• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۶
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403030603856
  • منبع : پایگاه‌های خبری

ابعاد شکست صهیونیست‌ها در غزه

حامیان غربی رژیم صهیونیستی اعم از کاخ سفید و اتحادیه اروپا بر این باورند، فرسایشی شدن نبرد غزه و گذشت زمان، شرایط را به سود تل آویو سهل نخواهد کرد و شاید عاقلانه‌ترین راه پایان دادن به جنگ در برهه کنونی باشد، حتی با وجود آنکه شکست صهیونیست‌ها در جنگ غزه ماهیت و شکلی رسمی پیدا کند.

به گزارش ایسنا، حنیف غفاری،کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی با این عنوان در راهبرد معاصر نوشت:  در هفته های اخیر بارها رژیم اشغالگر قدس و در رأس آن بنیامین نتانیاهو بابت شکست در جنگ غزه از سوی متحدان خود مورد انتقاد قرار گرفته است. صورت مسئله در جنگ غزه مشخص است؛ تل آویو به هیچ یک از اهداف سه گانه خود یعنی آزادسازی اسیران صهیونیست، نابودی حماس و اشغال نوار غزه دست نیافته و چشم اندازی نیز در این زمینه وجود ندارد. 

با وجود این، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است انتقادات به وی کلی و ابعاد کمی و مستند ندارد. هم اکنون برخی رسانه های غربی در پاسخ به ادعای نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، به کمی سازی فاکتورها و مؤلفه های شکست تل آویو در جنگ غزه روی آورده اند.

در یکی از تازه ترین موارد، نشریه پولتیکو  طبق داده ها و اطلاعات غیر رسمی نهادهای امنیتی آمریکا تأکید کرد، تنها 30 تا 35 درصد مبارزان حماس از هفتم اکتبر تا کنون جان باخته اند و حدود 65 درصد تونل های این گروه هنوز سالم هستند. قرینه یابی این گزاره چندان دشوار نیست؛ بیشتر توان رزمی و زیرساختی حماس با وجود گذشت نزدیک به هشت ماه از جنگ به قوت خود باقی است. فراتر از آن، حماس توانسته توان خود را در حین جنگ با جذب نیروهای جدید و گسترش ابعاد مقاومت میدانی در برابر صهیونیست ها بازتعریف کند. همین موضوع سبب شده است مقام های کاخ سفید ورود نتانیاهو به رفح را مصداق بارز خطای میدانی و فرامتنی قلمداد کنند.

به عبارتی گویاتر، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دغدغه حقوق بشری در قبال حمله صهیونیست ها به رفح ندارد و مخالفت با این اقدام، نشئت گرفته از واقعیت های میدانی و کمی و این همان موضوعی است که پولتیکو نیز بر آن تأکید می کند.  این نشریه می گوید، حماس با توجه به شرایط جاری می تواند ماه‌ها در برابر حملات رژیم صهیونیستی مقاومت کند و حمله به رفح نیز تأثیری در این روند ایجاد نخواهد کرد. انتشار اطلاعات محرمانه نهادهای امنیتی آمریکا در بحبوحه حمله به رفح را می توان تلاش پنهان از سوی مقام های آمریکایی مبنی بر جلوگیری از تشدید دامنه و عمق شکست راهبردی و تاکتیکی صهیونیست ها در میدان تلقی کرد.


نکته مهم تر اینکه رژیم اشغالگر قدس جبهه شمال را نیز به حزب الله واگذار و مقاومت لبنان با تسلطی هوشیارانه و مدبرانه بر میدان نبرد با دشمن صهیونیستی، بسیاری از محاسبات و پیش فرض های تل آویو را در این حوزه جغرافیایی و میدانی مهم ابطال کرده است.

 
حامیان غربی رژیم اشغالگر قدس اعم از کاخ سفید و اتحادیه اروپا بر این باورند، فرسایشی شدن نبرد و گذشت زمان، شرایط را به سود تل آویو تسهیل نخواهد کرد و شاید عاقلانه ترین راه پایان دادن به جنگ در برهه کنونی باشد، حتی با وجود آنکه شکست صهیونیست ها در جنگ غزه ماهیت و شکلی رسمی پیدا کند. به نظر می آید در آینده ای نزدیک حامیان غربی رژیم اشغالگر قدس درصدد تئوریزه کردن و توجیه شکست تل آویو در نوار غزه برآیند که این همان کابوس نتانیاهوست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha