• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403030603218
  • خبرنگار : 50659

شیخ جمال تعدیلی عالمی که عمر خود را وقف تفسیر قرآن کرد

شیخ جمال تعدیلی عالمی که عمر خود را وقف تفسیر قرآن کرد

ایسنا/اردبیل حجت‌الاسلام شیخ جمال تعدیلی از مفسران و مدرسان قرآن کریم است که چهل سال از عمر خود را در راه درک و شناسایی قرآن و تفسیر آن صرف کرده است.

معلمان قرآن همواره درصدد این هستند تا باطن قرآن را درک کرده و معنویات دین و اسلام را به بشریت نشان دهند.

حجت‌الاسلام شیخ جمال تعدیلی از علمای دینی اردبیلی است که در سال ۱۳۴۰ در محله تازه شهر به دنیا آمده و پس از گذراندن دوره‌های تحصیلی وارد حوزه علمیه شد.

وی از مفسران و مدرسان قرآن کریم است که ۴۰ سال از عمر خود را در راه درک و شناسایی قرآن صرف کرده است.

این عالم دینی بخش اعظمی از عمر خود را صرف تعلیم، تدریس و آموزش شاگردان دینی کرده و در مقطعی مسئولیت های اجرایی هم بر عهده داشته است.

در ۴۰ سال گذشته جلسات تفسیر قرآن کریم شیخ جمال تعدیلی از شهرستان نمین گرفته تا اردبیل همواره در مساجد برقرار بوده است.

این عالم دینی علاوه بر تفسیر در کرسی استادی دانشگاه های استان هم دستی بر آتش داشته است.

مطالعه و گردآوری بیش از شش هزار جلد کتاب در حوزه تفسیر قرآن کریم از جمله اقدامات بارز این عالم دینی است.

حجت‌الاسلام تعدیلی در طول ۲۶ سال کل قرآن کریم را تفسیر کرده است.

شیخ جمال تعدیلی عالمی که عمر خود را وقف تفسیر قرآن کرد

به پاس چندین سال خدمات قرآنی حجت الاسلام و المسلمین شیخ جمال تعدیلی مفسر برجسته قرآن کریم مراسم گرامی‌داشتی در قالب تقدیر از مفاخر قرآنی استان اردبیل و با محوریت تجلیل از این استاد برجسته قرآنی استان در جهاد دانشگاهی اردبیل و به همت معاونت فرهنگی این نهاد انقلابی برگزار شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: اهل تفسیر هستند که باطن قرآن را درک می‌کنند و می‌توانند چهره واقعی دین و اسلام را به بشریت نشان دهند و شیخ جمال تعدیلی چندین دهه است که در تفسیر قرآن در استان مشغول فعالیت، پژوهش و تحقیق است.  

رسولی با بیان اینکه قرآن کتاب خداست و خدا خود این کتاب را حفظ و نگهداری می کند، اذعان کرد: قرآن کریم سطحی دارد که همه بشریت از آن بهره مند هستند ولی لایه‌های عمقی قرآن و فهم قرآن را «الراسخون فی العلم» و کسانی که مطهر هستند و به طهارت و پاکی مشهور هستند می‌توانند عمق قرآن را درک کنند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت سازمان فعالیت های قرآنی و خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) باعث ورود جهاددانشگاهی به حوزه قرآنی است، گفت: این برنامه فاخر به عنوان پنجره ورود به تکریم چهره‌های فرهنگی و اجتماعی در جهاددانشگاهی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان اجرایی شد و در آینده تلاش خواهد شد، آن را به شکل بهتری برگزار کند.

شیخ جمال تعدیلی عالمی که عمر خود را وقف تفسیر قرآن کرد

رسولی تصریح کرد: تقدیر از فعالان قرآنی در قالب طرح هماهنگ و سراسری تدارک دیده شده که هدف آن، تکریم و گرامیداشت شخصیت و مقام علمی فعالان حوزه قرآن می‌باشد و در ادامه روند آن دستگاه های فرهنگی و دانشگاه ها نیز مشارکت پررنگی خواهند داشت.

همچنین حجت الاسلام مهدی ستوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان خاطراتی از استاد تعدیلی، گفت: در سال ۱۳۷۲ شاگرد استاد بودم و استاد کتاب اصوال الفقه (المظفر) را برای اینجانب و دوستانم تدریس می کردند که تدریس این کتاب که حداقل ۲ سال زمان می برد توسط استاد در عرض ۵ ماه با درایت و ریزبینی و تسلط کامل استاد بر مطالب به اتمام رسید.

وی افزود: در مکتب استاد، شیوه های ارتباط، مدارا با مردم و مردم داری و بسیاری دیگر از خصوصیات فردی و اجتماعی را از ایشان یاد گرفتم و استاد دارای اراده قوی بودند.

حجت الاسلام ستوده ادامه داد: مرحوم آیت الله مروج توجه ویژه ای به استاد تعدیلی داشتند و پدر آیت الله عاملی هم ایشان را به حضور در پای درس و منبر استاد تعدیلی سفارش می کردند.

وی افزود: نکته مهمی که استاد تعدیلی همیشه آنرا متذکر می شدند مباحثه بود. بخصوص مباحثه با شخص فارسی و عربی زبان را همیشه تاکید داشتند.

حجت الاسلام ستوده ادامه داد: استاد شیخ جمال تعدیلی از سال ۱۳۸۵ تفسیر را در سازمان تبلیغات اسلامی شروع کردند و در ماه مبارک رمضان هر روز این برنامه را داشتند و به عنوان یکی از شاخص ترین مفسر قرآن کریم در استان اردبیل هستند.

ارزش گذاری به بزرگان و اهمیت دادن به خدمات آنان، جامعه را فاخر می‌کند

رضوان باقلاچی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل نیز گفت: استاد تعدیلی تمثال واقعی خضوع است و مصداق آن، تجلیل از ۳۱ چهره برگزیده استان به‌مناسبت سی و یکمین سالگرد پیروزی شکوهند انقلاب اسلامی است که ایشان علی رغم اینکه یکی از این شخصیت ها بودند اما به دلیل ایحاد فرصت برای دیگران انصراف دادند.

وی با قدردانی از جهاد دانشگاهی به دلیل برگزاری این رویداد ارزشمند، اذعان کرد: وظیفه ما در برابر استاد تعدیلی سنگین است و باید برنامه ویژه‌ای برای بزرگداشت ایشان تدارک دیده شود.

همچنین حجت الاسلام باقری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، وجود استاد تعدیلی را خیر و برکت برای استان و خدمات ایشان را ذخیره آخرت دانست.

وی افزود: استاد تعدیلی از شخصیت های برجسته علمی و قرآنی استان هستند که امیدواریم از وجود ایشان بدرستی برای نوجوانان و جوانان بهره‌برداری شود.

تفسیر دعای کمیل استاد تعدیلی مغفول مانده است

حجت الاسلام طهماسبی، رئیس اداره قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان نیز گفت: کلاس‌های درس استاد تعدیلی سرشار از نظم، وقت شناسی و دقت ایشان است به گونه‌ای که در شرایط حساس و تعطیلات نیز در کلاس ها دایر می شوند.

وی ادامه داد: استاد تعدیلی در حوزه تفسیر چندین سال تحقیق و پژوهش کرده و به ادبیات عرب مسلط و در این زمینه صاحب نظر می باشد که در شمال غرب کشور بی بدیل است.

رئیس اداره قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان اظهار کرد: تفسیری بسبار زیبا از استاد وجود دارد که متاسفانه مغفول مانده و ضرورت دارد نسبت به آن برنامه ریزی شود.

تواضع و گمنامی استاد تعدیلی برای ما درس و الگو است

دکتر عباس فنی اصل، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به اینکه استاد جمال تعدیلی درعین حال که چهره حوزوی است، چهره دانشگاهی نیز می‌باشد، گفت: پیش بینی ما این است که این جلسه مقدمه ای برای تجلیل بالاتر و والاتر از ایشان در دانشگاه ها باشد.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۶۵ که در مسجد تازه میدان از تفسیر ایشان بهره مند می شدیم، شدت تواضع و گمنامی ایشان خصلتی است که برای ما درس و الگو است.

فنی اصل تصریح کرد: استاد تعدیلی هرگز به دنبال کسب مقام و مطرح شدن نبودند و در قلب ها جای دارند.

همچنین حجت الاسلام مصلح نیا، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نیز بیان کرد: در جامعه‌ای که در آن فرهنگ قدردانی جاری نباشد، تولید تمدنی اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: تقدیر را باید در همه جوانب داشته باشیم و همه ما باید افتخار کنیم که شاگرد مکتب جعفری هستیم.

همچنین حجت الاسلام غلامی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اردبیل نیز در تجلیل از استاد تعدیلی گفت: برای تقدیر از ایشان نمی توان واژه ای یافت چرا که ایشان مصداق آیه شریفه «وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» هستند یعنی هر لحظه و هر زمان استاد تعدیلی برای ما درس است و در هر جا نیاز باشد به یاد استاد تعدیلی می‌افتیم.

شیخ جمال تعدیلی عالمی که عمر خود را وقف تفسیر قرآن کرد

در زمان اضطراب و نگرانی ۶۶ مرتبه «الله» بگویید

حجت الاسلام و المسلمین شیخ جمال تعدیلی مفسر قرآن کریم نیز بیان کرد: «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» اگر خداوند توفیق دهد خادم قرآن هستم. امام علی(ع) می فرمایند: ظاهر قرآن شگفت انگیز و باطن آن عمیق و ژرف است.

وی افزود: از سال ۱۳۶۳ مشغول تدریس در حوزه و تفسیر قرآن شدم که حدود چهل سال است در حوزه، کتاب های حوزوی را تدریس می کنم.

حجت الاسلام تعدیلی ادامه داد: از اول تا آخر قرآن کریم را تفسیر کردم و فقط حدود ۱۰ سوره مانده که به پایان برسد.

وی افزود: در سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ به پیشنهاد حضرت آیت الله مروج مدیریت حوزه علمیه اردبیل با من بود.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: بهترین راه و صحیح ترین مسیر این را می دانم که انسان عمرش را در راه تحصیل، تدریس، تفسیر و تدبر در قرآن مشغول کند.

حجت الاسلام تعدیلی ادامه داد: تدریسم در دانشگاه آزاد از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۹ بوده است. در این بیست و پنج سال در آموزش معلمان رشته معارف اسلامی و رشته حقوق تدریس کردم.

وی افزود: به یاری خداوند عادت کردن برای مطالعه و تحقیق در من نهادینه شده است و همان عشق و علاقه و ذوق اوایل طلبگی الانم پابرجاست.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: ۲ هدیه را به یادگار برای شما تقدیم می کنم ؛ هر زمان در زندگی دچار اضطراب و نگرانی شدید ۶۶ مرتبه فقط « الله» بگویید چرا که می فرماید: «الا بذکر الله تطمئن القلوب». همچنین امام صادق(ع) فرمود: هر زمان گرفتار شدید آیات ۱۹۰ تا ۱۹۴ سوره آل عمران را بخوانید و بعد دعا کنید، مطمئن باشید که دعایتان مستجاب می شود.

شیخ جمال تعدیلی عالمی که عمر خود را وقف تفسیر قرآن کرد

حجت‌الاسلام و المسلمین تعدیلی گفت: اهل بیت(ع) مطهر هستند و حقیقت اهل قرآن در نزد اهل بیت است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha