• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403030603298
  • منبع : مطبوعات

کمدی موهن؛ فعلا تعطیل

کمدی موهن؛ فعلا تعطیل

«چندشنبه با سینا» بی‌محاباترین برنامه کمدی شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی است که در بخش ابتدایی خود نوعی استندآپ کمدی به غایت بی‌ادبانه دارد. در این آیتم که توسط شخص سینا ولی‌الله اجرا می‌شود، اساسا بار کمدی بر دوش واژه‌ها و تعابیر اروتیک قرار گرفته است و همین موضوع باعث شده که این بخش، فارغ از محتوایی سیاسی‎اش، اثر روانی منفی بر مخاطب بگذارد.

به گزارش ایسنا، صبح نو نوشت: «چندشنبه با سینا» یک برنامه گفت‌وگومحور شبانه و آیتمیک است که توسط سینا ولی‌الله، مجری و گوینده ایرانی ساکن لندن، تولید و به صورت هفتگی از شبکه ام‌بی‌سی پرشیا پخش می‌شود. این هفته اما «چندشنبه با سینا» به پخش نرسید و به نظر می‌رسد که ملاحظات مقامات کشورهای عربستان و امارات متحده باعث این تصمیم شده است.

سینا ولی‌الله، مجری، صداپیشه، استندآپ کمدین و تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی است که کار خود را از فعالیت در رسانه‌های رسمی ایران آغاز کرد. او که در اواسط دهه هشتاد شمسی، در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بسیار پرکار بود، به یک‌باره تصمیم به مهاجرت گرفت و در آن سوی آب‌ها، به فعالیت معاندانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در شبکه فارسی وان مشغول شد.
ولی‌الله که ساکن شهر لندن است، در سال‌هایی که مشغول برنامه‌سازی در خارج از ایران بوده، همواره به واسطه تولید یک الگوی مشخص از برنامه آیتمیک و گفت‌وگومحور شناخته می‌شود که درون‌مایه‌ای کاملا سیاسی و ضد جمهوری اسلامی ایران دارد. وی در سال‌های اخیر این شکل از برنامه را با اسم‌های مختلف، از این شبکه به آن شبکه برده و با توجه به آزادی‌هایی که رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران در اختیارش می‌گذارند، با خوراک گرفتن از اتفاقات روز جامعه ایران، به حیات خود ادامه می‌دهد.

اما اگر این سوال برایتان پیش آمده که چرا از میان انبوهی برنامه ضد انقلاب که در رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی تولید می‌شوند، از پخش «چندشنبه با سینا» ممانعت به عمل آمده، پاسخ را باید در دو نکته یافت: ویژگی این برنامه و شبکه‌ای که از آن پخش می‌شود.

از منظر نخست، «چندشنبه با سینا» بی‌محاباترین برنامه کمدی شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی است که در بخش ابتدایی خود نوعی استندآپ کمدی به غایت بی‌ادبانه دارد. در این آیتم که توسط شخص سینا ولی‌الله اجرا می‌شود، اساسا بار کمدی بر دوش واژه‌ها و تعابیر اروتیک قرار گرفته است و همین موضوع باعث شده که این بخش، فارغ از محتوایی سیاسی‎اش، اثر روانی منفی بر مخاطب بگذارد. استفاده مکرر از کلمات و جملاتی با مضامین جنسی، جدای از اینکه نسبتی با محتوای سیاسی این برنامه ندارد و این موضوع خودش یک نقطه ضعف جدی برای فرم تولید آن به‌شمار می‌رود، حساسیت‌ها درباره «چندشنبه با سینا» را به حداکثر رسانده است. ساختار این آیتم به نحوی است که با وجود ضبط شده بودنش، خود سازندگان برنامه با بوق‌های مکرری که روی گفتارهای سینا ولی‌الله می‌گذارند، نشان می‌دهند که از آزاردهنده بودن محتوای تولیدی کاملا باخبر هستند.

از منظر دوم اما در شرایط فعلی که جامعه ایران دچار یک اندوه بزرگ شده و شهادت رئیس‌جمهور و تیم همراهش، نه‌تنها موجی از غم را در میان مردم به وجود آورده، بلکه واکنش محترمانه و دیپلماتیک اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان را هم به دنبال داشته است، مقامات عربستان سعودی هم با اتخاذ موضعی عاقلانه و سرشار از همدردی با ملت داغدیده ایران، از پخش یک برنامه تفرقه‌افکن و موهن که ممکن است با توهین‌هایش، سلامت روابط میان دو کشور را به خطر بیندازد، ممانعت به عمل آورده‌اند.

بر اساس اخبار منتشر شده در این رابطه، شبکه ام‌بی‌سی پرشیا، آخر هفته گذشته از پخش برنامه «چندشنبه با سینا»، به دلیل حفظ روابط دیپلماتیک و دوستانه عربستان با ایران خودداری کرده است. این شبکه متعلق به «شرکت رسانه‌ای خاورمیانه»، مستقر در عربستان سعودی و امارات متحده عربی و به احتمال زیاد تغذیه‌کننده از بودجه عمومی این کشورها است و کاملا طبیعی به نظر می‌رسد که این دو کشور بر سر روابط دیپلماتیک خود با ایران، به واسطه پخش یک برنامه تلویزیونی ریسک نکنند؛ بالاخص عربستان سعودی که در سال‌های اخیر، روابط بسیار پرفراز و نشیبی را با ایران تجربه کرده است.
بخشی از ثبات حاکم بر رابطه بین ایران و عربستان را باید در کارنامه رئیس‌جمهور شهید ایران، شهید آیت‌الله رئیسی، و وزیر خارجه باکفایتش، شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان جست‌وجو کنیم. مروری بر تاریخچه روابط ایران و عربستان نشان می‌دهد که روابط دیپلماتیک میان این دو کشور، از میانه‌های دهه نود به تاریکی گرایید و بعدتر به‌طور کامل و به شکل رسمی، روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد. دولت جدید اما روابط با عربستان سعودی را پس از یازده سال احیا کرد و با اقدامات ارزشمند شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روابط دیپلماتیک میان دو کشور از سر گرفته شد.
بر همین اساس به نظر می‌رسد که مقامات عربستانی این ثبات در روابط سیاسی و دیپلماتیک را غنیمت می‌شمارند و تلاش می‌کنند تا از هرگونه تنشی در منطقه که منافع ملی ایران را به مخاطره بیندازد، جلوگیری کنند. حضور فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و فرستاده ویژه ملک سلمان، پادشاه عربستان برای ادای احترام به پیکر شهید سید ابراهیم رئیسی، یکی دیگر از گام‌های مثبت این کشور برای حفظ ارتباط سازنده با ایران بود که نشان می‌دهد راه رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی ادامه دارد و روابط میان ایران و عربستان باثبات‌تر از همیشه است. 
نکته جالب‌تر اینکه ممانعت از پخش شدن برنامه «چندشنبه با سینا» تقریبا هم‌زمان با گفت‌وگوی تلفنی محمد بن سلمان، ولیعهد کشور عربستان سعودی با دکتر محمد مخبر بود که در این مکالمه تلفنی ولیعهد عربستان شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفت. بر اساس مجموعه این شواهد و قرائن، به نظر می‌رسد که احتمال پخش نشدن برنامه این هفته «چندشنبه با سینا» به دلیل حفظ روابط دیپلماتیک میان دو کشور، بسیار نزدیک به واقعیت است و حتی این احتمال وجود دارد که برنامه مذکور برای همیشه تعطیل یا طبق روال سابق به شبکه دیگری منتقل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۶ ۱۴:۱۴

این آدم اگر درست تربیت می شد می دونست برای خندوندن مردم نیازی نیست هر عمل زشت و حرف ناروایی رو زد البته گردش روزگار موقت تربیتش میکنه

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۱۰ ۰۷:۱۹

حقش بود که تعطیل بشه، با این برنامه مزخرفش،،،!!!