• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403030603280
  • خبرنگار : 30057

اجرای پروژه طرح تحول مخاطرات در گیلان و دلتای سفیدرود

اجرای پروژه طرح تحول مخاطرات در گیلان و دلتای سفیدرود

کارشناس دفتر مخاطرات زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه ۸۰ درصد آب مصرفی استان گیلان از طریق سفیدرود تامین می‌شود، گفت: ورود انواع ترکیبات آلاینده در منابع آبی تهدیدی برای محیط‌زیست است و با توجه به ارتباط سفیدرود با دریای خزر و تاثیر تغییرات کیفی آب این رودخانه بر خزر، انجام مطالعات زمین‌شناسی زیست‌محیطی در این حوضه آبریز ضروری است.

به گزارش ایسنا، دکتر پریسا پیروزفر درباره ضرورت طرح تحول در مطالعات زمین‌شناسی زیست‌محیطی، گفت: سفیدرود گسترده‌ترین حوضه آبریز شمال کشور و یکی از گنجینه‌های طبیعی است که با تامین۸۰ درصد آب مصرفی استان گیلان از مهمترین منابع آبی در این استان به شمار می‌رود.

پیروزفر افزود: سرچشمه سفیدرود در خارج از استان گیلان قرار دارد و هرگونه تغییر در کیفیت آب آن با سلامت زیستگاه و ساکنین ۸ استان دیگر مرتبط است، علاوه بر آن حدود ۱۷۲ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان به طور مستقیم از آب سفیدرود مشروب می‌شود.

وی افزود: ورود انواع ترکیبات آلاینده‌ها از جمله کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها و زباله‌های صنعتی، خانگی و بیمارستانی که در بعضی از نقاط بدون رعایت استانداردهای زیست محیطی در منابع آبی رها می‌شود، می‌تواند تهدیدی برای محیط‌زیست این استان محسوب شود و با توجه به ارتباط سفیدرود با دریای خزر و تاثیر تغییرات کیفی آب این رودخانه بر خزر، حساسیت انجام مطالعات زمین‌شناسی زیست‌محیطی در این حوضه آبریز را بیشتر نشان می‌دهد.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، کارشناس دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اشاره به آغاز پروژه‌های طرح تحول در این سازمان، گفت: پروژه طرح تحول مخاطرات استان گیلان با تمرکز بر حوضه آبریز دلتای سفیدرود در ابتدای سال ۱۴۰۲ در دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، مهندسی و زیست محیطی آغاز به کار کرد.

به گفته وی، در این پروژه که با هدف شناسایی مخاطرات زمین‌شناسی و برداشت یکپارچه اطلاعات در این حوضه آبریز تعریف شده، سه گروه از این دفتر شامل گروه‌های زمین‌شناسی زیست‌محیطی، آب زمین‌شناسی و زمین‌شناسی مهندسی مشارکت ‌می‌کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha