• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403030704197
  • خبرنگار : 50037

نسخه شفا بخش برای احیا واحدهای راکد کشاورزی همدان

نسخه شفا بخش برای احیا واحدهای راکد کشاورزی همدان

ایسنا/همدان در سال‌های اخیر بسیاری از واحدهای‌های دام و طیور صنعتی و سنتی کشور به دلیل گرانی نهادها و مشکلات مختلف سرمایه در گردش و قیمت بالای دام، به ناچار نیمه فعال و یا راکد و تعطیل شده بودند که با گام موثر دولت سیزدهم بسیاری از این واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل دوباره احیا و به چرخه تولید بازگشته‌اند و یا اینکه در حال پیگیری برای احیا هستند.

در استان همدان نیز در طی دو سه سال گذشته در دولت سیزدهم گام‌های موثری برای احیا واحدهای مختلف در حوزه کشاورزی برداشته شده که آمار این واحدهای احیا شده و یا در حال بازگشت به چرخه تولید گویای اتفاقات خوبی در استان در زمینه اشتغال، افزایش تولید و امنیت غذایی پایدار است.

 احیا واحدهای دامی یکی از جمله مواردی است که در سطح استان همدان با طرح‌هایی چون طرح "مولد سازی روستایی" و هر روستا یک دامداری " که ایده آن استان همدان بوده، مسیر خوبی را برای احیا سایر واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در پیش گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا تعداد واحدهای صنعتی دام و طیور، گلخانه، واحدهای صنایع تبدیلی و نیز واحدهای پرورش قارچ سطح استان همدان را بیش از ۲۴۵۰ واحد برشمرد و اظهار کرد: از مجموع این تعداد واحد به تفکیک ۱۶۰۰ واحد به واحدهای صنعتی دام و طیور ،۳۵۰ واحد صنایع تبدیلی، ۵۰۰ واحد گلخانه و نیز ۱۲ واحد به واحدهای پرورش قارچ اختصاص دارد.

وی افزود: در سطح استان همدان علاوه بر این واحدها بیش از ۳۰۰۰ واحد سنتی دام و طیور دارای مجوز و نیز بسیاری واحدهای بدون مجوز سنتی دارای فعالیت هستند .

بهراملو با اشاره به روند چشمگیر احیا و بازگشت به چرخه تولید بسیاری از واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل صنعتی دام و طیور، صنایع تبدیلی و گلخانه‌ها در دولت سیزدهم در سراسر کشور و به تبع آن در استان همدان، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ در استان همدان ۷۴ واحد و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۶ واحد صنعتی دام و طیور، صنایع تبدیلی و گلخانه احیا شده است.

وی ادامه داد: در سال‌جاری نیز به برنامه‌ریزی‌ها و بازدیدهای انجام شده از سطح استان و شهرستانهای استان و نیز با استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل در نظر داریم تا پایان سال‌جاری در سال ۱۴۰۳ تعداد ۹۰ واحد صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل دیگر در سطح استان را در زمینه‌های مختلف دام و طیور، صنایع تبدیلی و گلخانه‌ها احیا و به چرخه تولید بازگردانیم.

وی با بیان اینکه احیا واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل بر اساس آمار و گزارشات در دولت سیزدهم به نسبت دولت قبل و سال‌های گذشته چشمگیر و روند تصاعدی داشته است، گفت: تنها راه افزایش تولید و نیز افزایش روند اشتغال پایدار کشور احیا واحدهای مختلف در زمینه حوزه‌های مختلف بوده که در همین رابطه در استان همدان طرحی به نام مولدسازی روستاها را به عنوان پایلوت کشوری آغاز کرده‌ایم.

بهراملو خاطرنشان کرد: در این طرح سعی داریم دامداری‌ها و گلخانه‌ها و نیز صنایع تبدیلی‌های راکد و تعطیل و یا نیمه تعطیلی را که دارای تأسیسات و زیرساخت مناسب هستند را شناسایی کرده و با پیگیری‌های لازم نسبت به احیا این واحدها اقدام کنیم که در این رابطه در این طرح در استان همدان به عنوان پایلوت اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی یادآور شد: طرح مولدسازی روستایی، یکی از جمله طرح‌هایی است که ایده این طرح متعلق به سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بوده و برای همین به صورت پایلوت کشوری این طرح در استان در حال اجراست.

احیای ۲۹ واحد دامداری بزرگ و صنعتی همدان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز به ایسنا گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با شناسایی و پیگیری‌های انجام شده تعداد ۲۹ واحدها دامداری بزرگ و صنعتی غیرفعال با مجموع ۲۰۳۰ رأس دام که دارای زیرساخت و شرایط نگهداری دام بودند فعال شده است.

علی دولو افزود: با برنامه‌ریزی و پیگیری‌هایی که انجام شد، سعی کردیم برای احیا و بازگشت به چرخه تولید این واحدها مشوق‌هایی در اختیار آنان گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه این برنامه را همچنان در دستور کار داریم تا بتوانیم تمامی واحدهای دیگر تعطیل را احیا کنیم، گفت: احیا و بازگشت به چرخه تولید واحدهای تعطیل از نقش موثری در ارتقا تولید، امنیت غذایی کشور، جلوگیری از مهاجرت و ایجاد اشتغال پایدار در سطح روستاها برخوردار است ضمن اینکه خود روستاها نیز دوباره دارای تولید می‌شوند.

دولو با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده وضعیت تأمین نهاده‌ها را مطلوب برشمرد و افزود: چالش‎ها و کمبودها در بخش تامین نهاده‌ها رفع و افزایش قیمت به حداقل رسیده از این رو رضایت در این حوزه به وجود آمده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه شناسایی واحدهای غیرفعال صنعتی با جدیت انجام شده است، یادآور شد: شناسایی واحدهای روستایی و سنتی نیز انجام شده اگرچه شناسایی واحدهای سنتی همچنان تداوم دارد.

 دولو خاطرنشان کرد: مشکلات حقوقی، وراثتی، تسهیلاتی و بدهی‌های مالیاتی و سرمایه در گردش، عدم تخصص و اهلیت در کار از جمله دلایل تعطیلی واحدهای راکد بوده است .

وی گفت: واحدهایی که معمولا مالک آن توان کار و یا تخصص در کار را نداشته‌اند و این امر موجب تعطیلی واحد آنان شده است را با برنامه‌ریزی لازم پیگیریم که افراد دیگری را که در این رابطه دارای تخصص هستند در احیا واحد مشارکت دهیم ضمن اینکه واحدهایی را نیز که از نظر قانونی مجوز آنان دارای مشکل است پیگیری کردیم که هر چه سریعتر مشکل این واحدها نیز مرتفع شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان همچنین از اجرای طرح "هر روستا یک دامداری" در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۳ واحد دامداری روستایی کوچک با مجموع ۱۰۰۰ راس دام سبک و سنگین فعال شده است.

 دولو با اشاره به اجرای طرح "هر روستا یک دامداری" در استان همدان، اظهارکرد: این طرح برای اولین بار در کشور از استان همدان مطرح شد و به منظور مولدسازی روستاها مورد استقبال مسئولان قرار گرفت‌.

وی با تاکید بر اهمیت تولید در روستاها، افزود: در سال‌های گذشته به دلایل مختلف روستاها به جای تولید به مصرف‌کننده تبدیل شدند و این امر به بخشی از تولید استان و کشور آسیب وارد کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه این طرح به صورت خودجوش از استان همدان مطرح شده است، ادامه داد: دستورالعمل طرح برای بازگرداندن واحدهای کوچک روستایی به چرخه تولید تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۷۰ روستا در استان به منظور اجرای این طرح حائز شرایط هستند، گفت: اجرای طرح "هر روستا یک دامداری" در دو فاز خواهد بود و در حال حاضر ۳۳ واحد دامداری روستایی به چرخه تولید بازگشتند.

دولو خاطرنشان کرد: این تعداد دامداری با یک هزار راس دام سبک و سنگین در ۱۵روستای استان به عنوان مرحله اولیه اجرای طرح فعال شده‌ است.

مالک یکی از واحدهای صنعتی گوساله پرواری واقع در روستای گذرکجین اسدآباد هم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: واحد گاوداری گوساله پرواری صنعتی ما از حدود سه سال پیش به دلیل مشکلات کمبود سرمایه در گردش تعطیل شده بود.

مدت بازپرداخت تسهیلات احیای واحدهای تولیدی افزایش یابد

علی میرزا شهبازی با بیان اینکه مشکلاتی چون گرانی قیمت نهاده‌ ،علوفه و دام و کمبود نقدینگی از دلایل تعطیلی واحد  دامداری بنده بود، ظرفیت واحد گاوداری خود را ۱۰۰ رأس با مساحت ۲۵۰۰ متر مربع برشمرد و افزود: خوشبختانه در سال‌جاری با کمک جهاد کشاورزی موفق شدیم این واحد دامداری صنعتی را مجددا احیا و به چرخه تولید بازگردانیم که در این رابطه پیگیری‌های جهاد کشاورزی استان و شهرستان قابل تقدیر است.

شهبازی با اشاره به پرداخت ۲.۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی توسط جهاد کشاورزی به واحد دامداری وی برای احیا و بازگشت به چرخه تولید، خاطرنشان کرد: علاوه بر این تسهیلات، سهم آورده بنده نیز برای احیا مجدد این واحد دامداری صنعتی افزون‌بر ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی میزان تولید سالیانه گاوداری صنعتی خود را بیش از ۲۰ تن گوشت خالص برشمرد و گفت: در حال حاضر این واحد صنعتی گاوداری برای چهار نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده است.

شهبازی با بیان اینکه سعی داریم دیگر این واحد دامداری صنعتی دچار رکود و تعطیلی نشود، تصریح کرد: در حال حاضر تا حدودی مدت بازپرداخت اقساط این تسهیلات مدت زمان و کوتاه یکساله بوده که انتظار است برای باز پرداخت این تسهیلات، مدت زمان آن را تا حدودی افزایش دهند تا بتوانیم به راحتی نسبت به بازپرداخت این تسهیلات اقدام لازم را داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در دولت سیزدهم طی کمتر از سه سال گام‌های موثری برای احیا واحدهای مختلف حوزه کشاورزی اعم از گلخانه‌ها، واحدهای دامداری دام و طیور، صنایع تبدیلی برداشته شده که امیدواریم طرح ابتکاری و پایلوت مولدسازی روستایی نیز که یکی از جمله طرح‌هایی است که ایده آن متعلق به استان همدان است، با موفقیت در تمامی سراسر کشور نیز اجرایی شده و احیا واحدهای مختلف حوزه کشاورزی سرعت دو چندان به خود بگیرد.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha