• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۶:۵۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403030603147
  • خبرنگار : 50604

۸۵ درصد کود مصرفی کشاورزان تولید داخل است

۸۵ درصد کود مصرفی کشاورزان تولید داخل است

ایسنا/گلستان مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان مصرف بهینه و متعادل کود شیمیایی را یک راهکار موثر برای جهش تولید دانست و گفت: بیش از ۸۵ درصد کود کشاورزان استان تولید داخل است.

سیدصمد ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه توزیع کود یارانه ای می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم برای حمایت از کشاورزان و بهبود تولیدات کشاورزی استفاده شود، اظهار کرد: این اقدام می‌تواند به بهبود عملکرد محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری آنها کمک کند و هزینه‌های خرید کود را کاهش دهند و بتوانند بهترین تولیدات را داشته باشند.

وی با بیان اینکه سامانه پایش کودی به سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی متصل است، گفت: سهمیه کود از طریق این سامانه بصورت کاملا شفاف و بر اساس راستی آزمایی اطلاعات کشاورزان و برای جلوگیری از هر گونه مغایرت احتمالی انجام می گیرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان در ادامه افزود: اعطای کود به کشاورزان به عنوان یک یارانه موثری برای حمایت از تولید کشاورزی و افزایش بهره وری در زمینه کشاورزی محسوب می شود و در تامین کود به کشاورزان، کشاورزان تنها یک سوم از هزینه کود را پرداخت کرده و دو سوم آن از طریق تامین یارانه دولتی پرداخت می شود.

ضیائی تصریح کرد: به عنوان مثال قیمت تمام شده یک کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره برای دولت بالغ بر۷۰۰ تا۸۰۰ هزار تومان تمام می شود؛ در حالی که قیمت فروش آن به کشاورز۱۹۵ هزار تومان تمام می شود تا در قبال آن تولید محصولات اساسی کشاورزی رشد و رونق پیدا کنند.

وی با بیان این که باید به سمت افزایش تولید داخلی کود حرکت کنیم گفت: ۸۵ درصد کود شیمیایی مصرف تولیدی داخلی است و کمتر از ۱۵ درصد از واردات است.

این مقام مسئول اضافه کرد : آزمون خاک با حداقل هزینه برای کشاورزان و باغداران عزیز انجام می گیرد و به کشاورزان توصیه می شود با انجام آزمون خاک، از وضعیت خاک خود مطلع شوند و بر اساس آن نسبت به تهیه کود های پایه مانند فسفاته، ازته و پتاسه اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: تغییر در بسته‌بندی  کودهای یارانه‌ای از۵۰ کیلوگرم به ۲۵ کیلوگرم با هدف مصرف بهینه و رضایت مندی کشاورزان انجام می.گیرد.

ضیایی  در خصوص تغذیه متعادل محصولات با انواع کود های ازته، فسفاته و پتاسه، افزایش خاصیت انبار داری محصول و تا حدودی حفظ شدن محصولات کشاورزی در مقابل تغییرات فیزیکی و شیمیایی را در پی دارد یاد آور شد: این امر می تواند کشاورزان را با کمترین ضررهای اقتصادی متحمل نماید. بعنوان مثال در سطح ثابت پتاسیم، افزایش کود ازته، نه تنها افزایش عملکردی را بدنبال نداشته بلکه در بعضی مواقع به کاهش آن نیز منجر خواهد شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: کود شیمیایی وارد شده به انبار های این شرکت قبل از توزیع از نظر کیفی و حجم نمونه برداری شده و اگر از لحاظ نمونه مبدا و مقصد مطابقت داشت اجازه توزیع خواهد داشت در غیر این صورت محصول عودت داده خواهدشد.

ضیایی بیان کرد: ۱۳۵ کارگزاری در سطح شهرستانهای استان ‌کار توزیع کود را انجام می دهند که این رقم در دهه اخیر۱۱۸ کارگزاری بوده است.

وی توضیح داد: پیشنهاد افزایش سهمیه ابلاغی انواع کود های کشاورزی یارانه ای برای این استان تا۲۵۰ هزارتن داده شد تا بتوان سهم این استان را نسبت به برنامه کشوری از ۶ درصد به هشت درصد افزایش داد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان ادامه داد: این شرکت با برنامه توزیع ۱۰ نوع کود یارانه ای و ۵۴ نوع کود غیر یارانه‌ای در نظر دارد شرایط آب و خاک را برای استفاده از انواع کود های کشاورزی یارانه ای به همراه آلی، زیستی و سبز به روش صحیح و مطابق نیازهای واقعی محصول فراهم نماید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha