• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403030704249
  • منبع : مطبوعات

اخلاق، مسأله اصلی انتخابات ۱۴۰۳

اخلاق، مسأله اصلی انتخابات ۱۴۰۳

این روزها که اسامی زیادی برای کاندیداتوری به گوش می‌رسد که بعضا نیز با یکدیگر اختلاف‌نظرهای جدی دارند، باید هم در مناظره‌های انتخاباتی و هم کنشگری ستادهای هر یک از نامزدها، به جای نقد یکدیگر آن هم با روش‌های غیراخلاقی و بعضا افشاگری، دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدها برای اداره کشور و همچنین راه‌حل‌های آنان برای رفع مشکلات کشور تبیین شود تا مردم نیز براساس آن برنامه‌ها بتوانند انتخابات مناسب و شایسته‌ای داشته باشند.

به گزارش ایسنا، روزنامه صبح در سرمقاله شماره امروز خود به قلم محبوبه نیاورانی نوشت: متأسفانه در اثر حادثه دردناک اخیر که منجر به شهادت رئیس‌جمهور کشورمان شد، تنها با گذشت یک ماه از انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجددا فضای کشور انتخاباتی می‌شود؛ اما با توجه به تجربه تلخ انتخابات مجلس که منجر به تذکر چندباره رهبر انقلاب شد، لازم است کاندیداها، هواداران آنها و همچنین رسانه‌ها نسبت به رفتارهای انتخاباتی خود مراقبت کنند تا به جای رقابت سیاسی، شاهد تخاصم سیاسی نباشیم.

در انتخابات اخیر به جای رقابت سیاسی، شاهد بی‌اخلاقی سیاسی، تهمت و افشاگری‌ در کنشگری برخی از سیاسیون بودیم که این روش انتخاباتی نه‌تنها منجر به پیروزی نمی‌شود، بلکه تنها نتیجه آن، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه خواهد بود که به تبع آن مشارکت انتخاباتی مردم کاهش می‌یابد. اگر فضای انتخاباتی به جای رقابت سیاسی سالم، وارد ژانر تهمت و افشاگری شود، این امر مردم را  نسبت به سیاستمداران، مسئولان و در نهایت نظام بدبین می‌کند و نتیجه این روند در خوش‌بینانه‌ترین حالت، کاهش مشارکت و بی‌توجهی به حق تعیین سرنوشت خواهد بود.
این روزها که اسامی زیادی برای کاندیداتوری به گوش می‌رسد که بعضا نیز با یکدیگر اختلاف‌نظرهای جدی دارند، باید هم در مناظره‌های انتخاباتی و هم کنشگری ستادهای هر یک از نامزدها، به جای نقد یکدیگر آن هم با روش‌های غیراخلاقی و بعضا افشاگری، دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدها برای اداره کشور و همچنین راه‌حل‌های آنان برای رفع مشکلات کشور تبیین شود تا مردم نیز براساس آن برنامه‌ها بتوانند انتخابات مناسب و شایسته‌ای داشته باشند. لذا باید از تجربه تلخ انتخابات ۹ اسفند عبرت گرفت، رقابت‌های سیاسی به ریل اصلی خود بازگردد و اگر نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها داعیه ولایت‌پذیری دارند باید به توصیه و هشدارهای رهبر انقلاب نسبت به رقابت‌های انتخاباتی توجه کنند و شورای نگهبان نیز نسبت به این نوع کنشگری نامزدها نظارت جدی داشته باشد. رهبر انقلاب در جریان انتخابات مجلس بارها تأکید کردند؛ اختلاف فکری غیر از یقه‌گیری و دعوا کردن است. همچنان‌که ایشان در فروردین‌ماه و بعد از دور اول انتخابات مجلس، مجددا خطاب به نیروهای سیاسی تذکر دادند: «بنده اول سال هم گفتم، تکرار هم کردم، باز هم تکرار می‌‍‌کنم و نهی می‌کنم از آن: آن عبارت است از دعوا کردن، اختلاف‌نظر به دعوا نباید منتهی شود، به گریبان یکدیگر را گرفتن نباید منتهی شود.» بنابراین در انتخابات ۱۴۰۳ در نباید بر همان پاشنه بچرخد و به جای رقابت سیاسی، شاهد نفرت‌پراکنی باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha