• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403030603528
  • خبرنگار : 50022

رئیس کل دادگستری البرز:

بیش از ۲۰ درصد مقابله‌ با تغییر کاربری‌های کشور در استان البرز است

بیش از ۲۰ درصد مقابله‌ با تغییر کاربری‌های کشور در استان البرز است

ایسنا/البرز رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: با اینکه استان البرز به عنوان کوچکترین استان به لحاظ مساحت شناخته می‌شود اما بیش از یک پنجم اقدامات انجامی در حوزه مقابله‌ با تغییرکاربری‌ها در کل کشور مربوط به استان البرز است.

به گزارش ایسنا، به نقل از دادگستری البرز، نخستین جلسه«شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز» با محوریت بررسی مصوبات نشست پیشین و اتخاذ تدابیر برای تسریع در اجرای آزادسازی بستر رودخانه‌های استان، صدور سند تالاب صالحیه و صدور اسناد اراضی کشاورزی استان برگزار شد.

حسین فاضلی هریکندی در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه آیت الله رئیسی به تشریح خدمات ماندگار وی در دوران مسئولیت در قوه قضائیه و سپس قوه مجریه پرداخت.

رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه به بیان برخی اقدامات شاخص دادگستری کل استان البرز در حوزه حقوق عامه، تصریح کرد که انجام این اقدامات در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی و دستورات رئیس قوه قضائیه بوده است و بدون تلاش و همکاری دستگاه های عضو شورا محقق نمی‌شد.

وی در ادامه با اشاره به سفر فروردین سال گذشته رئیس قوه قضائیه به استان البرز و یکی از مصوبات این سفر با عنوان«بهره گیری کامل از ظرفیت‌های مردمی در جهت رفع مسائل و مشکلات از جمله جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی زراعی و حفظ اراضی ملی»، یادآور شد: در این راستا، اقدامات متعددی در حوزه فعالیت‌های «قرارگاه صیانت از حقوق بیت المال و مقابله با تغییر کاربری استان البرز» یعنی مقابله با چاه‌های غیرمجاز، تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی، حفاظت از محیط زیست، اراضی ملی و آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها انجام گرفت.

 آزادسازی ۴۵ هکتار از بستر رودخانه‌های استان

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز با اعلام آزادسازی و رفع تصرف از اراضی ملی با اجرای قانون و اجرای آرای قطعی دادگاه‌های استان به وسعت ۱۳۰ هکتار در سال گذشته اضافه کرد: در زمینه آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌های استان نیز در راستای اجرای کامل دستورات دی ماه سال ۱۴۰۰ رئیس قوه قضائیه، مبنی بر آزادسازی بستر رودخانه کرج، در سال قبل بیش از ۳۰ هکتار از رودخانه‌های استان البرز به طول ۱۱ کیلومتر رفع تصرف شده است و به این ترتیب از زمان صدور دستور آزادسازی تاکنون، حدود ۴۵ هکتار از بستر رودخانه‌های استان به طول ۲۰ کیلومتر آزادسازی شده است.

 احداث پارکرود در دو فاز

وی با تبیین اینکه یکی از نتایج آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها طبق دستور رئیس قوه قضائیه، امکان بهره‌مندی عموم از این موهبت‌های الهی بوده است به پیگیری احداث تفرجگاه در محدوده‌های آزادسازی شده اشاره کرد و گفت: فاز اول تفرجگاه ساحلی در بخشی از اراضی آزاد شده رودخانه کرج برای استفاده عموم مردم با عنوان «پارکرود» به مساحت ۱۲ هزار متر مربع و به طول یک کیلومتر در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید.

فاضلی هریکندی اعلام کرد: فاز دوم این تفرجگاه نیز به مساحت دو هکتار و به طول هزار و ۶۰۰ متر مربع در حال احداث است و طبق وعده مدیران شهری کرج، در نیمه اول سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

 ایجاد تفرجگاه ساحلی در فردیس

رئیس کل دادگستری استان البرز همچنین خواستار ایجاد تفرجگاه ساحلی در فردیس و سایر شهرستان‌ها در محدوده اراضی آزاسازی شده حریم و بستر رودخانه‌ها با رعایت الزمات زیست محیطی شد.

صدور اسناد رودخانه‌های استان البرز

وی به برخی دیگر از اقدامات دادگستری کل استان در کنار پیگیری آزادسازی رودخانه‌ها اشاره کرد که با همکاری همه دستگاه‌ها به ویژه شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل منابع طبیعی و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان البرز محقق شد و افزود: در تیرماه سال قبل، اسناد مالکیت حدنگار بستر تمام مسیر رودخانه کرج، حد فاصل سه راهی دیزین تا پل فردیس به طول ۷۴ کیلومتر و به مساحت ۱۰۶۰ هکتار در ۳۰ برگ به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی شرکت آب منطقه‌ای استان البرز صادر و تحویل شد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان یکی از دستاوردهای مهم صدور سند رودخانه کرج را در حوزه پیشگیری دانست و اضافه کرد: با توجه به مکان ‌محور بودن اسناد و وجود مختصات نقطه‌ای، قابلیت پایش و کنترل دقیق محدوده بستر رودخانه کرج به منظور پیشگیری و مقابله به هنگام با تصرفات احتمالی در آینده و بالتبع طرح دعوی یا شکایت مقتضی نسبت به تصرفات غیرقانونی، از ویژگی‌های اسناد کاداستری صادر شده است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با اعلام اینکه تکمیل صدور اسناد رودخانه شور و نیز صدور اسناد تالاب صالحیه به نام دولت در دست اقدام است به دستگاه‌های متولی ماموریت داد تا پایان سال جاری، موانع در مسیر صدور سند به نام بیت المال برطرف شود. 

آزادسازی نزدیک به ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی

رئیس کل دادگستری استان البرز دیگر اقدام انجام شده با پیگیری‌های دستگاه قضایی استان را مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی به وسعت ۱۲ هزار و ۸۷۰ هکتار عنوان کرد و گفت: ارزش کل اراضی آزادسازی شده بیش از  ۵۱۴ هزار میلیارد تومان است که غالبا در مراحل اولیه تفکیک، قطعه بندی و دیوارکشی بودند؛ در مقایسه با سال۱۴۰۱، حجم آزادسازی‌ها و مقابله با تغییر کاربری‌ها به لحاظ مساحت، رشد ۷۶ درصدی و به لحاظ تعداد نقاط آزاد شده، افزایش ۳۲ درصدی داشته است.

 یک پنجم آزادسازی‌های کشور در کوچکترین استان

وی با تبیین وضعیت مقابله با تغییر کاربری‌های اراضی زراعی و باغ‌ها در استان البرز به عنوان کوچکترین استان به لحاظ مساحت در بین سایر استان‌های کشور تصریح کرد: از تعداد ۴۰هزار و ۷۹۳ نقطه و مکان در معرض تغییر کاربری غیرمجاز کل کشور که در سال ۱۴۰۲ از تغییر کاربری آن جلوگیری و مقابله شده است، تعداد ۹ هزار و ۱۱۲ نقطه معادل ۲۲ و ۳۳ درصد، یعنی بیش از یک پنجم اقداماتی که در حوزه مقابله‌ با تغییرکاربری در کل کشور انجام شده در استان البرز بوده است.

رئیس شورای قضایی استان البرز در ادامه با تصریح بر اینکه با وجود آمار بالای آزادسازی‌ها در استان، انتظارت عموم، مقابله به موقع با تغییر کاربری‌ها از سوی دستگاه‌های متولی و مسئول  است، رعایت قوانین و مقررات از سوی مردم را هم لازم دانست و اشاره نمود: در برخی موارد علیرغم اخطار و یا جلوگیری اولیه از تغییرکاربری غیرمجاز و حتی پس از تخریب ساخت و سازها، همان اراضی مجددا و گاهی به صورت مکرر از سوی افراد سودجو مورد تغییر کاربری قرار می‌گیرد.

 هشدار نسبت به فعالیت اصناف فاقد مجوز در حوزه بهداشت

وی همچنین با انتقاد از نحوه نظارت اصناف و دستگاه‌های متولی در حوزه بهداشت غذایی مردم که نمود آن فعالیت واحدهای صنفی فاقد مجوز است تصریح کرد: فعالیت بدون اخذ مجوزهای قانونی، پذیرفتنی نیست اتاق اصناف استان با رعایت اولویت بندی نسبت به برخورد با این اصناف اقدام کند.

 تشکیل کارگروه رفع اختلافات و مشکلات احتمالی صدور اسناد رودخانه‌ها

«حسن مددی»، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در گزارشی به اقدامات انجام شده در راستای مصوبات جلسه پیشین پرداخت و گفت: تشکیل کارگروه رفع اختلافات و مشکلات احتمالی صدور اسناد رودخانه‌ها به عنوان مقدمه آزادسازی حریم و بستر رودخانه های استان؛ اعلام برنامه زمانبندی مقدمات و اقدامات جهت اخذ اسناد کلیه رودخانه های استان از جمله رودخانه های «کرج»، «کردان»، «شور» از جمله اقدامات در راستای مصوبات نشست پیشین بوده است.

 صدور اسناد رودخانه‌های استان

وی اضافه کرد: تاکنون اسناد ۵۸۸۱ هکتار از رودخانه های استان در قالب ۱۲۷ سند صادر شده است که شامل رودخانه کرج، شور و شاهرود است و طبق برنامه زمانبندی طی ۶ ماه ابتدایی سال جاری حدود ۵۰۰ کیلومتر  دیگر از اسناد رودخانه‌ها از جمله کردان، برغان و سرشاخه های دیگر رودخانه کرج صادر خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در راستای مصوبات هشت گانه جلسه پیشین به محورهایی از قبیل پیگیری اقدامات در راستای ساماندهی صنوف غیرمجاز و نظارت بر اجرای قانون نظام صنفی با تشکیل کمیته تخصصی، تشکیل کارگروه تخصصی به منظور حفظ و حراست از منابع آبی، ابلاغ اهمیت کنترل مصرف آب به حوزه‌های قضایی و لحاظ مساعدت‌های قانونی در این زمینه پرداخت.

۱۷۵۰ چاه مسدود می‌شود

«داود نجفیان» مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌های استان از جمله کرج، شور و شاهرود پرداخت و به عنوان بخش دیگری از ماموریت‌های مجموعه خود اعلام کرد که طبق برنامه ریزی انجام شده در سال جاری، انسداد چاه‌های غیرمجاز از ۹۹۰ حلقه چاه به ۱۷۵۰ مورد خواهد رسید.

«مجید درگی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز دیگر سخنران این نشست بود که با ارائه گزارشی به ریشه‌یابی علل تبدیل تالاب صالحیه از شرایط گذشته به وضعیت کنونی پرداخت و عواملی از جمله کاهش بارندگی، ورود پساب‌های صنعتی، برداشت بی‌رویه در بالادست و چرای غیرمجاز دام‌ها را موثر دانست.

وی با اعلام آمادگی برای مقدمات انتقال سند مالکیت تالاب صالحیه به محیط زیست، ابراز امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات و همچنین اجرای برنامه‌های تدوین شده، احیا این تالاب اجرایی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha