• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403030704213
  • خبرنگار : 71588

ولیعهد اردن: کابینه نتانیاهو می‌خواهد جنگ منطقه‌ای راه بیندازد

ولیعهد اردن: کابینه نتانیاهو می‌خواهد جنگ منطقه‌ای راه بیندازد

ولیعهد اردن تاکید کرد مردم منطقه اعتماد خود را به جامعه جهانی از دست داده‌اند.

به گزارش ایسنا، حسین بن عبدالله، ولیعهد اردن خاطرنشان کرد همگان از ناتوانی جهان در توقف کشتار توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه شوکه و متعجب شده‌اند و مردم منطقه اعتماد خود را به جامعه جهانی از دست داده‌اند و آنها حق دارند.

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، ولیعهد اردن همچنین تصریح کرد باور نکردنی است که تمام دنیا نتوانند از فاجعه‌ای که در حال وقوع است جلوگیری کنند.

وی در ادامه افزود: همه ما از ناتوانی جهان در توقف این کشتار شوکه شده‌ایم و مردم منطقه اعتماد خود به جامعه جهانی را از دست داده‌اند و حق با آنها است. تا به امروز بیش از ۳۵ هزار نفر به شهادت رسیده‌اند که ۷۰ درصد آنها زن و کودک هستند. به چه عددی باید برسیم تا دنیا اقدامی اتخاذ کند؟! اینها فقط آمار و اعداد نیستند بلکه جان و زندگی مردم است.

ولیعهد اردن: کابینه نتانیاهو می‌خواهد جنگ منطقه‌ای راه بیندازد
ولیعهد اردن در گفت‌وگو با العربیه

ولیعهد اردن گفت: ما هر کاری که از دستمان بربیاید برای کمک به برادرانمان (فلسطینی‌ها) انجام می‌دهیم و البته باید کمک بیشتری ارائه دهیم. صادقانه بگویم، تا زمانی که جنگ متوقف شود، هر کشوری باید احساس کند که مقصر است.

ولیعهد اردن گفت: اردن از ابتدای بحران وارد نبرد دیپلماتیک و سیاسی شده است و در تغییر مواضع بسیاری از کشورها نسبت به اسرائیل سهم به‌سزایی داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: مسأله فلسطین مسأله ما است و با وجود هزینه‌های سیاسی و اقتصادی که پرداخته‌ایم به انجام وظایف خود در قبال مردم فلسطین ادامه خواهیم داد.

شاهزاده حسین اظهار کرد: اولویت من حفظ امنیت و ثبات کشور است زیرا یک اردن قدرتمند قادر است از مسأله فلسطین دفاع کند و بزرگترین پشتیبان ملت فلسطین باشد. امروز تمام تمرکز ما روی غزه است، اما کابینه بنیامین نتانیاهو اوضاع کرانه باختری را ملتهب کرده و به دنبال آن است منطقه را به سمت جنگ منطقه‌ای سوق دهد.

وی ادامه داد کابینه رژیم صهیونیستی در تلاش است تا به تمام جهان بفهماند که درگیری از هفتم اکتبر آغاز شده است.

ولیعهد اردن افزود: اجازه دهید به قبل از هفتم اکتبر برگردیم و به تمام اظهارات پادشاه اردن در بیست و پنج سال گذشته و هشدارهای او نسبت به تداوم نقض حقوق مردم فلسطین و همچنین به آنچه امروز در حال وقوع است نگاه کنید. از سال‌ها پیش تلاش‌هایی برای به حاشیه راندن مسأله فلسطین صورت می‌گیرد و اعتماد مردم به روند صلح از دست رفته است.

شاهزاده حسین تاکید کرد: ما به عنوان اعراب سال‌ها است که دعوت به صلح کرده‌ایم. از زمان مطرح کردن طرح صلح عربی توسط عربستان در سال ۲۰۰۲، بر سر اینکه تنها راهکار اعطای حقوق فلسطینیان و پایان دادن به اشغالگری در ازای روابط با اسرائیل است، اجماع عربی وجود داشته است.

ولیعهد اردن این سوال را مطرح کرد: از سال ۲۰۰۲ تا امروز، آیا فکر می‌کنید اسرائیل خواهان صلح است؟ ما با دولتی سروکار داریم که توسط یک برنامه افراطی کنترل می‌شود و وزرایی دارد که آشکارا خواستار نابودی فلسطینیان هستند.

وی گفت: از زمان توافق‌های اسلو در دهه ۱۹۹۰ تا به امروز، تعداد شهرک‌نشینان (در سرزمین‌های اشغالی فلسطین) از ۲۰۰ هزار نفر به بیش از ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. این موضوع صلح را محقق نمی‌کند.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شده و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورده است.

در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت، ساکنان نوار غزه در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha