهی خودروی وارداتی، هم وارد کشور شده و هم در منطقه وجود دارد که روزانه، براساس ثبت‌ سفارشی که انجام می‌شود و تخصصی ارزی که که صورت می‌گیرد، وارد کشور می‌شود.

 مشتریان منتظر چه خودرویی هستند؟

ضیغمی تصریح کرد: برهمین اساس، عرضه‌ خوبی هم تاکنون انجام شده است. دو هفته‌ پیش نیز عرضه‌ بسیار خوبی برای خودروهای بنزینی صورت گرفت و بالغ بر ٨٠٠٠ خودرو عرضه شد که اتفاقا همگی از برندهای معتبر همچون هیوندای، تویوتا، نیسان و... و (بدون اصرار) از برندهای غیرچینی بودند اما متاسفانه استقبال خوبی صورت نگرفت؛ استقبال کمی از خودروهای بنزینی که برند هم بودند دیده شد؛ نکته اینجاست که طی هفته‌های پیش‌رو، قطعا مجدد این خودروها عرضه خواهند شد؛ این خودروها همگی در کشور موجود هستند، ارز دریافت کرده و آماده تحویل هستند؛ بهرحال ثبت‌نامی های سال ١۴٠١ (دور اول ثبت‌نامی‌های اسفند ١۴٠١)، بایستی تعیین تکلیف شوند. 

وی افزود: اگر این افراد، خودرو انتخاب نکنند، ممکن است با مصوبه‌ای زمان محدودی در نظر گرفته شود تا این سامانه ١۴٠١، تعیین تکلیف شود و ممکن است که برای اولویت آن‌ها آسیب ببینید؛ بنابراین حتما افراد باید خودرو انتخاب کنند؛ در غیر اینصورت این خودروها از دست آن‌ها برود و وارد سامانه عرضه‌ی مازاد ( برای متقاضیان جدید) شود و سامانه با مدل عرضه‌ جدید بالا بیاید. خواهشمند هستیم از متقاضیان که این خودروها را انتخاب کنند تا تکلیف سامانه مشخص شود. مشتریان این برندها را هم نخواهند، پس منتظر چه خودروی بنزینی هستند؟ ( در حالیکه از بهترین برندها خودرو وارد کشور شده و تنها برای واردات خودرو از یک برند مجوزی داده نشده است)

رئیس سازمان توسعه‌ تجارت تاکید کرد: حجم زیادی خودرو در گمرکات است و بیش از آن نیز خودرو در منطقه وجود دارد. آنقدر حجم زیاد شده که شرکت‌ها بعضاً ترجیح می‌دهند خودروها را وارد بنادر کشور نکنند و سایر کشورهای منطقه فعلا نگهداری کنند تا از مسیری که در نظر گرفته می‌شود، خودرو وارد کشور شود. به راحتی می‌توان تا انتهای تیرماه، خودروهای برند را به افرادی که در سامانه انتخاب خودرو کنند، تحویل دهیم. 

ضیغمی اعلام کرد: احتمالا این گزارش و اطلاعیه اعلام خواهد شد و مبنای تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت تا خودروهایی که متقاضی نداشته باشند، وارد چرخه عرضه‌ مازاد برای مشتریان و متقاضیان جدید خواهد شد.  احتمالا هفته‌ آینده عرضه‌ی مازاد خواهیم داشت. بنابراین طبق قاعده‌ شورای رقابت، حداقل سه بار خودرو بصورت عرضه‌ عادی عرضه شود، چنانچه  مشتری نداشت، می‌تواند وارد سامانه مازاد شود. اینکه عرضه‌ جدید به چه صورت خواهد بود هنوز مشخص نیست اما قطعا سامانه برچیده نخواهد شد و احتمال آن بسیار ضعیف است اما ممکن است مدل عرضه، تغییر کند یا شورای رقابت به برخی شرکت‌ها اجازه دهد که خارج از سامانه، عرضه داشته باشند.

رئیس سازمان توسعه‌ تجارت، در رابطه با مشکلاتی که برخی شرکت‌های واردکننده در مورد تخصیص ارز داشتند، گفت: به واسطه سامانه‌ها، با مشکل ارزی درگیر بودیم اما از هفته‌ گذشته (از پنجشنبه هفته گذشته)، این تخصیص آغاز شده و مشکلات به سمت حل شدن رفتند. از مسیری، تامین ارز خودروهای برقی  و هیبریدی در حال حل شدن هستند. در مورد خودروهای بنزینی نیز از مسیری که تعیین تکلیف صورت گرفته، طی این هفته و هفته‌ آینده مشکل، برطرف خواهد شد. امیدوار هستیم دو الی دو میلیارد و اندی که در برنامه‌ تخصیص داده شده بود، به زودی محقق شود.  

ضیغمی در مورد آمار تحویل خودروها، گفت: آمار دقیق تحویل را به‌صورت آمار ارائه شده خواهیم کرد اما می‌توان گفت که خوشبختانه طی جلساتی که با پلیس راهور داشتیم، روند پلاک گذاری به‌شدت افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شده است. رقم قابل توجهی هم در منطقه و بنادر منطقه است که شرکت‌ها ترجیح داده‌اند وارد بنادر کشور نکنند و منتظر عرضه هستند تا وارد کشور کنند. از این میزان بیش از ۱۳ هزار خودرو ترخیص شده و بخش عمده آن با پلاک ملی به متقاضیان سامانه تحویل داده شده است. آمار تحویل خودروها هم قابل توجه است. 

معاون وزیر صمت در رابطه با واردات در سال ١۴٠٣، اظهار کرد: برای سال جاری، باتوجه به آنچه که در نظر گرفته شده و مسیرها و روش‌های مختلفی که برای تامین ارز، طی می‌کنیم، قصد داریم که میزان واردات را از محل سایر ارزهایی که هستند همچون سرمایه‌گذاری‌های خارجی، افزایش دهیم. اما آنچه که از ابتدا در برنامه، دیده شده، دو میلیارد دلار سهم ارز واردات برقی و بنزینی بوده است. از محل‌های مختلف همچنان پیگیر هستیم که بتوانیم تخصیص را داشته باشیم. 

وی گفت: مشکل هیوندای کیا (برند کره‌ای) گویا هنوز حل نشده  و هنوز به ما ابلاغ نشده است. در حقیقت برداشته شدن محدودیت واردات خودروهای کره‌ای، هنوز به ما ابلاغ نشده است.

ضیغمی در رابطه با تاخیر صورت گرفته در تخصیص برخی خودروها، اظهار کرد: احتمالا بخاطر تخصیص ارز و نوع تخصیص بوده است که خوشبختانه بخش قابل توجهی از آن حل شد. مشکل تخصیص ارز برای وارداتی‌های سایپا (برای حدود ۶٠٠٠ دستگاه خودرو) حل شده و وارد کشور شده است؛ الباقی خودروهای این شرکت که ثبت‌ سفارش شده بود، در فرآیند تخصص ارزند و آماده تحویل هستند. 

رئیس سازمان توسعه‌ تجارت در پایان در رابطه با واردات خودروهای جانبازان نیز گفت: با بانک مرکزی توافقات خوبی در حال انجام برای جانبازان (همه‌ مشمولان شامل جانبازان ۵٠ تا ٧٠، ٧٠ و ٧٠ درصد ویژه) هستیم. امیدوار هستیم که به زودی به نتیجه برسیم که جز بحث دو میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده، تخصیص صورت گیرد یا اگر قرار است در همان دو میلیارد دیده شود، بخش کوچکی در آن دیده شود و بخش عمده از منابع دیگر تامین شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha