• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1403030603222
  • خبرنگار : 71951

ثبت ۱۶۱۴ مورد گزیدگی در ورامین

ثبت ۱۶۱۴ مورد گزیدگی در ورامین

ایسنا/تهران بر اساس آمار در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۶۱۴ مورد گزیدگی در شهرستان ورامین به ثبت رسیده که 35 درصد گزیدگی‌ها توسط سگ‌های ولگرد بوده است.

حمیده رعیتی مسئول بیماری‌های واگیردار شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین در خصوص انتقال بیماری‌ها از سگ به انسان گفت: سگ می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های انگلی و هاری و …  باشد و آنها را به انسان منتقل کند، آمار حیوان گزیدگی در شهرستان ورامین در سال  ۱۴۰۲ افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: اگرچه سگ‌هایی که شناسنامه دامپزشکی و صاحب دارند به لحاظ انتقال بیماری بیشتر قابل کنترل هستند اما گزیدگی توسط سگ‌های صاحب‌دار نیز نیاز به درمان پیشگیری از هاری شامل شستشوی زخم و واکسیناسیون دارد.

مسئول بیماری های واگیردار شبکه بهداشت و درمان  ورامین ادامه داد: واکسیناسیون هاری به صورت شبانه روزی در شبکه بهداشت و درمان ورامین فعال است.

وی اظهار کرد: شست و شوی محل زخم از اولین کارها برای پیشگیری از هاری است و سپس واکسیناسیون به‌صورت سه یا چهار دوز انجام می‌شود.

مسئول بیماری‌های واگیردار شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین ادامه داد: هاری قابل پیشگیری نیست و اما قابل درمان نیست و ۱۰۰ درصد کشنده است.

رعیتی گفت: در ورامین با اجرای طرح تطبیق جنسیتی واکسیناسیون توسط واکسیناتور آقا و خانم انجام می‌شود؛ هر دوز واکسن هاری هشت یورو هزینه دارد که با هزینه ویال سرم به ۵۶ یورو افزایش پیدا می‌کند؛ که جمعا در سال گذشته برای ۱۶۱۴ مورد گزیدگی در ورامین حدود پنج تا شش میلیارد تومان هزینه شده است.

رعیتی آموزش برای کسانی که دچار حیوان گزیدگی می‌شوند را از اولویت‌های برنامه شبکه بهداشت و درمان دانست و تصریح کرد: خوشبختانه در تامین واکسن مشکلی نداریم.

وی تعداد فوتی‌های سال قبل هاری را ۱۴ مورد در کشور عنوان و اظهار کرد: در سال جاری تاکنون دو مورد در کشور فوت به دلیل حیوان گزیدگی ثبت شده است و یکی از علت‌های مهم آن دیر مراجعه کردن یا اصلا نیامدن بابت این بیماری توسط فرد گزیده شده است.

مسئول بیماری‌های واگیردار شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین در پایان گفت: از شهروندان درخواست می‌کنم به محض حیوان گزیدگی به شبکه بهداشت و درمان ورامین در خیابان شهید بهشتی کنار شهرداری مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha