• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403030603921
  • خبرنگار : 50548

مدیر یک شرکت دانش‌بنیان:

مشهد در حوزه فناوری اطلاعات مظلوم واقع شده است

مشهد در حوزه فناوری اطلاعات مظلوم واقع شده است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه مشهد در حوزه فناوری اطلاعات مظلوم واقع شده است، گفت: بزرگترین پلتفرم‌ها در حوزه‌های تخصصی مختلف را در مشهد داریم، در حالیکه اکثر حمایت‌ها و امکانات به مرکز و تهران اختصاص دارد.

محمدصادق امین‌شریعتی امروز، ۶ خرداد در نشست بررسی چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان که از سمت پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، اظهار کرد: معمولا استارآپ‌هایی که کار خود را با ایده‌های خوب آغاز و سپس رشد می‌کنند، ناگهان با ورود غول‌های سرمایه‌گذاری مواجه می‌شوند که با سرمایه‌های بسیار درشت، آن ایده‌ها و طرح‌های موفق را می‌بلعند. به عنوان مثال فعالیت تاکسی‌های اینترنتی ابتدا در مشهد آغاز شد، اما هم‌اکنون دیگر آن شرکت‌هایی که این کار را شروع کردند، فعال نیستند، زیرا ناگهان شرکت‌هایی با سرمایه‌های کلان وارد شدند و عملا آن‌ها را نابود کردند.

وی اضافه کرد: بنابراین ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری، یکی از مهمترین چالش‌های موجود برای شرکت‌های دانش‌بنیان است. در این خصوص خلأ‌های قانونی داریم، زیرا ایده و طرحی که پیاده می‌شود، جایی برای ثبت و دفاع ندارد یا اینکه نهادهایی برای حمایت، نظارت و کنترل بر سرمایه‌گذاران نیست. 

این مدیر شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه مشهد در حوزه فناوری اطلاعات مظلوم واقع شده است، عنوان کرد: بزرگترین پلتفرم‌ها در حوزه‌های تخصصی مختلف را در مشهد داریم، در حالیکه اکثر حمایت‌ها و امکانات به مرکز و تهران اختصاص دارد.  متاسفانه نگاه شایسته و درخوری به حوزه فناوری اطلاعات در شهر مشهد نمی‌شود. 

امین‌شریعتی ادامه داد: همچنین اختصاص زمین برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از دیگر مشکلات است. اگر چه اختصاص زمین در پارک علم و فناوری برای بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه صنعت مشغول هستند، بسیار خوب است، اما برای شرکت‌هایی مانند ما که در حوزه بازاریابی و فناوری اطلاعات فعال هستند، ایده مناسبی نیست، زیرا پارک علم و فناوری در خارج از شهر واقع شده است. حال آنکه در پایتخت مکان‌های بسیاری در نقاط مختلف شهر در اختیار شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات قرار می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه بزرگترین معضل امروز ما جابه‌جایی مکان شرکت است، افزود: بارها به همراه دیگر پلتفرم‌های بزرگ اقدام به نامه‌نگاری مشترک در این باره کرده‌ایم و از دستگاه‌های مختلف تقاضای خرید زمین در داخل شهر داشته‌ و حتی پرداخت هزینه آن به صورت مدت‌دار را قبول کرده‌ایم، اما متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشده است.

همچنین سیدهادی ملک، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان نیز در ادامه با بیان اینکه سامانه مربوط به این شرکت با به‌کارگیری فناوری‌‎های روز دنیا شرایط رزرو به صورت ۱۰۰ درصد آنلاین را برای اولین بار در ایران ایجاد کرده است، گفت: یکی از اقدامات ما طراحی و اجرای سامانه GRS با هدف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی است. GRS یک سامانه رزواسیون مرکزی است که با هدف توسعه زیرساخت ارتباطی آژانس‌ها با هتل‌ها طراحی و اجرا شده است.

وی ادامه داد: به وسیله این سامانه که هم‌اکنون به ۲۵۰ آژانس گردشگری در کشور خدمات ارائه می‌دهد و نزدیک به ۴۰ درصد بازاریابی رزرو هتل در ایران را در دست دارد، قادر خواهید بود رزروهای خود را به صورت ۱۰۰ درصد آنلاین برای هتل‌ها ارسال کنید. همچنین در صورت درخواست تغییرات و کنسلی استعلام خود را از طریق سامانه برای هتل ارسال می‌کنید. 

این مدیر شرکت دانش‌بنیان افزود: در واقع این سامانه پل ارتباطی آژانس‌های گردشگری با هتل‌‎ است و ارتباطی دوطرفه با نرم‌افزارهای هتل ایجاد و از این طریق قیمت و ظرفیت اتاق‌ها را به صورت خودکار به‌روز می‌کند. از طرف دیگر به آژانس‌های گردشگری نیز خدمات رزرواسیون ارائه می‌دهد و آن‌ها می‌توانند از طریق GRS قیمت‌ها و وضعیت هتل‌ها را دریافت و رزروهای خود را ارسال کنند. 

ملک با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌ها در مسیر آنلاین شدن خدمات، بیان کرد: صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به منابع انسانی و افزایش درآمد، تسهیل مسیر پیوستن به بازار جهانی، ایجاد فرصت توسعه‌پذیری و رشدنمایی از جمله این موارد هستند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha