• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403030603325
  • خبرنگار : 50214

افتتاح راه‌آهن یزد- اقلید توسط وزیر راه

افتتاح راه‌آهن یزد- اقلید توسط وزیر راه

ایسنا/یزد طرح راه‌آهن یزد - اقلید که از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور به عنوان حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب محسوب می‌شود با حضور وزیر راه و شهرسازی مورد بهره برداری قرار گرفت.

این مراسم با حضور «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و مسئولان کشوری و استانی صبح امروز یکشنبه پس از طی مسیر ریلی ۳۰ کلیومتری از ایستگاه راه آهن یزد در محل ایستگاه مهریز برگزار شد.

این مسیر یک خطه  به طول ۲۷۰ کیلومتر افتتاح شده که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راه‌آهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد.

این مسیر شامل ۲۷۰ کیلومتر خط اصلی و ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی و ۱۲ ایستگاه است که البته هم اکنون پنج ایستگاه آن مورد بهره برداری است.

این محور ریلی با اعتبار ۲۸۵ میلیارد تومان آماده بهره برداری  شده ولی ارزش فعالی آن ۱۷ همت برآورد می شود.

سرعت جابه‌جایی قطار مسافری این طرح برابر با ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت جابه‌جایی قطار باری برابر با ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

این مسیر ریلی به ایستگاه اقلید روی راه آهن اصفهان – شیراز متصل می شود و از طویل ترین طرح ریلی کشور در سالیان اخیر محسوب می‌شود.

برآورد جابجایی بار و مسافر در این محور ریلی در سال اول چهار میلیون تن بار و یک میلیون مسافر است ولی برای سال بیستم هفت میلیون تن بار و سه میلیون نفر مسافر برآورد شده است.

این مسیر به لحاط ابنیه فنی دارای ۲۵ دستگاه پل بزرگ، ۵۷۰ پل و آبرو کوچه، ۱۵ تقاطع غیرهمسطح و ۵ ایستگاه تاکنون است.

یادآور می‌شود، طرح مذکور چند سال قبل به بهره برداری آزمایشی رسید ولی طی دو سال گذشته با صرف اعتبار ۸۵۰ میلیارد تومان و رفع مشکلات آن، امروز با حضور وزیر راه به بهره برداری کامل رسید.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۷ ۱۳:۰۹

مبارکه انشاءالله از شیراز به یزد هم با این خط میشه رفت؟

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۸ ۱۷:۳۵

ای کاش جاده میانه به سرچم میاندوآب افتتاح میکردند