• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403030603356
  • خبرنگار : 71604

اولین ماهواره کشف اسرار قطب‌های زمین پرتاب شد

اولین ماهواره کشف اسرار قطب‌های زمین پرتاب شد

یکی از ماهواره‌های ماموریت «پریفایر» ناسا که برای رصد زمین طراحی شده است، با موشک «الکترون» شرکت «راکت لب» به مدار زمین پرتاب شد.

به گزارش ایسنا، شرکت «راکت لب»(Rocket Lab) اوایل روز ۲۵ مه یک ماهواره کوچک رصد زمین را برای ناسا به فضا پرتاب کرد.

به نقل از اسپیس، یک موشک «الکترون»(Electron) در ساعت ۳:۴۱ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی از تاسیسات راکت لب در نیوزلند بلند شد و اولین نمونه از دو کیوبست را برای ماموریت «آزمایش انرژی تابشی قطبی در فروسرخ دور» یا «پریفایر»(PREFIRE) ناسا با خود برد. به گفته راکت لب، این ماهواره ۵۳ دقیقه پس از پرتاب طبق برنامه‌ریزی در مدار زمین مستقر شد.

راکت لب، دومین ماهواره ماموریت پریفایر را نیز پرتاب خواهد کرد. تاریخ پرتاب دومین ماهواره اعلام نشده است اما به گفته شرکت، طی سه هفته پس از اولین پرتاب انجام خواهد شد.

کیوبست‌های پریفایر به مدارهای دایره‌ای گوناگون با ارتفاع ۵۲۵ کیلومتر بالای زمین می‌روند. به گفته راکت لب، کیوبست‌ها پس از مستقر شدن، میزان گرمای ازدست‌رفته از مناطق قطبی سیاره ما را اندازه‌گیری می‌کنند. چنین کاری هرگز به طور سیستماتیک از مدار زمین انجام نشده است.

راکت لب در شرح ماموریت خود نوشت: دو ماهواره پریفایر از قطب شمال و قطب جنوب عبور خواهند کرد و به اندازه‌گیری تابش حرارتی فروسرخ خواهند پرداخت. این کار، دقت مدل‌های آب‌وهوایی را بالا می‌برد و به پیش‌بینی تغییرات ناشی از گرم شدن کره زمین کمک می‌کند.

ماموریت پریفایر، چهل و هشتمین پرتاب کلی برای موشک ۱۸ متری الکترون بود که برای فرستادن ماهواره‌های کوچک به مدار زمین طراحی شده است.

راکت لب در تلاش است تا مرحله اول موشک الکترون را قابل استفاده مجدد کند. این شرکت پس از پرتاب‌های متعدد و بیرون کشیدن تقویت‌کننده‌ها از دریا، برای اولین بار آماده است تا مرحله اول موشک را به پرواز درآورد اما ماموریت پریفایر ظاهرا یک تلاش سنتی‌تر بود زیرا بدون بازیابی مولفه انجام شد.

راکت لب پیشتر هم کیوبست‌های ناسا را برای بررسی آب و هوا ​​پرتاب کرده است. این شرکت چهار ماهواره «تروپیکس»(TROPICS) ناسا را برای رصد تکامل طوفان‌های استوایی، با دو پرتاب الکترون در مه ۲۰۲۳ به مدار زمین فرستاد.

بیشتر بخوانید:

۲ ماهواره ناسا به مدار رفت

در ویدئوی زیر می‌توانید پرتاب ماموریت پریفایر را ببینید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha