• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403030603641
  • خبرنگار : 71628

زلنسکی رهبران آمریکا و چین را به نشست صلح اوکراین دعوت کرد

زلنسکی رهبران آمریکا و چین را به نشست صلح اوکراین دعوت کرد

رئیس‌جمهور اوکراین با گفتن این که هیچ ملتی نمی‌تواند به تنهایی و بدون کمک در جنگی مانند جنگ اوکراین با روسیه دوام بیاورد، از رهبران جهان خواست که به تلاش‌های «نشست جهانی صلح» برای پیشبرد صلح کمک کنند.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، امروز (یکشنبه) از رهبران جهانی خواست در نشست صلح جهانی شرکت کنند؛ نشستی که قرار است از ۱۵ ژوئن آغاز شود.

زلنسکی همچنین مدعی شد روسیه توسط مردانی اداره می‌شود که «قصد دارند به آتش‌ کشیدن زندگی‌ها و تفرقه میان مردم را عادی‌سازی کنند و هیچ ملتی نمی‌تواند چنین جنگی را به‌تنهایی و بدون کمک متوقف کند.»

این در حالیست که روسیه بارها آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده و این خود اوکراین است که تحت فشار غرب، مذاکره را نمی‌پذیرد. جنگ اوکراین در فوریه وارد سومین سال خود شد و تاکنون، تلاش‌های بین‌المللی برای توافق صلح میان طرفین جنگ نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

زلنسکی فرمانی را امضا کرده است که این کشور را از هرگونه مذاکرات صلح با روسیه تا زمانی که «ولادیمیر پوتین» عهده‌دار سمت ریاست‌جمهوری این کشور باشد، منع می‌سازد. از سوی دیگر، مسکو تاکید کرده است تا زمانی که اوکراین مناطق تصرف‌شده روسیه را به رسمیت نشناسد، هرگونه مذاکرات صلح با آن بی‌نتیجه خواهد بود.

خبرگزاری ای‌ان‌آی هند در این باره گزارش داد که زلنسکی با انتشار پیامی در حساب کابری شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس گفت اوکراین به‌همراه سوئیس در حال آماده شدن برای چنین نشستی است.

او با اشاره به روسیه مدعی شد: برای آن‌ها به آتش‌کشیدن امر لذت‌بخشی است. همه ما می‌دانیم که گرفتار آن هستیم. روسیه توسط مردانی اداره می‌شود که به آتش‌کشیدن زندگی‌ها، ویران کردن شهرها و روستاها، تفرقه میان مردم و پاک کردن مرزهای ملی از طریق جنگ را عادی‌سازی می‌کنند. هیچ ملتی نیست که به‌تنهایی و بدون کمک چنین جنگی را متوقف کند. همکاری رهبران جهانی هم لازم است.

او همچنین گفت اوکراین بیشترین تجربه جهانی را در زمینه «دروغ‌های روسیه درباره گفتمان و مذاکره» دارد.

زلنسکی رهبران آمریکا و چین را به نشست صلح اوکراین دعوت کرد
دیدار زلنسکی با وزرای خارجه اتحادیه اروپا در سفر به کی‌یف، اکتبر ۲۰۲۳

رئیس‌جمهور اوکراین ادامه داد: دقیقا به همین دلیل است که به تلاش‌های جهانی نیاز است. نشست جهانی صلحی با مشارکت رهبران جهانی که روسیه نتواند آن را فریب دهد. ما به همراه سوئیس در حال آماده شدن برای چنین نشستی هستیم. ۱۵ ژوئن آغاز می‌شود. بیش از هشتاد کشور مشارکت خود را تایید کرده‌اند.

او از رهبران جهانی برای مشارکت در این نشست دعوت کرده و از آن‌ها خواست رهبری خود را در پیشبرد صلح نشان دهد.

زلنسکی بیان کرد: ما به همکاری با رهبران کشورها ادامه می‌دهیم و از آن‌ها دعوت می‌کنیم که در این نشست شرکت کنند. من از رهبران جهانی که هنوز از تلاش‌های جهانی نشست جهانی صلح دور هستند، از رئیس‌جمهور «جو بایدن» رهبر آمریکا و از رئیس‌جمهور «شی جین‌پینگ» رهبر چین این خواسته را دارم. لطفا رهبری خود را در پیشبرد صلح نشان دهید. صلح واقعی، نه فقط وقفه‌ای در حملات.

او افزود که تلاش‌های اکثریت جهانی بهترین تضمین برای این است که تمامی تعهدات اجرایی خواهند شد.

رئیس‌جمهور اوکراین درخواست کرد که «لطفا با رهبری و مشارکت خود از نشست صلح حمایت کنید.» زلنسکی که در شهر خارکیف به سر می‌برد، گفت این شهر بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و ارتش روسیه هر روز آن را هدف قرار می‌دهد.

زلنسکی رهبران آمریکا و چین را به نشست صلح اوکراین دعوت کرد
تصویر هوایی شهر از ووف چانسک در استان خارکیف، ۲۰ مه ۲۰۲۴

او افزود که هیچ محله یا خیابانی در خارکیف از این «بی‌رحمی مدام»‌ در امان نبوده است. زلنسکی همچنین مدعی شد که روسیه، تقریبا، تمامی کشورهای همسایه خود را تهدید می‌کند و «تنها کشوری است که یک نیروگاه اتمی را تصرف کرده و آشکارا، از آن برای تهدید به تشعشع اتمی استفاده می‌کند.» او مدعی شد: چیزی نیست که روسیه از آن به عنوان یک سلاح استفاده نکند، از جمله گرسنگی.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha