• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403030704035
  • خبرنگار : 50136

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:

آذربایجان‌غربی ۲.۷ میلیون هکتار مرتع دارد

آذربایجان‌غربی ۲.۷ میلیون هکتار مرتع دارد

ایسنا/آذربایجان غربی معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: ۱۲۰ هزار نفر بهره‌بردار دارای مجور چرای دام در مراتع استان هستند که به طور متوسط ۲۰۰ تا ۲۲۰ هکتار مرتع در اختیار دارند.

مسعود شفیعی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه عرصه مراتع استان ۲.۷ میلیون هکتار است، اظهار کرد: اغلب مراتع ییلاقی استان در نوار مرزی واقع شده اند و کنترل بر این مراتع توسط نیروهای انتظامی و مرزبانی نیز انجام می شود و این موجب شده تا ییلاقات فرصتی برای بازسازی داشته باشند.

وی با بیان اینکه سطح مراتع استان برای چرای دام، کم و جمعیت بهره بردار به نسبت سطح مراتع بالاست، اضافه کرد: مجوزهای صادر شده برای چرای دام سعی می‌شود متناسب با میزان علوفه و سطح مراتع باشد و مراتع مرتب به روزرسانی می شوند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: مراتع ییلاقی استان از وضعیت بهتری برخوردار هستند چرا که دور از دسترس دامداران و روستاییان بوده و شرایط آب و هوایی اجازه چرای دام زودتر از زمان مقرر را نمی دهد.

شفیعی با بیان اینکه کم بودن وسعت مراتع گاهی موجب اختلافاتی در بین دامداران می شود، افزود: همکاران منابع طبیعی این مشکلات را همواره رفع می کنند چرا که تعداد افرادی که معیشت شان به مرتع متصل بوده، بسیار است.

وی گفت: یک میلیون هکتار از ۲.۷ میلیون هکتار مراتع استان، ییلاقی بوده و در اختیار دامداران قرار دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اضافه کرد: در صدور مجوز برای چرای دام مبالغی به عنوان عوارض قانونی دریافت می شود که سال گذشته ۲۰ میلیارد ریال عوارض اخذ شده است.

شفیعی اظهار کرد: زمان ورود و خروج تعداد دام و محدوده مراتع در پروانه چرا درج می‌شود و دامداران ملزم به رعایت این موضوع هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha