• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1403030603522
  • خبرنگار : 50567

مجری طرح احداث اسکله قشم خبر داد:

اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم تا اواخر پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد

اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم تا اواخر پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد

ایسنا/هرمزگان مجری طرح احداث اسکله قشم گفت: با توجه به افزایش جمعیت قشم و گسترش گردشگری و صنایع این جزیره نیازمند سوخت‌رسانی بیشتر است لذا طرح ایجاد اسکله ۵۰۰۰ تنی در دستور کار قرار گرفته و بنا به پیش‌بینی‌های انجام شده این اسکله تا اواخر پاییز سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

رضا آقاپور امروز یکشنبه ۶ خرداد با بیان این مطلب افزود: افزایش تقاضای روزافزون سوخت در جزیره قشم تردد کشتی‌ها و واحدهای شناور سوخت‌رسان به این جزیره را به نحو چشمگیری افزایش داده و به دنبال آن عملیات پهلوگیری شناورها و تخلیه سوخت با چالش‌هایی مواجه شده است، لذا به منظور تسهیل در امر سوخت‌رسانی و رفع چالش‌های موجود، طرح احداث اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم تعریف و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی افزود: نوع قرارداد EPC و سرمایه پیش‌بینی شده اولیه، معادل ۴۱۷ میلیارد تومان بوده است، اما به دلیل نوسانات ارزی، این رقم در حال اصلاح است.

مجری طرح احداث اسکله قشم درباره اهداف و آثار این طرح گفت: کاربرد اصلی این اسکله که بین دو اسکله هامون و فجر واقع شده است، پهلوگیری کشتی‌های سوخت‌رسان و تخلیه فرآورده‌های بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما برای پاسخ به نیاز منطقه است.

وی افزود: از آنجا که این اسکله حدود ۱۵۰ متر در دریا پیشروی می‌کند و به تبع آن، آبخور شناورها به عمق هشت متر می‌رسد؛ بنابراین پهلوگیری کشتی‌های ۵۰۰۰ تنی را امکان‌پذیر می‌کند، در نتیجه ظرفیت تخلیه سوخت افزایش یافته و از تعداد کشتی‌های پهلوگیر کاسته می‌شود.

آقاپور درباره ویژگی‌های فنی این طرح اظهار کرد: نصب تجهیزات پیشرفته مهار کشتی‌ها و ابزار دقیق و سیستم اطفاء حریق و کوئیک‌ریلیز اتوماتیک از ویژگی‌های مهم این طرح است. استفاده از لودینگ‌آرم‌هایی که در این اسکله نصب می‌شود، خطرات ناشی از نشت مواد نفتی هنگام تخلیه سوخت از لوله‌های فلکسی را منتفی می‌کند. در سیستم اطفاء حریق اسکله نیز از پمپ‌های ورتیکال برای پمپاژ آب دریا جهت اطفاء حریق احتمالی استفاده می‌شود.

وی همچنین افزود: نوسازی و رفع ریسک‌های ناشی از فرسودگی اسکله موجود، افزایش ظرفیت پهلودهی کشتی‌ها تا ۵۰۰۰ تن، احداث ۱۵۰ متر راه دسترسی در دریا، احداث ساختمان آتش‌نشانی و اتاق کنترل، تغییر سیستم اطفاء حریق از حالت دستی به سیستم اتوماتیک با آب و فوم، لوله‌کشی کربن‌استیل و پلی‌اتیلن و نصب تجهیزات مورد نیاز مکانیک، برق، ابزار دقیق، حفاظت کاتدی و ایمنی از دیگر ویژگی‌ها و مشخصات عملیاتی این طرح است.

در ادامه آقاپور به بعضی از شاخص‌های اجرایی طرح نیز اشاره و اظهار کرد: در پروژه‌های دریایی، آزمایش‌های ژئوتکنیک اهمیت فراوانی دارد. با توجه به تجربه پروژه بندر ماهشهر، با وجود دقتی که در آزمایش‌های ژئوتکنیک و مطالعات روان‌گرایی خاک در این طرح به کار رفت، مجددا این آزمایش‌ها صحت‌سنجی شد و نتایج حاصل شده، تغییرات زیادی در طراحی‌ها به‌وجود آورد.

یکی از دلایلی که باعث حذف مخازن آب سیستم اطفاء حریق در طراحی اولیه شد، همین نتایج بود که نشان می‌داد باید هزینه‌ای به‌مراتب بیشتر از ساخت مخازن صرف شمع کوبی زیر آن‌ها می‌شد که مقرون به‌صرفه نبود.

مجری این طرح در ادامه درباره وضعیت این طرح توضیح داد: عملیات اجرایی این طرح تا کنون بیش از ۵۲ درصد پیشرفت داشته است، اما به دلیل اینکه ادامه عملیات، مستلزم توقف تخلیه سوخت در بخشی که ناحیه مشترک میان این اسکله و منطقه تخلیه کنونی بود، برای تداوم سوخت‌رسانی و جلوگیری از توقف ناخواسته تخلیه توسط شرکت ملی پخش، احداث یک اسکله موقت ۲۰۰۰ تنی در دستور کار قرار گرفت که تا زمان اتمام طرح و بهره‌برداری از اسکله اصلی، تخلیه سوخت از طریق آن اسکله انجام شود.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به تجربه‌ای که در پروژه احداث اسکله بندر ماهشهر حاصل شد، توانمندی تولید لودینگ‌آرم‌ها نیز در داخل به دست آمد. بنابراین در این طرح، با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی، ۱۰۰ درصد کالاها و تجهیزات مورد نیاز طرح اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم، در داخل کشور تامین می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha