• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403030603768
  • خبرنگار : 71660

کریم خان: وظیفه‌ام را در قبال جنایات جنگی اسرائیل انجام می‌دهم

کریم خان: وظیفه‌ام را در قبال جنایات جنگی اسرائیل انجام می‌دهم

«کریم خان» دادستان دیوان کیفری بین‌المللی که درخواست حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را صادر کرده، ضمن انتقاد از واکنش‌ منفی برخی از سیاستمداران، گفت در این مسیر چه تشویق شود و چه محکوم وظیفه‌اش را انجام خواهد داد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته «کریم خان» درخواست حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را صادر کرد؛ اقدامی که در این مرحله به یکی از شعبات مقدماتی دیوان کیفری بین‌المللی ارسال می‌شود و هیئتی متشکل از سه قاضی از رومانی، بنین و مکزیک درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در اولین مصاحبه‌اش از زمان اعلام این دادخواست، به سیاستمدارانی از جمله «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت که واکنش منفی به این حکم نشان داده بودند.

کریم خان در مصاحبه با روزنامه تایمز گفت: «کار ما دوست پیدا کردن نیست. ما چه تشویق شویم و چه محکوم، وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم. ما باید اهمیت برابر هر کودک، هر زن و هر غیرنظامی را در جهانی که به شدت قطبی می‌شود، برجسته کنیم و اگر این کار را نکنیم، آن وقت هدف ما چیست؟»

اگر دادخواست دیوان کیفری بین‌المللی اجرایی شود، ۱۲۴ کشور در سراسر جهان از جمله همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همه کاندیداها، به جز اوکراین و ترکیه که اساسنامه رم را امضا و تصویب نکرده‌اند، موظف هستند از حکم این دیوان پیروی کنند و مقامات مذکور صهیونیستی در صورت ورود به خاک آنها دستگیر می‌شوند.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در ادامه تاکید کرد: «اگر کشورها اقدامی در این راستا انجام ندهند، پیامدهای سنگینی به دنبال خواهد داشت. دیوان کیفری بین‌المللی همانند کودک آنها است و من مثل پرستار. آنها وظیفه دارند از کودک خود مراقبت کنند و یا نسبت به طرد او مسؤول باشند.»

وی افزود: «جهان در این وضعیت نگاهش را به ما دوخته است. در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا مردم این وضعیت را به عنوان یک نقطه تبلور می‌بینند. آیا دولت‌های قدرتمند صادقانه می‌گویند مجموعه‌ای از قانون وجود دارد یا این سیستم مبتنی بر قواعد یک سیستم پوچ و مزخرف است و صرفا ابزار ناتو و دنیای پسااستعماری است، بدون اینکه قصد واقعی برای اجرای قانون را به طور یکسان داشته باشد؟ قانون باید هدفی داشته باشد؛ این همان چیزی است که کشورهایی را که به قانون احترام می‌گذارند از گروه‌های جنایتکار و تروریست‌ها جدا می‌کند.»

کریم خان با اشاره به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: «اسرائیل حق دارد از جمعیت خود محافظت کند و اسرایش را بازگرداند اما هیچ‌کس مجوز ارتکاب جنایات جنگی یا جنایت علیه بشریت را ندارد.»

هنگامی که کریم خان حدود ۲ سال و نیم پیش زمام امور را به دست گرفت، وعده اصلاحات، به خصوص تمرکز بر جنایات علیه کودکان و خشونت جنسی و هم‌چنین گسترش تمرکز جغرافیایی دادگاه را داد. دیوان کیفری بین‌المللی به لحاظ تاریخی تنها به دنبال جنگ‌طلبان و دیکتاتورهای آفریقایی بوده است و طی ۲۲ سال فعالیتش، تنها نسبت به ۱۰ مورد اعلام جرم کرده است.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در ادامه این مصاحبه عنوان کرد: «ما در حال حاضر تحقیقات فعالی در فیلیپین، افغانستان، میانمار، بنگلادش، آمریکای لاتین، گرجستان، اوکراین و فلسطین داریم. ما ممکن است بی‌نقص نباشیم، اما صادقانه و با شواهد و مدارک کار می‌کنیم نه توسط عوامل خارجی.»

کریم خان با اشاره به وضعیت دشوار غزه و جنایاتی که رژیم صهیونیستی در این باریکه مرتکب شده، گفت: « ببینید همه آژانس‌های امدادی مطرح چه می‌گویند، ما در مورد کودکان ضعیف و تحلیل‌رفته چه می‌بینیم. حتی اگر به پزشکان فلسطینی اعتماد نداشته باشیم، پزشکان آمریکایی و انگلیسی داریم که از انجام قطع عضو بدون بیهوشی، از مرگ نوزادان در انکوباتور به دلیل قطع برق و از مرگ مردم به دلیل نبود انسولین صحبت می‌کنند.»

در شرایطی رژیم صهیونیستی به حکم دیوان کیفری بین‌المللی اعتراض دارد که بیش از ۳۵ هزار فلسطینی در نتیجه عملیات‌های زمینی و هوایی این رژیم از هفتم اکتبر در غزه به شهادت رسیده‌اند. اکثر قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و سران رژیم صهیونیستی بی‌توجه به تبعات حملاتشان، با پشتوانه آمریکا به جنایت علیه ملت فلسطین ادامه می‌دهد.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در پایان این مصاحبه تاکید کرد: «به لحاظ بین‌المللی، لحظه پرمخاطره‌ای است و اگر ما اکنون از قانون پیروی نکنیم، عملا هیچ چیز دیگری نداریم که بخواهیم به آن پایبند باشیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۶ ۲۲:۰۹

زنده باد عدالت و عدالت خواه و زنده باد کریم خان