• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: نانو‌ فناوری
  • کد خبر: 1403030704181
  • خبرنگار : 30057

حسگر تشخیص آنفلوآنزا بر بالین ساخته شد

حسگر تشخیص آنفلوآنزا  بر بالین ساخته شد

به تازگی نانوحسگری از نقاط کوانتومی ساخته شده که می‌تواند ویروس آنفلوآنزا را شناسایی کند.

به گزارش ایسنا، در مقاله‌ای که اخیراً در مجله Chemosensors منتشر شده است، محققان یک روش تشخیص ویروس آنفلوآنزا B (IBV) را با استفاده از نقاط کوانتومی ZnIn۲S۴ تقویت شده با نقره ارائه کردند. این ساختار به صورت کره‌های نانوکامپوزیتی در آمده است.

IBV نوعی ویروس بیماری‌زای تنفسی است که باعث عفونت‌های ریوی از ذات‌الریه شدید گرفته تا علائم خفیف تنفسی می‌شود. بنابراین تشخیص دقیق و سریع IBV برای پیشگیری از آنفلوآنزا، درمان به موقع و تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است. فناوری ایمونواسی جریان جانبی (LFIA) به عنوان زیست‌حسگر سریع و ساده در تشخیص ویروس آنفلوآنزا نقش اساسی دارد.

این روش مقرون به صرفه و حساس یکی از حسگرهای مهم در بخش آزمایش‌های تشخیص بر بالین (POCT) است. LFIA می‌تواند با هدف قرار دادن آنتی‌ژن پروتئین ویروس، نتایج دقیق و سریع در تشخیص IBV ارائه دهد. این انتخاب دقیق نشانگرها در بهبود حساسیت بسیار مهم است.

در زمینه زیست پزشکی، نقاط کوانتومی به عنوان برچسب‌های فلورسنت جدید با مزایایی مانند بازده کوانتومی فلورسانس بالا، طول عمر طولانی و قله‌های انتشار فلورسانس باریک ظاهر شده‌اند که باعث می‌شود به عنوان نشانگرهای زیستی مناسب باشند. ادغام نقاط کوانتومی با LFIA و استفاده از آنها به عنوان آنتی بادی‌های دارای برچسب می‌تواند ثبات و حساسیت را در تشخیص بهبود بخشد و امکان تشخیص همزمان چندین نشانگر را فراهم کند و امکان تجزیه و تحلیل چند عاملی را فراهم کند.

به نقل از ستاد نانو و میکرو، با این حال، نقاط کوانتومی اغلب با کاهش نشر لومینسانس ناشی از تجمع در کاربرد در دنیای واقعی روبرو هستند. برای پرداختن به این چالش، ساخت مواد کامپوزیتی با ترکیب نقاط کوانتومی با سایر مواد عامل‌دار، مانند نانوذرات پلی‌استایرن و سیلیس می‌تواند به طور قابل توجهی پایداری فلورسانس و زیست‌سازگاری را افزایش دهد.

با استفاده از این رویکرد، نه تنها کاهش نشر فلورسانس نقاط کوانتومی کاهش یافته، بلکه سیگنال نیز تقویت می‌شود و منجر به بهبود قابل توجهی در ویژگی و حساسیت تشخیص می‌شود. با استفاده از نانوذرات سیلیس دندریتیک (DMSN) به عنوان حامل که دارای سطح گسترده‌ای است، می‌توان نقاط کوانتومی بیشتری را متصل کرد. این معماری لومینسانس پایدار را تضمین می‌کند و سیگنال را بیشتر تقویت می‌کند و باعث افزایش عملکرد کلی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha