• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403030704130
  • منبع : فضای مجازی

تولید اسفنج بندآورنده خون با پر مرغ

تولید اسفنج بندآورنده خون با پر مرغ

اسفنج کراتینی برای کاربرد به عنوان بندآوری خون دستاورد جدید محققان کشورمان است که به گفته آنها این محصول با استفاده از ضایعات پر کشتارگاه‌های مرغ، به تولید رسیده است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا گودرزی از محققان این طرح عنوان این پروژه را تهیه اسفنج زیستی متخلخل از کراتین بازیافتی از الیاف پروتئینی جهت کاربرد پزشکی ذکر کرد که با راهنمایی دکتر فاطمه داداشیان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر علیرضا وطن آرا و با مشاوره دکتر ضرغام سپهری زاده از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران اجرایی شده است.

وی افزود: هدف اصلی این تحقیق استفاده از ضایعات پر مرغ به عنوان منبع غنی از کراتین در بندآورنده خون از جمله کاربردهای پزشکی بوده است. اجرای این طرح و تبدیل این ضایعات به ساختاری کاملا کاربردی ایجاد ارزش افزوده را در پی دارد.

گودرزی اظهار کرد: سالانه میلیون‌ها تن پر مرغ در جهان تولید می‌شود که امحای آن به صورت دفن کردن و یا سوزاندن، موجب آلودگی محیط زیست و ایجاد گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

این محقق اضافه کرد: از طرف دیگر علاقه وافر به منابع جدید طبیعی پایدار در زیست پزشکی مقبولیت بسیار زیادی دارد که کراتین از جمله این منابع به شمار می‌رود.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه ساختار تولید شده قابلیت صنعتی شدن را دارد، یادآور شد: محصول تولید شده با نمونه های تجاری که از مواد دیگر تهیه می شوند، قابل رقابت است و عملکرد بهتری را نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد:. با توجه به اینکه در کشور ما ضایعات پر مرغ فراوان است، به راحتی قابلیت تولید این محصول وجود دارد. این تحقیق ساختاری نو از کراتین استخراجی از پر مرغ ضایعاتی با راندمان بالا برای کاربرد در بند آوری خون معرفی می‌کند.

گودرزی با بیان اینکه این طرح به‌عنوان طرح برگزیده تقاضامحور از سوی وزارت علوم تقدیر شده، تاکید کرد: در این‌ پروژه‌ با استفاده از پر مرغ ضایعاتی کشتارگاه‌های مرغ، اسفنجی کارآمد در بندآوری خون به دست آمد.

وی چاپ دو مقاله، یکی از مجلات ISI با رتبه Q1 و دیگری در مجله علمی پژوهشی را از دیگر دستاوردهای این تحقیق دانست و گفت: همچنین این دستاورد که در قالب رساله انجام شده است، از طرف وزارت علوم به دلیل تازگی در ساخت اسفنج پایدار کراتینی از ضایعات پر مرغ در بند آوری خون جزء برترین‌ها شناخته شد.

به گفته وی این اسفنج مورد آزمون حیوانی قرار گرفته است.

گودرزی قابلیت تولید داخلی و رقابت با نمونه‌های مورد استفاده به عنوان بندآوری خون را از مزایای این طرح نام برد و افزود: از دیگر مزیت‌های این طرح کارآمدی بهتر این‌ نمونه در مقایسه با نمونه‌های هم رده خود است. همچنین با توجه به بی ارزش بودن ماده اولیه یعنی ضایعات پر مرغ و پشتوانه تولید آن می‌توان گفت پروسه تولید کاملا مقرون به صرفه خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha