• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403030603726
  • خبرنگار : 71661

گاردین: واکنش‌ها به احتمال بازداشت نتانیاهو استاندارد دوگانه غرب را فاش کرد

گاردین: واکنش‌ها به احتمال بازداشت نتانیاهو استاندارد دوگانه غرب را فاش کرد
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

واکنش‌ها به درخواست محاکمه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به جرم جنایات جنگی، دوگانگی اخلاقی غرب را آشکار کرده است، اما این مصونیت تا ابد برقراری نیست و همه در برابر قانون پاسخگو خواهند شد.

به گزارش ایسنا، اعتراضات رهبران این رژیم و آمریکا به تصمیم دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای درخواست دستگیری نتانیاهو به اتهام جنایات جنگی، یک مسئله دیرینه را برجسته کرده است: اینکه در نگاه صاحبان قدرت، انسان‌ها با هم برابر نیستند.

به گزارش روزنامه انگلیسی، معترضان به درخواست دادستان دیوان کیفری باور دارند خشونت علیه فلسطینی‌ها، که به حاشیه رانده شده و بی‌صدا هستند، قابل‌قبول‌تر است تا خشونت علیه صهیونیست‌ها! هر کسی هم که بخواهد با این قانون نانوشته مخالفت کند، در نهایت به یهودی‌ستیزی متهم خواهد شد.

خشم سیاستمداران آمریکایی، صهیونیست و اروپایی از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو معنای بسیاری دارد و ناامیدکننده است. به گزارش گاردین، حمله حماس به مواضع رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی که در بیشترین حالت به کشته‌شدن ۱۲۰۰ صهیونیست منجر شده نمی‌تواند توجیه مناسبی برای پاسخ نابرابر و غیرقانونی رژیم صهیونیستی در غزه باشد. زندگی فلسطینی‌ها به‌اندازه هر کس دیگری ارزشمند است، اما گویا رهبران غربی کشتار بیش از ۳۵ هزار فلسطینی از جمله دست‌کم ۱۲ هزار زن و کودک را نادیده می‌گیرند.

هفته گذشته «کریم‌ خان» دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی گفت، این دادگاه به دنبال صدور حکم بازداشت برای چهره‌های مرتبط با درگیری‌های اخیر غزه است، از جمله «بنیامین نتانیاهو» و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی. این درخواست که به دلیل متهم شدن این مقامات به جنایت علیه بشریت مطرح شده، واکنش‌های فراوانی را در پی داشته است، از جمله از سوی آمریکا که شدیداً با آن مخالفت کرده است.

به گزارش گاردین، نتانیاهو و «گالانت» فکر می‌کنند که فراتر از قانون هستند و این را با اقدامات خود در غزه ثابت کرده‌اند؛ اما دیوان کیفری بین‌المللی نشان داده که همه باید برای اعمال خود پاسخگو باشند.

رسانه انگلیسی با اشاره به انتقادات بایدن از تاکتیک‌های نتانیاهو برای تحمیل گرسنگی به مردم غزه، واکنش بایدن به درخواست کریم خان را غیرمنطقی دانست. به گزارش گاردین، گرچه رهبران غرب از یک نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون سخن می‌گویند، اما در عمل نمی‌توانند مفهوم برابری در مقابل قانون را تاب بیاورند و این «عدالت» گزینشی باعث شده تلاش‌ها برای پاسخگوکردن نقض‌کنندگان قوانین بین‌المللی با مشکل مواجه شود.

گاردین با انتقاد از ادعای «آنتونی بلینکن» مبنی بر اینکه دیوان کیفری در غزه صلاحیت قضایی ندارد، تاکید کرد فلسطینی‌ها نباید در دادگاه‌های متعصب رژیم صهیونیستی به دنبال عدالت باشند. وزارت خارجه آمریکا اخیراً مدعی شد که دیوان کیفری بین‌المللی در غزه صلاحیت قضایی ندارد، زیرا رژیم صهیونیستی عضو این دیوان نیست. واشنگتن می‌گوید فلسطینیان برای طرح شکایت خود از جنایات رژیم صهیونیستی، به دادگاه‌های همین رژیم مراجعه کنند!

به گزارش این روزنامه، وضعیت غزه یک فاجعه ساخته دست انسان است که از بسیاری جهات بدتر از دیگر مناقشات عصر حاضر است. علاوه بر غزه، فلسطینیان در کرانه باختری نیز تلفات بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند و حمایت رهبران غربی مانند «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس از اقدامات رژیم صهیونیستی، نشان از «جهل و تکبر» آن‌ها دارد.

گاردین با اشاره به اینکه حتی رسانه‌های صهیونیست مانند هاآرتص هم از اقدامات نتانیاهو در غزه انتقاد کرده‌اند، گزارش داد گرچه نتانیاهو فکر می‌کند هرگز پایش به صحن دادگاه لاهه باز نخواهد شد، اما نهادهای قضایی بین‌المللی پیام واضحی دارند: این مصونیت دائمی نخواهد بود و هیچ‌کس فراتر از قانون نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha