• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403030603737
  • خبرنگار : 50214

بذرپاش در افتتاح ۴۱۵۷ واحد نهضت ملی مسکن در یزد:

رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده کشور شکسته شد

رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده کشور شکسته شد

ایسنا/یزد وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مثبت شدن رشد تولید مسکن در کشور با اجرای نهضت ملی مسکن، از شکسته شدن رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده کشور در سال گذشته با صدور افزون بر ۹۲ هزار پروانه ساختمانی خبر داد.

«مهرداد بذرپاش» امروز یکشنبه ششم خردادماه در مراسم افتتاح همزمان با چهار هزار و ۱۵۷ واحد نهضت ملی در قالب‌های مختلف، تحویل چهار هزار و ۴۱۲ قطعه زمین و آغاز عملیات اجرایی بیش‌ از ۲۰ هزار واحد جدید نهضت ملی مسکن در استان یزد که در مجتمع تازه تاسیس ۱۶۰ واحدی آزادشهر برگزار شد، اظهار کرد: موضوع مسکن یکی از موضوعات مورد تأکید رئیس‌جمهور فقید و شهید در سه سال مسئولیت ایشان در حوزه اجرایی کشور بود و در این مدت، روز و هفته ای نبود که این موضوع در دستور کار دولت و رئیس‌جمهور یا معاون اول وی نباشد و به نوعی از آن غفلت شود.

وی افزود: البته مسکن موضوع بسیار مهم و در عین سادگی، موضوعی با پیچیدگی‌های گسترده است به نحوی که بعضا برخی مسائل به ظاهر ساده، بسیاری از طرح های مسکن سازی در قالب تعاونی‌های مسکن را دچار مشکل کرده ولی دولت با وجود موانع تولید مسکن در کشور طی این مدت جهش‌وار و شجاعانه‌ مسیر را انتخاب و طی کرده است.

وزیر راه و شهرسازی به اشاره به نقدهایی که علیه دولت بابت تعهد ساخت چهار میلیون واحد مسکونی وجود داشت، گفت: اگر دولت چنین تعهدی نمی‌کرد ولی قانون که بود و اگر قانون هم نمی‌گفت ولی ضرورت کشور و هم نیاز هر ساله کشور به تولید حدود یک میلیون مسکن توسط خود مردم و تسهیلگری دولت که وجود می‌داشت.

وی با بیان این که زمانی چرخ اقتصاد کشور به حرکت در می‌آید یا با سرعت بالاتری به حرکت در می‌آید که موتور تولید مسکن در کشور به چرخش درآید، عنوان کرد: کاهش آمار بیکاری در یک‌سال اخیر با حجم تولید و طرح های مسکن و ساختمان کشور تناظر کاملاً یک‌ به‌ یک داشته است.

بذرپاش گفت: در حالی بخش مسکن و ساختمان کشورمان در سال ۱۳۹۹ رشد منفی ۱۳.۵ را تجربه کرد که این رقم در ۹ ماهه سال گذشته به مثبت ۴.۸ رسیده و منتظر آمار ۱۲ ماهه آن هستیم.

وی تاکید کرد: این آمارها با حرف اتفاق نخواهد افتاد بلکه باید اقدام کرد، باید تصمیم گرفت و بسیاری از مسائل به ظاهر لاینحل روی میز را از پیش رو برداشت و این مهم با ورود همه ظرفیت‌های دولت و کشور به این  میدان اتفاق خواهد افتاد.

وی با  بیان این که امروز بیش‌ از دو میلیون و ۶۰۰ هزار عملیات در قالب نهضت ملی در سراسر کشور آغاز شده است، گفت: تاکنون بیش‌ از ۵۵۰ هزار واحد از این تعداد تحویل متقاضیان شده و مابقی در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارند و این در حالیست که برخی تعاونیهای مسکن ۱۰۰ یا ۲۰۰ واحدی با هزار و یک مشکل حقوقی بعضاً چند دهه دچار وقفه می‌شوند.

وزیر راه خاطرنشان کرد: در سال گذشته و پیگیری رئیس‌جمهور فقید، رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده کشور شکسته شد و از ۸۹ هزار پروانه صادره توسط شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۹۲ هزار مرد رسید و در بخش روستایی نیز میزان عملیات ساخت و ساز به رقمی بی‌سابقه در تاریخ نظامات شهرسازی و کشور رسیده است به طوری که تنها در این بخش تاکنون بیش‌ از ۶۰۰ هزار قطعه زمین تأمین شده و عملیات واگذاری به مردم اتفاق افتاده است که امیدواریم به هدف‌گذاری یک میلیون مورد نیز برسیم.

وی با تاکید بر لزوم سرعت گرفتن این فرایند، گفت: در حال حاضر عدد ساخت مسکن روستایی در کشور از ۵۳۰ هزار مورد عبور کرده و قطعاً این روند را با سرعت بیشتری به پیش خواهیم برد.

وی با اشاره به ابتکار ایجاد خانه‌های ویلایی براساس سیاست ۵۰ درصد تک واحدی و ویلایی در صورت امکان تامین زمین مورد نیاز در جهت نزدیکتر شدن به تحقق الگوی ایرانی اسلامی، گفت: امروز نیز حدود چهار و ۴۰۰ قطعه اراضی در قالب‌های مختلف ساخت با مشارکت مردم واگذار شده و این هم در سال رشد و جهش تولید با مشارکت مردم معنادار خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که نمی‎توان ساخت مسکن را بدون حضور مردم نه‌ تنها در حوزه تأمین مالی بلکه در تمام مراحل ساخت تصور کرد، افزود: کاهش مدت ساخت با سرعت گرفتن فرایند ساخت با مشارکت مردم منجر به کاهش جدی هزینه‎ها یا به عبارتی قیمت تمام شده طرحها خواهد شد و این از جمله مواهب مشارکت مردم در حوزه تولید می‌باشد که یکی از تجلی‌های آن تولید مسکن است.

وی بر لزوم مداخله و مشارکت جدی‌تر مردم برای سرعت گرفتن تولید در الگوهای ساخت متفاوت و جذاب‌تر و باکیفیت‎تر تاکید کرد و گفت: جهت‌گیری رئیس جمهورمان همین بود و تلاش دولت نیز تداوم این روند است و در همین راستا نیز در همین روزهای سخت شاهد برگزاری هجدهمین جلسه شورای مسکن با وجود شهادت رئیس جمهور و به ریاست آقای مخبر بودیم.

بذرپاش به ابلاغ قانون اخیر مبنی بر ورود بخش‌های عمومی و دولتی به کنترل اجاره‌بها برای اولین بار در تاریخ کشورمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه حادثه تلخ اخیر مانع از معرفی مناسب این قانون به مردم شد ولی با وجود متغیرهای زیادی که در این قانون دخیل هستند، اجرای آن می تواند به انضباط بیشتر بازار مسکن منتج شود.

وزیر راه در بخشی از سخنانش نیز به تاثیرات ثبت بیش از ۳۷۷ هزار قرارداد اجاره به صورت رایگان در سامانه خودنویس اشاره و اضافه کرد: قانون مالیات برای خانه‌های خالی در کشورمان به رغم این که مربوط به ۴۰ سال قبل است و در بسیاری از کشورهای بزرگ اروپایی نیز اجرا شده، تازه سال گذشته با معرفی بیش‌ از ۱۸۰ هزار خانه خالی به سازمان مالیاتی در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم منجر به ساماندهی این بخش شود.

رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده کشور شکسته شد

«مهران فاطمی» استاندار یزد نیز در این مراسم اظهار کرد: اتفاقی که در حوزه نهضت ملی مسکن در استان یزد رقم خورده واقعاً در تاریخ یزد بی‌نظیر بوده و به واقع یزد را به یک کارگاه بزرگ عمرانی در حوزه مسکن تبدیل کرده است.

وی به تورم بالای مسکن در استان اشاره و آن را ناشی از رتبه سوم استان در نرخ خالص مهاجرت کشور و توقف ۱۰ ساله طرحهای تولید مسکن در استان خواند و گفت: خوشبختانه با اجرای نهضت ملی مسکن وضعیت بسیار امیدبخش و اعتمادآفرینی در استان ایجاد شده است.

استاندار گفت: در حوزه اجاره بها نیز اتفاقات خوبی در این دولت شروع و قوانینی که در این باره شکل گرفته است، نویدبخش آینده‌ی بسیار خوبی برای استان یزد خواهد بود.

«احسان خواجه رضایی» مدیر کل راه و شهرسازی استان هم به پیگیری‌های هفتگی شورای مسکن استان اشاره و عنوان کرد: در حالی تعهد چهار ساله استان یزد ۵۳ هزار واحد مسکونی بوده ولی امروز تنها در حوزه مسکن شهری بالغ بر ۷۰ هزار واحد کارسازی شده‌ که بیش از برنامه و تعهدات بوده است.

وی با بیان این که این واحدها در مراحل مختلف عملیات اجرایی از آماده‌سازی تا تحویل قرار دارند، به افتتاح همزمان چهار هزار و ۱۵۷ واحد در برنامه امروز با حضور وزیر  اشاره و اظهار کرد: مجموعه ۱۶۰ واحدی آزادشهر نیز در پنج بلوک ۸ طبقه با زیربنای بین ۹۵ تا ۱۰۵ مترمربع واحدها از اواخر سال ۱۳۹۹ آغاز و دو ساله آماده بهره برداری شده است.

خواجه رضایی همچنین به تحویل چهار هزار و ۴۱۲ قطعه اراضی گروه ساخت به متقاضیان در مراسم امروز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مسئولان ارشد استان و دستگاه‌های خدمات رسان همکاری و تعامل خوبی در رابطه با طرح نهضت ملی در استان دارند که امیدواریم با تداوم پرقدرت فعالیتها شاهد عمل به تمامی تعهدات خود در این زمینه و شیرین شدن کام مردم در این حوزه باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha