• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403030603231
  • خبرنگار : 71429

مشاور رییس دیوان عالی کشور در گفت‌وگو با ایسنا:

مقابله با فساد در ذات آقای رئیسی بود/ معجزه عجیبی در انتخابات ۸ تیر رقم خواهد خورد

مقابله با فساد در ذات آقای رئیسی بود/ معجزه عجیبی در انتخابات ۸ تیر رقم خواهد خورد

مشاور رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه مقابله با فساد در ذات آقای رئیسی بود، گفت: آیت‌الله رئیسی در قوه قضاییه اقدامات و عملکرد مثبتی داشت که این اقدامات پس از قوه قضاییه، در دولت هم ادامه داشت.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم نکونام در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد آیت‌الله شهید رئیسی در دولت و قوه‌قضاییه، گفت: آقای رئیسی را از اوایل سال ۶۰ می‌شناسم. اولین خاطره مشترکم با ایشان که جرقه مقاوم‌شدن و بالابردن سقف تحمل‌مان را دیدیم، مربوط به زمان شهید بهشتی است. در آن زمان  در کاخ دادگستری، شهید بهشتی سخنرانی داشت و خیابان داور، مملو از جمعیتی از منافقین بود. شعارهای تند علیه مرحوم شهید بهشتی سر می‌دادند. شاهد بودیم که ماموران انتظامی از شهید بهشتی اجازه گرفتند که آنها را متفرق کنند ولی شهید بهشتی فرمود که بگذارید شعارهایشان را سر بدهند زیرا شعارهای آنها به ما لطمه نمی‌زند ولی آنها تخلیه می‌شوند. این اتفاق افتاد و در آن زمان  آقای رییسی هم بود و این درس مشترکی  برای ما بود.

وی یادآور شد: بنده ۵ سال در زمان آقای رییسی، معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور بودم. مقابله با فساد در ذات آقای رییسی بود زیرا در تشکیلات دادسراهای انقلاب هم بود. یکی از کسانی که به عنوان تبلور قاطعیت در ام‌القرای جهان اسلام یعنی تهران بود؛ آقای رییسی بود و در کنار شهید لاجوردی و کچویی و دوستان دیگر که شهید شدند، فعالیت می‌کرد؛ لذا روح مقابله و مبارزه با مفاسد را داشت که  آن زمان مفاسد امنیتی و گروهکی و ... بود و در سازمان بازرسی کل کشور نیز مفاسد اقتصادی و اداری بود. من یک جا ندیدم ایشان از مبارزه با فساد کوتاه بیاید. دولت آقای هاشمی رفسنجانی و هر یک از وزرایش آدم‌های قدری بودند که حرف زدن با آنها سخت بود ولی اولین کار آقای رییسی در آن زمان، تبیین فرهنگ بازرسی و نظارت در دستگاه مقتدر  آن هم بعد از جنگ بود که توسعه اقتصادی و گردش مالی فراوان داشت. ایشان به حمدالله این موضوع را جا انداخت که  فرهنگ بازرسی و نظارت  تبیین شود، به گونه‌ای که ما به عنوان معاون در دولت و کمیسیون‌های دولت یا شوراهای معاونین وزارت خانه‌ها شرکت می کردیم و این از کارهای مهم آقای رییسی بود.

نکونام افزود: ایشان عضو آمبودزمان آسیایی هم بود. من سفری در آن زمان از ناحیه ایشان به ماکائو داشتم  که کل کشورهای آسیایی در آنجا اجلاس داشتیم و  از آمریکا و کانادا به عنوان میزبان آمده بودند و کار مهم ایشان این بود که خودش از رییس قوه قضاییه و دولت  موافقت گرفت که اجلاس بعدی در ایران باشد. ما اصلا به این موارد توجهی نمی کردیم. ایشان فرهنگ مقابله با فساد را فرا مرزی می دید. فیلپین، تایلند، کره‌جنوبی و چین مکررا چندین مرتبه پیش ما آمدند که الگوهایتان در مبارزه با فساد را به ما بدهید که  مبادله هیات‌های زیادی در این قضیه شد. 

مشاور رییس دیوان عالی کشور با اشاره به عملکرد رشهید رییسی در سازمان بازرسی گفت: ایشان هر کجا می‌دید یک بازرس تا حدودی به وزارت‌خانه یا سازمانی که تحت نظارتش است، نزدیک شده است؛ به راحتی می‌گفت که دیگر جایت در سازمان بازرسی نیست. آیت‌الله رییسی انسان زیرکی بود. در زمانی‌که معاون اقتصادی سازمان بازرسی  بودم، طبیعی بود  که گزارش هایی  از برخی وزارت خانه‌ها مثل وزارت صنایع و نفت و... داشتیم؛ ایشان در همان زمان می‌گفت از وظیفه‌تان کوتاه نیایید و هر کجا نیاز بود، من خودم به کمک می‌آیم؛ حتی تایید ریاست قوه قضاییه را گرفته بود که هر کجا نیاز بود از ایشان هم بتوانیم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه خداوند کمک کرد که آیت الله رییسی مقامات عالی را در قوه‌قضاییه به دست آورد، گفت: در دادستانی کل کشور هم انصافا سیاست‌هایی که آیت الله رییسی در رابطه با مبارزه با باندهای قاچاق موادمخدر و قاچاق کالاوارز داشت؛ ارزنده بود و کارهایی بزرگی انجام داد.

نکونام با بیان اینکه آیت‌الله رییسی آدم زیربنایی بود، گفت: زمانی که ایشان به دادستانی‌کل‌کشور هم آمد، بستر ایجاد کرد و تشکیلات را توسعه داد، با رییس قوه قضاییه هماهنگ کرد و معاون سیاسی، حقوق عامه، قضایی و اقتصادی و... را در دادستانی‌کل  ایجاد کرد  و این بستر تا ابد هم ادامه دارد و هر دادستانی که بیاید روی این ریل حرکت می‌کند.  ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری از شاهکارهای آقای رییسی بود.

نکونام تصریح کرد: پس از آن خداوند به گونه‌ای رقم زد که آقای رییسی در تنور و دیگ حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) پخته شود و لقب  خادم‌الرضایی بگیرد و به تشکیلات قوه قضاییه بیاید. زمانی هم که به دستگاه قضایی آمد، از هر جهت خودساخته شده بود. کم چیزی نیست که در مناظرات به یک نفر این همه توهین شود ولی در مقابل عکس‌العملی نشان ندهد. اگر در دیگ و کوره سخت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) پخته نمی‌شد؛ عکس‌العمل نشان می‌داد.

وی تاکید کرد: ایشان اولین کار بزرگی که در قوه قضاییه انجام داد، ایجاد بسترسازی و طرح تحول قوه قضاییه بود. برنامه تحولی قوه قضاییه که مکررا مقام معظم رهبری آن را  تایید و بر اجرای آن اصرار  کرده بودند؛  از ایشان شروع شد و از خلاقیت‌های آیت‌الله رییسی بود و در ریاست آقای  محسنی‌اژه‌ای هم مقام معظم رهبری بر اجرای سند تحول قضایی اصرار داشتند. ایشان هم  برنامه تحولی ملی و منطقه‌ای داشت و هم منطقه‌ای و استانی.

نکونام گفت: یک سیاست مهم آیت‌الله رییسی، برگزاری جلسات ماهانه با دادستان‌ها و روسای‌ کل‌ دادگستری بود. ایشان به انتقال  سیاست‌ها به صورت مکتوب، بخشنامه و دستورالعمل اکتفا نمی‌کرد. 

وی ادامه داد: آقای رییسی هر کجا رفت، فرهنگ ایجاد کرد. در شهادت هم فرهنگ ایجاد کرد. الان کسی که می‌خواهد رییس جمهور شود دیگر به این سادگی نمی‌تواند فقط تصاحب پست و مقام یک قوه را کند بلکه حتما باید در کنارش همان بستر خدمتی که آقای رییسی انجام داد را ادامه دهد. کدام مسئول  جز آیت الله رییسی از سفر خارج آمده و به خانه اش نرفته و سریعا  به شهرستان رفته و  از این استان به آن استان رفته و پا را در سیل گذاشته و در زمان حوادثی همچون زلزله و ... به استان‌ها سفر کرده است؟ 

نکونام با بیان اینکه اقدامات آیت الله رییسی پس از قوه قضاییه هم در دولت ادامه داشت، گفت: احزاب و گروه‌ها و ... نمی‌توانند با شعار، تصاحب رای از مردم کنند، حتما باید چشمه عملی داشته باشند. در بسیاری از کشورها وقتی یک رییس‌جمهور به این وضعیت گرفتار می‌شود، آن کشور  از هم می‌پاشد  ولی ما  ما خدا را شاکریم که بیش از ۴۰ سال است که  اینقدر از این حوادث دیدیم و شهید دادیم و همچنان راهمان هم ادامه دارد. 

مشاور رییس دیوان عالی کشور  گفت: زمانی که دکتر بهشتی شهید شدند، در اولین ملاقاتی که مردم با امام (ره) داشتند و  کوچه های جماران و حسینیه مملو  از جمعیت بود و مردم شیون و گریه می کردند، زمانی که امام(ره) وارد جماران  شد، گریه ها بیشتر شد. ایشان  فرمودند "بسم الله الرحمن الرحیم" باز ناله‌ها بیشتر شد. بعد که ادامه دادند "ان لله واناالیه راجعون" گریه ها بیشتر و بیشتر شد. وقتی فرمودند بهشتی مظلوم بود و بهشتی یک ملت بود؛ فغان و شیوه مردم بیشتر شد.  ایشان فرمودند مظلومیت شهید بهشتی در مقابل شهادتش ناچیز است ولی  یک مرتبه ابروها را درهم کرد و فریاد کشید ولی انقلاب راه خودش را پیدا کرده است و انقلاب ما قائم به یک شخص نیست، حتی اگر خمینی هم برود، انقلاب راه خودش را پیدا کرده است. 

نکونام در پایان گفت: انتخابات‌های ریاست‌جمهوری ما در دو مقطع انجام شده است. یک مقطع  بعد از حوادث و یک مقطع در زمان عادی است. حادثه اول رای عدم کفایت بنی صدر که تحمیلی سیاسیون و اغواکننده مردم بود، صادر شد و  انتخابات بعدی شهید رجایی رییس جمهور شد و آرای شهید رجایی بیشتر و شخصیتش بالاتر از بنی صدر شد. ۸ شهریور ۶۰ شهید رجایی، شهید شد و در انتخابات بعدی مقام معظم رهبری، رییس جمهور شد و  آرای مقام معظم رهبری و شخصیتش بالاتر از شهید رجایی شد؛ لذا در انتخاباتی که به صورت طبیعی برگزار شد، همیشه به مشکل برخورد کردیم و  انتخابات ریاست جمهوری (چه روحانی و چه غیرروحانی) با انحرافاتی روبرو شدیم ولی آنهایی که پس از حوادث و ورای حوادث بود، هیچ اتفاقی نیفتاد و بهتر  و بهتر شد. یقین دارم این دفعه با این حادثه ناگواری که پیش آمد و اعجازی که مردم  در این قضیه نشان دادند، معجزه عجیبی در انتخابات ۸ تیر ماه را رقم خواهد زد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha