• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403030603470
  • خبرنگار : 71368

در جلسه امروز شورای شهر تهران مطرح شد

از انتقاد به عدم آبرسانی به درختان در بوستان جنگلی تا جاری شدن فاضلاب در برخی محلات پایتخت

از انتقاد به عدم آبرسانی به درختان در بوستان جنگلی تا جاری شدن فاضلاب در برخی محلات پایتخت

اعضای شورای تهران نظرات خود را در مورد وضعیت آب و فاضلاب در تهران پس از استماع گزارش مدیرعامل آبفا بیان کردند.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش مدیرعامل آبفا در صحن شورای شهر تهران به بیان نظرات خود پرداختند و سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای شهر با بیان‌اینکه متأسفانه‌ به دلیل عدم وجود سیستم فاضلاب در منطقه ۲۲ فاضلاب برخی برج‌ها رها و جاری شده بود که مشکلات زیست محیطی را به دنبال داشته است، گفت: اتصال فاضلاب این منطقه به سیستم فاضلاب شهر باید با همکاری شهرداری و آبفا انجام شود.

وی با بیان اینکه امروز شاهد حکمرانی مطلوب آب از لحاظ ارتقاء بهداشت و دیگر بخش‌ها هستیم و ما در شورا گزارشات محرمانه‌ای را در این زمینه دریافت کردیم و شرکت آبفا نیز باید موارد لحاظ شده در گزارشات را پیگیری کند، ادامه داد: به دلیل مشکل کم آبی باید نسبت به فرهنگ‌سازی به ویژه در سنین پایین برای صرفه‌جویی در مصرف آب اقدام شود؛ اما متأسفانه این موضوع هم در آبفا و هم مدیریت شهری ضعیف است و باید به آن توجه شود.

از انتقاد به عدم آبرسانی به درختان در بوستان جنگلی تا جاری شدن فاضلاب در برخی محلات پایتخت

در ادامه ناصر امانی رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه مردم از ما آراستگی شهر را طلب می‌کنند که یکی از مهمترین ابزار این آراستگی، اجرای کامل سیستم فاضلاب است، گفت: در بازدیدهایی که از مناطق داشتیم شاهد جاری شدن فاضلاب در محلات بودیم به خصوص در مناطق ۲۱ و ۲۲ هنوز سیستم فاضلاب اجرایی نشده و یا در برخی محلات منطقه ۱۲ با اینکه سیستم فاضلاب اجرایی شده، انشعابات متصل نشده است و دقت داشته باشید که آمار شهرداری حاکی از این است که تعداد حیوانات موذی به دلیل سیستم فاضلاب افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات آبیاری بوستان‌ها عدم آبرسانی به موقع است که باعث خشک شدن آنها شده است، اظهار کرد: نگهداشت سه بوستان مهم لویزان، چیتگر و سرخه حصار بر عهده شهرداری است؛ اما تعداد زیادی از درختان به دلیل عدم آبرسانی به موقع، خشک شده و باید قطع شوند.

از انتقاد به عدم آبرسانی به درختان در بوستان جنگلی تا جاری شدن فاضلاب در برخی محلات پایتخت

به گزارش ایسنا، همچنین در ادامه محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با اشاره به تخلیه غیرمجاز فاضلاب در سیستم آب شهری، گفت: شرکت خاکریز آب تمام نقاطی که فاضلاب به سیستم آب وارد می شود، شناسایی کرده و درخواست داریم گزارش آن ارائه شود و این برای مردم اهمیت دارد که سیستم فاضلاب در سطح شهر به درستی اجرایی شود.

وی در مورد فرونشست نیز با بیان اینکه به دلیل خشکسالی مشکلات زیست محیطی و فرونشست را شاهد هستیم و پش بینی شده که میزان کسری آب به ۲۲۰ میلیارد لیتر برسد، گفت: پرسش ما این است که آبفا چه برنامه‌ای برای مدیریت شرایط دارد و گزارشات در مورد جلوگیری از فرونشست و همچنین تمهیدات بهداشتی در زمان وقوع حوادثی همچون زلزله به جز ایجاد مخازن آب اضطراری باید ارائه شود.

از انتقاد به عدم آبرسانی به درختان در بوستان جنگلی تا جاری شدن فاضلاب در برخی محلات پایتخت

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از صحبت های مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه به نظر می رسد اگر سیستم فاضلاب شهری به درستی اجرایی نشود، مشکلات ادامه خواهد داشت، گفت: بنده در بازدیدی که از ناحیه سه منطقه ۱۹ داشتم شاهد جریان فاضلاب شهری بودم که جای تأسف دارد.

وی افزود: این فاضلاب در حال ورود به دشت‌های پایین دست است و به محصولات کشاورزی آسیب می‌زند. هنوز اتصال فاضلاب به تصفیه خانه ها کامل انجام نشده و از این دست موارد در سطح شهر زیاد داریم. شهرداری در کنار آبفا حضور دارد و امیدواریم اتصال فاضلاب به تصفیه خانه ها به نتیجه برسد.

صادقی با بیان اینکه هنوز ابهاماتی در بحث نظارت و پایش و هماهنگ سازی در اقدامات اجرایی و تعیین مطالعات و استانداردها وجود دارد، خاطرنشان کرد: قرار بود کارگروه پایش در این زمینه تشکیل شود و دبیری آن را شرکت آب و فاضلاب استان تهران بر عهده بگیرد.

از انتقاد به عدم آبرسانی به درختان در بوستان جنگلی تا جاری شدن فاضلاب در برخی محلات پایتخت

در ادامه حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران نیز ضمن قدردانی از حضور مردم در مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت گفت: رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و رئیس کمیته بودجه شورای شهر باید گزارشی در مورد نحوه عملکرد تبصره سه ارائه می دادند. از زمان آقای احمدی نژاد تاکنون شورا سرلیست اقدامات حوزه فاضلاب در سطح شهر بوده است.

وی ادامه داد: تقاضای ما این است که به میزان افزایش رقم تبصره سه توجه داشته باشیم و بنابر افزایش مصوب در مجلس به میزان ۱۰ درصد و پس از تأیید شورای نگهبان سیستم قانونی طی شود.

از انتقاد به عدم آبرسانی به درختان در بوستان جنگلی تا جاری شدن فاضلاب در برخی محلات پایتخت

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم صورت گرفته در افزایش راندمان آب اجرای رینگ قمر بنی هاشم است، تاکید کرد: آنچه رصد می کنیم و به صورت رسمی اعلام نشده، میزان هدررفت آب است. در اخبار غیررسمی عدد ۳۰ درصدی هدررفت را دیده ایم اما آمار رسمی و گزارشی از برنامه ریزی برای جلوگیری از هدررفت ارائه نشده است.

از انتقاد به عدم آبرسانی به درختان در بوستان جنگلی تا جاری شدن فاضلاب در برخی محلات پایتخت

در ادامه این جلسه مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم با بیان اینکه اختصاص اعتبار برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب از سال ۱۳۸۷ با نامه رئیس شورای شهر آغاز شد، گفت: در چند نوبت اصلاحیه هایی انجام شد و در حال حاضر شاهد اقدامات خوبی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشات شرکت آبفا و همچنین گزارش ذیحساب مستقر از شهرداری در این شرکت، از درآمد ۱۲ ماهه سال قبل دو هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان وصول و دو هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان عملکرد ثبت شده و ۴۳.۶ درصد معادل هزار و ۵۷ میلیارد تومان در پیوست اول تبصره هزینه شده که بسیاری از مشکلات شهر در آن مورد توجه قرار گرفته و می‌توان به آبیاری بوستان‌ها اشاره کرد.

پیرهادی با بیان اینکه تقاضا داریم حق‌آبه بوستان‌ها از جمله بوستان لویزان، چیتگر و شیان افزایش یابد، تأکید کرد: برای اولین بار در این دوره ایستگاه های مترو به سیستم فاضلاب متصل شدند. در برخی ایستگاه ها شاهد بوی تعفن فاضلاب بودیم که با اتصال فاضلاب این مشکل برطرف شد.

وی با بیان اینکه سعی کردیم در این دوره تصفیه خانه های محلی افزایش پیدا کند که محقق شد، گفت: در حوزه های دیگر از جمله آبرسانی به بوستان ها از محل تصفیه آب اقداماتی پیش بینی شده است. انتقال آب از رینگ قمر بنی هاشم حتما می تواند اقدامی مناسب در آبرسانی به تهران باشد.

عضو شورای شهر تهران با اعلام اینکه تعداد زیادی شیر هیدرانت آتش نشانی در سطح شهر نصب شده که به دوره مدیریت شهری فعلی برمی گردد، گفت: ۲۸.۸ درصد معادل ۶۹۷ میلیارد تومان پیوست دوم و ۲۹ درصد معادل ۶۷۰ میلیارد تومان در پیوست سوم هزینه شده است.

وی با اشاره به نصب ۱۷۶ مخزن آب اضطراری در سطح شهر تهران افزود: باید حداقل در ۱۰ بیمارستان مخزن آب اضطراری ایجاد شود. مدیرعامل سازمان بوستان ها این شرایط را فراهم کرد که در بوستان ها مخزن ایجاد شود و این اتفاق خوبی است که در دوره فعلی روی داده است.

پیرهادی با اعلام اینکه مناطق ۹، ۱۸، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ با مشکل فاضلاب روبه رو هستند، تاکید کرد: باید به صورت ویژه به مشکل فاضلاب این مناطق رسیدگی شود که جلساتی را با شرکت آبفا در این خصوص برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه پس از ۱۰ ها سال زمینی را به وسعت بیش از چهار هکتار برای راه اندازی تصفیه خانه خرگوش دره در اختیار شرکت آبفا قرار دادیم، ادامه داد: با این اقدام امیدواریم مشکل فاضلاب مناطق ۲۱ و ۲۲ برطرف شود.

پیرهادی با تأکید بر اینکه فاضلاب ناحیه سه منطقه ۱۹ به تصفیه خانه خلیج فارس نیز باید متصل شود، تصریح کرد: چند بند تأکیدی باید در تبصره سه اضافه شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه اصلاحیه مواد ۱۶ و ۱۸ مصوبه تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های توسعه و بازسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران و تأمین بخشی از کسر قیمت تمام شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب بررسی و با حداکثر آرا تصویب شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha