• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403030603714
  • خبرنگار : 50444

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد

غربالگری تیروئید بیش از ۱۲ هزار نوزاد در خراسان شمالی

غربالگری تیروئید بیش از ۱۲ هزار نوزاد در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۲ هزار و ۴۹۴ نوزاد در طرح غربالگری کم کاری تیروئید مورد پایش قرار گرفتند، گفت: از این تعداد ۶۷ نوزاد مشکوک به بیماری شناسایی و برای شروع درمان به پزشکان متخصص ارجاع داده شدند.

دکتر محمدرضا اکبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در خراسان شمالی در ۱۰ مرکز شهری، ۱۳ مرکز شهری-روستایی، ۳۴ مرکز روستایی و سه بیمارستان، نمونه‌گیری از پاشنه پا از نوزادان سه تا پنج روزه در قالب طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید مادرزادی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بروز بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان علل زیادی دارد، ادامه داد: کمبود ید، ازدواج‌های فامیلی، ابتلا مادر به بیماری‌هایی مثل مشکلات تیروئید، دیابت و فشارخون بالا در دوران بارداری(پره اکلامپسی) از جمله این علل هستند.

دکتر اکبری با بیان اینکه بیماران در بدو تولد معمولا علامتی ندارند و به‌ تدریج علایم و نشانه‌هایی بیماری بروز می‌کنند، عنوان کرد: نوزادان با وزن غیرطبیعی (نوزادان با وزن بیش از ۴۰۰۰ و یا کمتر از ۲۵۰۰ گرم) تولد بعد از هفته ۴۲ بارداری، کم‌اشتهایی، گیرکردن مکرر غذا در گلو، ضعف در مکیدن، اختلالات تنفسی، خواب‌آلودگی، کم گریه‌کردن، کم‌تحرکی، یبوست شدید، شکم بزرگ، فتق نافی، کم‌بودن دمای بدن و... از علایم بروز این بیماری در نوزادان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: تنها پنج درصد نوزادان مبتلا به کم کاری تیرویید در هفته اول بر اساس علائم بالینی قابل تشخیص هستند و این بیماری در نوزادان بسیار جدی است. عدم تشخیص به هنگام بیماری و یا شروع دیر هنگام درمان عوارضی بسیار مهم و غیرقابل برگشت ایجاد می کند.

وی تأکید کرد: نوزادان مبتلا به بیماری کم‌کاری تیروئید در اوایل تولد معمولاً بدون علامت هستند و امکان تشخیص بیماران در چهار هفته اول تولد با استفاده از علائم بالینی بسیار کم است. علائم بالینی به‌تدریج و تا حدود ۶ ماهگی شیرخوار بروز می‌کند. در نتیجه با استفاده از علائم بالینی تشخیص بیماری دیرهنگام انجام شده و کمبود هورمون تیروئید، اثرات منفی خود را بر شیرخوار گذاشته و عقب ماندگی ذهنی اتفاق خواهد افتاد. ازاین‌رو، باید تمام نوزادان در روزهای سه تا پنج تولد غربالگری شوند تا اگر به این بیماری مبتلا هستند، با شروع درمان به‌موقع از عقب‌ماندگی ذهنی پیشگیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha