• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403030704274
  • خبرنگار : 71573

عزیز شبانی درگذشت

عزیز شبانی درگذشت

عزیز شبانی، استاد دانشگاه، شاعر در ۷۲ سالگی از دنیا رفت.

محمد ولی‌زاده، روزنامه‌نگار، نویسنده و از نزدیکان این شاعر با اعلام این خبر به ایسنا گفت: دکتر شبانی در دو سه دو سال اخیر به بیماری سرطان پروستات مبتلا بود و در این مدت، بارها در بیمارستان نمازی شیراز بستری و تحت معالجه قرار گرفت. با این‌که در دوره‌ای وضعیت ایشان رو به بهبودی گذاشت و از روحیه‌ای خوب هم برخوردار شد، اما متاسفانه در دو هفته‌ی گذشته، با پیشرفت بیماری، تغییر داروها اثربخش نبود و منجر به سکته‌ی مغزی ایشان شد و بامداد امروز (دوشنبه) 7 خردادماه، در زادگاهش فیروزآباد فارس درگذشت. 

وی یادآور شد: دکتر شبانی، متولد ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۳۱ در فیروزآبادِ فارس بود و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در زادگاهش، وارد دانشگاه شد و تحصیلات عالی و تکمیلی خود را با نوشتن رساله‌ی «مهم‌ترین عوامل تأویل‌پذیری شعر حافظ» در دوره دکتری (در دانشگاه شیراز و با راهنمایی استاد دکتر منصور رستگار فسایی) با درجه‌ی عالی به پایان رساند. دکتر شبانی شاگرد اول دوره‌ی دکتری بود و آن را با معدل ۱۹/۱۹ گذرانده است. 

ولی‌زاده همچنین گفت: دکتر شبانی سال‌ها دبیر دبیرستان‌های فیروزآباد، شیراز و مدرس دانشگاه و دانشسراهای تربیت معلم بود و طی این سال‌ها به عنوان مدرس (استادیار مدعو) در دانشگاه‌های شیراز تدریس می‌کرد و در همین شهر روزگار می‌گذراند. دکتر شبانی شاگردان بسیاری را طی چند نسل تربیت کرد که هر کدام صاحب نام و آوازه‌ای هستند و خاطرات فراوانی از ایشان و شیوه‌ی منحصربه‌فرد تدریس‌شان دارند. 

این روزنامه‌نگار درخصوص آثار منتشرشده‌ی دکتر شبانی با این‌که طی دهه‌های گذشته اشعار و مقالات پژوهشی بسیاری از ایشان در روزنامه‌ها و مجلات کشور به‌چاپ رسیده و بسیاری هم به سفارش خود من در نشریات و روزنامه‌هایی که مشغول به کار بوده‌ام نوشته‌اند، در عین حال یادآور شد: اما هیچ‌وقت تن به چاپ آن‌ها در قالب کتاب نمی‌داد. اصرار و پی‌گیری‌ام برای انتشار آثار به شکل کتاب باعث شد که نخستین کتابشان را با نام «از بوف کوری‌ها و...» (مجموعه‌ی رباعی) در سال ۱۴۰۱ از سوی انتشارات بامداد نو منتشر کنم که در کمتر از یک سال به چاپ دوم رسید. دومین کتابشان هم که برگزیده‌ی غزل‌هایشان بود، با نام «آهِ آهو» در مهرماه 1402 منتشر کردم. درگیر جمع‌وجورکردن و انتخاب مجموعه شعرهای سپید و گزیده‌ای از مجموعه‌مقالاتشان بودیم و قصد داشتیم آن‌ها را هم به‌مرور و در ادامه‌ی دو کتاب قبلی منتشر کنیم که متاسفانه پیشرفت بیماری این مجال را از ما و ادبیات امروز گرفت. 

ولی‌زاده در پایان گفت: دانش و معلومات وسیع در ادبیات کهن فارسی و همچنین احاطه‌ی کامل بر ادبیات معاصر ایران و جهان، به‌خصوص جریان‌های نوین شعر و داستان، از دکتر عزیز شبانی استادی صاحب‌نظر و کم‌نظیر ساخته بود که همیشه مرجع دوستداران و علاقه‌مندان به ادبیات بود. ادبیات امروز و جامعه‌ی دانشگاهی فارس، استادی توانا و جامع‌الاطراف را از دست داد که به جرات می‌توان گفت جای ایشان حالاحالاها پر نخواهد شد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha