• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403030603155
  • خبرنگار : 50441

استاد دانشگاه شیراز:

‌ امام خمینی (ره) مصداق بارز شخصیتی خودساخته بود

‌ امام خمینی (ره) مصداق بارز شخصیتی خودساخته بود

ایسنا/فارس استاد دانشگاه شیراز، امام خمینی(ره) همه آنچه را که در راستای وارستگی، خلوص، خدمت به دین خدا و بندگان او به دست آورده بودند، فقط و فقط در راه خدا صرف کرد و هرگز هیچ‌گونه اثری از کمترین دلبستگی به ریز و درشت و خرد و کلان امور دنیوی در ایشان مشاهده نشد.

بهرام اخوان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در طول تاریخ سیاسی اسلام، همواره مذهب تشیع به واسطه عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی، رهبری بسیاری از حرکت‌ها و جنبش‌های انقلابی و مردمی را بر عهده داشته است و بدیهی است که بسیاری از روحانیون و رهبران روحانی شیعی نیز به ویژه در یکصد سال اخیر، این‌گونه جنبش‌ها را علیه استبداد داخلی  ـ همانند انقلاب مشروطه ـ و علیه استعمار خارجی ـ همانند نهضت تنباکو ـ هدایت و فرماندهی کرده‌اند.

وی افزود: روحانیت، خصوصاً مراجع تقلید، معمولاً از طبقات فقیر و محروم جامعه برخاسته و رنج توده‌های اجتماعی را لمس کرده و با آن بزرگ شده‌اند. به طور طبیعی استقلال مالی از نظام سیاسی و تأمین معاش توسط مردم به روحانیون شیعی و رهبران آن‌ها  و از جمله امام خمینی(ره) کمک کرده است که بتوانند فارغ از هرگونه نگرانی و دغدغه‌ای، فعالیت‌های سیاسی ـ مذهبی خود را بر پایه منویات اسلام انقلابی تشیع انجام داده و همواره مدافع کرامات انسانی و پناهگاه مردم و ضامن مصالح آن‌ها در قبال دستگاه‌های حاکمه مستبد و جابر باشند.

اخوان با بیان اینکه بدیهی است که مراجع شیعی با ده‌ها سال مجاهدت نفسانی و حیات علمی و ربانی، از چنین جایگاهی برخوردار شوند، گفت: بر همین منوال، برخلاف رهبران کاریزمایی «مشروعیت رهبری امام خمینی(ره) نه فقط به دلیل داشتن صفات صرفاً شخصی، بلکه به سبب قرار گرفتن در جایگاهی دینی و مرجعی بود که مردم مسلمان شیعه گوش جان به فرامین ایشان سپرده بودند و اطاعت از وی را بر خود فرض می‌شمردند. به همین دلیل نیز در همان ابتدای نهضت، امام قابلیت مرجعیت در بسیج آحاد مردم را به اسلام خواهی و مردمی بودن فقهای اسلام نسبت می‌دهد.

این استاد و پژوهشگر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، یکی دیگر از وجوه تمایز رهبری استثنایی و کرامت محور امام خمینی (ره) با بسیاری از رهبران انقلابی و یا کاریزمایی جهان را وجه مقبولیت عمومی، همه‌گیری و جاذبه عام رهبری ایشان برای کلیه اقشار و گروهها در نهضت اسلامی عنوان کرد و گفت: این مقبولیت حتی در مدت کوتاهی به بخش‌هایی از امت اسلامی و حتی سایر ملل ستمدیده تسری یافت. این در حالی‌است که بسیاری از رهبران به اصطلاح انقلابی و کاریزمایی با انواع شیوه‌های سرکوب و تهدید با خلق‌ها و ملت‌های خود مواجه شده و مقبولیت خود را با انواع شیوه‌ های تهدید، تطمیع و تبلیغات عوام فریبانه به دست آوردند که تجربه رژیم‌های توتالیتری چپ در شوروی سابق و رژیم‌های توتالیتر راست گرا در آلمان هیتلری و ایتالیای موسولینی، مؤید این ادعا است.

وی با بیان این که امام خمینی (ره) مصداق انسان کامل و شخصیتی خود ساخته می‌داند که فقر به درگاه الهی را فخر خود می‌شمارد، گفت: یکی از واقعیت‌های بارز درباره شخصیت امام خمینی (ره) و شیوه رهبری ایشان آن است که تأثیرگذاری گسترده این شخصیت و الگوی رهبری مزبور در انقلاب اسلامی، ناشی از آن بوده که به اعتراف بسیاری از صاحب‌نظران، وی مصداق انسان کامل و شخصیتی خود ساخته مهذب و با کرامت بود که تنها در دامن فرهنگ اسلام شیعی امکان پرورش و بروز آن وجود داشته است.

اخوان کاظمی در ادامه به سخنان دو تن از بزرگان انقلاب در خصوص بنیانگذار انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری آیت‌الله خامنه‌ای «امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش‌رفتن، افسانه نیست.» شهید مطهری نیز از کسانی است که با تعابیری مانند قهرمان قهرمانان روح ملت و تجسم ایده‌های‌عالی جامعه، از امام خمینی (ره) یاد کرده و به این ترتیب این انسان کامل را ستوده است.

وی با بیان اینکه امام (ره) انسان متکاملی بود که روح الهی خویش را به حقیقت وارستگی آراسته بود، گفت: ایشان با آنکه از بهترین استعدادها و زمینه مناسب امکانات برای رسیدن به انواع مظاهر دنیا برخوردار بود، ولی هیچگاه به دنبال دنیا نرفت، بلکه از آن گریزان و رویگردان بود. درست به همین دلیل و به مشیت خداوند، دنیا در تمام مظاهر گوناگونش به ایشان روی آورد و به اوج محبوبیت، شهرت، قدرت و امکانات دنیا دست یافت و در این مرحله نیز امتحانی نیکو داد.

اخوان کاظمی ادامه داد: ایشان همه آنچه را که در راستای وارستگی، خلوص، خدمت به دین خدا و بندگان او به دست آورده بودند، فقط و فقط در راه خدا صرف کرد و هرگز هیچ‌گونه اثری از کمترین دلبستگی به ریز و درشت و خرد و کلان امور دنیوی در ایشان مشاهده نشد؛ چراکه او خانه را به صاحب خانه تسلیم کرده و دل را یکپارچه به محبوب سپرده بود و نه خودی برای خود می‌پنداشت و نه دلی برای «خود» تا چیزی را جز «خدا» برای خود بخواهد یا آنکه به چیزی جز خدا دل سپارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha