• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۳۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403030503117
  • خبرنگار : 50182

یک مسئول در شهرداری کرمانشاه:

بیمارستان مسیح ۳ سال پیش از فهرست آثار ملی خارج شده بود

بیمارستان مسیح ۳ سال پیش از فهرست آثار ملی خارج شده بود

ایسنا/کرمانشاه در پی تخریب بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه، معاون شهرداری منطقه چهار کرمانشاه گفت که این بیمارستان سه سال پیش از فهرست آثار ملی خارج شده بود. او همچنین عنوان کرد که مسئولین میراث فرهنگی استان هیچ اقدامی برای حفظ این اثر تاریخی نکردند.

سیروس رضایی معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه، امروز(پنجم خرداد) در نشستی خبری در تشریح ماجرای بیمارستان مسیح کرمانشاه، با اشاره به قدمت ۹۳ ساله این بیمارستان و خدمات ارزشمند آن برای شهر و شهروندان کرمانشاهی، گفت: این بیمارستان توسط دکتر مرادیان ساخته شد و بعدها به دکتر آلفرد پطروسیان آواکیان واگذار شد.

وی افزود: دکتر آواکیان تلاش‌های بسیاری داشت که این بیمارستان قدیمی را از نو بازسازی کرده و یک بیمارستان شکیل جایگزین آن کند، اما متاسفانه مسئولین دانشگاه علوم پزشکی در سال ۱۳۸۸ با این درخواست مخالفت کردند و اعلام کردند که کرمانشاه بیمارستان جدید نیاز ندارد که اسناد و نامه نگاری‌های آن تماما موجود است.

رضایی با اشاره به ثبت ملی این بیمارستان قدیمی برای اولین بار در سال ۱۳۸۸، گفت: همین امر موجب می‌شود میراث هرگونه ساخت و ساز در محل این بیمارستان را ممنوع کند و این موضوع شکایت مالک در دیوان عدالت اداری را در پی داشت و سال 1390 نهایتا رای به نفع مالک صادر می‌شود و این بیمارستان از فهرست آثار ملی خارج می شود، اما مسئولین میراث بازهم اجازه کار را نمی‌دهند و با پیگیری های دوباره میراث، این بیمارستان مجددا در فهرست آثار ملی قرار می گیرد.

رضایی ادامه داد: باز هم این دور شکایت و شکایت بازی ادامه یافت و بازهم مالک بیمارستان برای خروج این بنا از فهرست آثار ملی اقدام کرد تا در نهایت و برای آخرین بار سال 1400 موفق به گرفتن این رای می شود و این بیمارستان سه سال پیش از فهرست آثار ملی خارج می شود.

وی افزود: با خروج این بیمارستان از فهرست آثار ملی، مالک بیمارستان از همان سال پیگیر مجوز تخریب از شهرداری کرمانشاه می شود، اما شهرداری با توجه به تاریخی بودن بنا امتناع کرده و موضوع را به میراث فرهنگی گزارش می دهد، اما اقدامی از سوی مسئولین میراث صورت نمی گیرد.

معاون شهرداری منطقه چهار کرمانشاه گفت: با توجه به این وضعیت مالک بیمارستان به خاطر عدم همکاری شهرداری، مجددا شکایت کرده و آخرین بار دیوان عدالت اداری مهرماه سال گذشته حکم صادر کرده و شهرداری را موظف به صدور پروانه می کند.

رضایی با تاکید بر اطلاع دقیق مسئولین میراث فرهنگی استان از خروج بیمارستان مسیح از فهرست آثار ملی و اطلاع آنها از رای دیوان مبنی بر صدور مجوز تخریب این بیمارستان، گفت: متاسفانه طی این مدت مسئولین میراث هیچ اقدامی برای حفظ این اثر تاریخی نکردند و ما چاره‌ای جز عمل به قانون نداشتیم.

وی تاکید کرد: شهرداری متولی ابنیه تاریخی شهر نیست، اما برای حفظ این بنای تاریخی مدت‌ها دست نگه داشتیم، ولی وقتی تلاشی از سوی مسئولین میراث صورت نگرفت مجبور به صدور مجوز تخریب شدیم.

وی در خصوص نحوه بازسازی این بنا هم گفت: با توجه به اینکه این بیمارستان دیگر جز «آثار ملی» نبوده و از طرفی زمینِ آن کاربری مسکونی و درمانی دارد، باید منتظر بود که مالک چه برنامه ای برای آن دارد و مسئولین میراث در این زمینه نمی توانند تعیین تکلیف کنند.

بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه هفته گذشته توسط مالک آن تخریب شد.

مسئولین میراث فرهنگی استان عنوان می‌کنند که این بیمارستان جزو آثار ثبت ملی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha