• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403030603532
  • خبرنگار : 30147

ریس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خبرداد

انجام عملیات بذرکاری به روش کنتور فارو در ۱۰۰ هکتار از مراتع بردسکن

انجام عملیات بذرکاری به روش کنتور فارو در ۱۰۰ هکتار از مراتع بردسکن

ایسنا/خراسان رضوی ریس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن گفت: احیای مرتع به روش کنتور فارو به ‌صورت مشارکتی در سطح ۱۰۰ هکتار در اراضی مرتعی شهرستان بردسکن اجرا شد.

حمیدرضا اقبالی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: شرکت معدنی مس کانی پارت شرق، دهیاری و شورای اسلامی و دامداران روستای علی بیگ در مراتع روستای مذکور به‌صورت مشارکتی اقدام به عملیات بذرکاری به روش کنتور فارو نمودند.

وی تصریح کرد: در این عرصه مرتعی از بذور گونه‌های النگاتم، درمنه کوهی و دشتی، قره داغ و تاغ که سازگار با اقلیم منطقه هست استفاده شده است.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن هدف از اجرای بذرکاری بروش کنتور فارو را جمع‌آوری و هدایت روان آب‌ها و نزولات جوی و تقویت پوشش گیاهی مراتع  برشمرد و گفت: با توجه به اقلیم  منطقه و بارندگی‌های مناسب شرایط بسیار مطلوبی برای انجام عملیات بذرکاری بروش کنتور فارو به وجود آمد، که به صورت مشارکتی  در مرتع  روستای علی بیگ اجرا شد.

اقبالی در مورد اهمیت طرح‌های مشارکتی یادآور شد: اجرای طرح‌های مشارکتی این امکان را فراهم می‌آورد تا با همکاری و همراهی یکدیگر هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای بذرکاری را کاهش داده و به بهبود بهره‌وری‌ها و کاهش هزینه‌ها منجر شود.

 وی با بیان اینکه مرتع علی بیگ حدود ۷۵۰۰ هکتار مساحت دارد  که قریب به ۴۵۰۰ رأس دام را در طول سال تعلیف می‌نماید، گفت: در راستای بهبود پوشش گیاهی در مراتع، تهیه طرح‌های مرتع‌داری امکان احاله مدیریت مرتع به مرتع‌داران بعد از تهیه و اجرای طرح، در اولویت قرار گرفتن مرتع برای اجرای طرح‌های احیاء و توسعه مرتع نظیر بوته کاری، بذرکاری و بذرپاشی، احداث آبشخور و بیمه نموده مرتع را امکان‌پذیر می‌سازد.

ریس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن خاطرنشان کرد: شهرستان بردسکن دارای ۹۶  سامانه مرتعی است که برای ۲۹ سامانه طرح‌های مرتع‌داری تهیه شده و سه طرح دیگر در مرحله آماده‌سازی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha